2 x 11 of 1 x 12

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
|Benz|
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 dec 2003 12:19
Rijdt met: Cannondale F1000SL

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door |Benz| »

Schorpke schreef:Ben aan het kijken voor een nieuwe mtb.
Met mijn 2 x 10 is dat soms wel echt op het randje zoals verleden week tijdens een tocht (Pepingen) die in Brain-Le-Chateau passeerde.....daar waren stukjes bij die echt wel op het randje waren om boven te geraken zonder voet aan de grond te zetten.
Ik zou zeker voor de 1 X 12 gaan. Ik woon in de streek en heb geen problemen met een 34T. Mijn vorige fiets was een 25T/38T. Als het voor jou op het randje was, dan zou ik wel een 32T overwegen.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Swannie »

madskatingcow schreef:
J.E. schreef:Je mag het draaien en keren hoe je wil, het bereik van een 1x setup gaat steeds (veel) kleiner zijn en
het tandenaantal verschil van de kroontjes cassette steeds (veel) groter.
Maar de vraag is : heb je de kleinere sprongen nodig op de mtb? Doordat het terrein continu varieeert vind ik van niet. Op de weg waar je vaak in peloton rijdt is het een ander verhaal, daar trap je vaak lang dezelfde cadans en pas je je aan aan de groep.
Als ik enkel in dardennen zou rijden zou ik met mijnen xx1 (34x10/42) geen problemen hebben.
Maar als ge hier in de kempen nen snellen tt doet stel ik toch vaak vast dat ik ergens tussenin een tandje mis. Den 12 net te zwaar of de 14 net te licht.
Als je enkel fietst om rustig een toerke te doen, dan zou ik ook zeker 1x11 of 12 kiezen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door madskatingcow »

Vreemd he,de zwaarste wedstrijden zoals de Cape Epic worden met Xx1 of nu Eagle gereden, maar in de Kempen komt men tekort, lol.
Shimano is 11-13-15,dan verleg je gewoon het 'probleem'.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Wacky-S »

Der is wel heeeeeel groot verschil tussen de amateur TT rijder hier in de Kempen en die mannen die de Cape Epic rijden qua conditie en techniek :-D
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Dieter ex Mx-er »

Ik rij 1x11 met 34T en een sunrace cassette met 46T en heb voorlopig nergens problemen.
Met 34-11 kan je toch al snel genoeg rijden zeker, anders koop je maar een racefiets hé :roll:
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door J.E. »

madskatingcow schreef:Vreemd he,de zwaarste wedstrijden zoals de Cape Epic worden met Xx1 of nu Eagle gereden, maar in de Kempen komt men tekort, lol.
Shimano is 11-13-15,dan verleg je gewoon het 'probleem'.
Ja want die top20 pro rijders kiezen zelf waar ze mee willen rijden, not. ...
En daarbovenop duwen die het dubbele Watts van normale stervelingen...
En zelfs die passen hun voorste tandwiel aan aan het parcours...
2jaar geleden reed de top20 ook met RS1 vorken, nu rijdt er niemand meer mee, uitgezonderd
de een of andere ongelukkige. :lol:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door madskatingcow »

J.E. schreef:Ja want die top20 pro rijders kiezen zelf waar ze mee willen rijden, not. ...
En daarbovenop duwen die het dubbele Watts van normale stervelingen...
En zelfs die passen hun voorste tandwiel aan aan het parcours...
Nee, daarom dat die Shimano dudes met een gebrekkige onderontwikkelde 1x of 2x 'moeten' rijden :lol: Om nog maar over hun 'there is no single truth' marketingcampagne te zwijgen, om tóch maar zieltjes te winnen.
J.E. schreef:2jaar geleden reed de top20 ook met RS1 vorken, nu rijdt er niemand meer mee, uitgezonderd
de een of andere ongelukkige. :lol:
Ik denk dat ge appelen met peren aan het vergelijken zijt.
Laatst gewijzigd door madskatingcow op za 23 sep 2017 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door J.E. »

madskatingcow schreef:
J.E. schreef:2jaar geleden reed de top20 ook met RS1 vorken, nu rijdt er niemand meer mee, uitgezonderd
de een of andere ongelukkige. :lol:
Ik denk dat ge appelen met peren aan het vergelijken zijt.
Ik wil echt niet internetbekvechten hierom, maar een 2x systeem is voor mij nog steeds
de beste oplossing. En iedere wedstrijd, meerdaagse, marathon die ik rij hoor ik heel andere
dingen dan de raadgevingen op forums.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Swannie »

Op nen meerdaagse of ne marathon ligt mijn gemiddelde toch ook meestal iets lager dan op ne kempen TT :lol:
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door jfcb »

Ikzelf vind beide set-ups evenwaardig. Vorig jaar reed ik met de 2X11, dit jaar rij ik op een fiets met 1X12.
Qua bereik zijn ze gelijkaardig (26/38t->11-42 vs 36t->10-50) en ik heb nog nooit de indruk gehad dat ik mijn cadans of rijstijl heb moeten aanpassen; niet in de Ardennen, niet in de Alpen en ook niet in het vlakke Vlaanderen.
Toegegeven, een 1X set-up is zeer eenvoudig qua schakelen en vraagt minder denkwerk.
Echter wanneer ik hiermee op het vlakke 'mountainbike' vind ik het wel zonde om niet het hele bereik te gebruiken en dus eerder de kleinste tandjes van een dure cassette te verslijten. Wat mij ook opvalt is de weerstand die de drivetrain heeft wanneer je hem op de 50t of op de 10 legt. (geen idee of dat veel invloed heeft t.o.v. wanneer je aan het rijden bent).
Conclusie: met beide set-ups doe je niets verkeerd.

Oh ja, wat die RS1 vorken betreft: de reden waarom er nog weinig profs die gebruiken heeft te maken met het feit dat met een RS1 niet echt vlot een wiel kan wisselen.
Plaats reactie