2 x 11 of 1 x 12

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Real Epic '89 »

StevenD92 schreef:
Swannie schreef:Bekijk eens efkens de sprongen tussen nen 11/30 en nen 10/42.
Hoe kunnen die nu hetzelfde zijn?
waar vind je een 11/30 11 speed casette?
StevenD92 schreef:
Swannie schreef:In elke webshop, of bij de lbs.
Aja? Zend me die eens door . Ben benieuwd...
Die past alleen niet op een gewone body. Met een race body gaat het wel. Er zijn veel bikers die zo rijden in nld. Puur om dure cassettes te sparen in de winter. Voor het zomer seizoen/ bergen monteren ze weer die 11-40t cassette met een spacerring.

Dat vind ik het grote voordeel van 2X11sp van shimano. Voor de versnellingen gebruik in dan weer gripshift.
Fonske-72
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:47

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Fonske-72 »

Is 1X11 ook wat gevoeliger zodat je na elke rit en wasbeurt toch weer wat moet fijn afstellen aan nippel shifter?
Als her-opstapper/beginner mtb-er heb ik het gevoel dat dit vroeger met mijn 2X10 niet zo was.
Ook heb je wat geknars/gekraak bij het gebruik van de grootste tandwielen en redelijk wat kracht zetten, dit waarschijnlijk omdat de kettinglijn toch redelijk scheef loopt.
Nog iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Wacky-S »

Ik rij nu bijna 10 maanden op de enduro met een 1x11 (Sram GX) setup. De eerste keer alles goed afgesteld en nadien niet meer moeten aankomen...
Gebruikersavatar
Schorpke
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 05 mei 2014 11:18
Rijdt met: Specialized Stumpjumper HT Comp 29 - Trek Fuel EX 9.7

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Schorpke »

Merci voor alle reacties en leesvoer :-)
Ondertussen mtb besteld en al toegekomen bij dealer.
Keuze is gevallen op een 1 x 12 set up. Ben echt benieuwd om er mee te rijden.
Normaal volgende week zou de 1 x 12 set up erop moeten staan.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door KUBA »

Heb 3x9 26" HT , en is nog steeds beste als het vooruit moet gaan (wegtraining , platte boerewegelritten)
Heb 2x10 29" HT , is gulden middenweg , zeer steile klims is het stampen en als het boven de 35Km/h gaat is het terug...stampen :lol:
Heb 1x12 (eagle 32-50) 29" Fully , was eerst zeer terughoudend en wou zelfs fiets niet bestellen maar mij toch laten overtuigen...en nog geen minuut spijt van gehad , rij ermee boven waar het met de 2x10 toch wat meer moeite kost MAAAR dient enkel voor de ritten die ervoor dienen want snelheid maken zal hij niet (en dient hij ook niet voor)

Grts
Kuba
Plaats reactie