Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Jdw77 »

Dag iedereen,

volg al een tijdje mee op dit forum en heb enkele vraagjes

Vooraleerst, telkemaal ik gereden heb, kom ik thuis en spuit ik de fiets meteen af (met de lans)

Ik begin met Morgan Blue op de ketting en tandwielen te spuiten, deze een vijftal minuten te laten inwerken en daarna af te spoelen.

Daarna droog ik de ketting, tandwielen (en fiets) met de compressor en wrijf deze daarna droog met een vod

Maar ik blijf steeds met een zanderige, krakerige ketting zitten (als ik manueel aan de schakels voel, blijven deze kraken)

Hoe kan ik dit best oplossen?

Verder heb ik vaak na een 20tal km last van piepende klikpedalen (schoenplaatjes?) de pedalen zijn zelf een 200km oud, schoenplaatjes een 800 tal.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :-"

grts
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door aresius »

Door enkel poetsspul op je ketting te spuiten en erna eraf te spoelen zal er nog veel zand achterblijven.
Alvorens af te spoelen zou ik eens met een afwasborstel grondig schrobben op de ketting, cassette en tandwielen, zo komt er veel meer vuil af.

Er bestaan ook fancy tooltjes om je ketting door te halen (http://www.parktool.com/product/chain-g ... tem-cg-2-2" onclick="window.open(this.href);return false;) maar een afwasborstel werkt ook perfect.
Wel opletten dat er niet te veel vettig spul op je remschijven terecht komt.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door spaghetti_2 »

Mijn pedalen smeer ik regelmatig in met WD-40, verdrijft vocht en houdt de veren soepel.
Een volledig kraakvrije ketting ga je nooit krijgen, ik ben trouwens geen fan van met (te) veel ontvetter aan je ketting komen. Goed afspuiten, met een borstel overgaan en goed proper maken met een doek, veel meer kun je niet doen (tenzij je een compressor hebt). Een goed smeermiddel gebruiken dat het vuil uitdrijft is ook handig.
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Jdw77 »

spaghetti_2 schreef:Mijn pedalen smeer ik regelmatig in met WD-40, verdrijft vocht en houdt de veren soepel.
Een volledig kraakvrije ketting ga je nooit krijgen, ik ben trouwens geen fan van met (te) veel ontvetter aan je ketting komen. Goed afspuiten, met een borstel overgaan en goed proper maken met een doek, veel meer kun je niet doen (tenzij je een compressor hebt). Een goed smeermiddel gebruiken dat het vuil uitdrijft is ook handig.
Thanks! Ga ik eens proberen.

Moesten er nog mensen zijn die tips hebben, shoot!
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Jdw77 »

Nog mensen met tips, ik kom gek van die piepende klikpedalen :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:

heb er nu wat wd40 opgespoten, hopelijk stopt het.

verder heb ik een kettingborstel besteld, hopelijk is de krakende ketting ook verleden tijd dan (o)
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door WS »

Zeker dat het de pedalen zelf zijn en niet de kunststof onderkant van uw schoen die tegen de pedalen wrijft? Dat geeft bij mij wel eens een kriepend geluid.
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Verzetje »

spaghetti_2 schreef: Een volledig kraakvrije ketting ga je nooit krijgen, ik ben trouwens geen fan van met (te) veel ontvetter aan je ketting komen. Goed afspuiten, met een borstel overgaan en goed proper maken met een doek, veel meer kun je niet doen (tenzij je een compressor hebt). Een goed smeermiddel gebruiken dat het vuil uitdrijft is ook handig.
+1
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door TaurineR »

Als je ketting kraakt als je ze torst, dan zit er zand tussen de schakels.
Ik haal dan de ketting eraf, en ontvet ze in warm water met afwasmiddel, en schrob ze proper met een handborsteltje.
Daarna laten drogen en terug smeren, ik gebruik momenteel Boeshield
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Jdw77 »

WS schreef:Zeker dat het de pedalen zelf zijn en niet de kunststof onderkant van uw schoen die tegen de pedalen wrijft? Dat geeft bij mij wel eens een kriepend geluid.
Dat zou ook wel eens kunnen (al heb ik de indruk dat het eerder rechts is ](*,) )


Wat zou ik kunnen doen om dit tegen te gaan (zodanig dat als het blijft piepen, ik daar al niet meer moet aan denken)
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Zanderige ketting & piepende klikpedalen

Bericht door Jdw77 »

TaurineR schreef:Als je ketting kraakt als je ze torst, dan zit er zand tussen de schakels.
Ik haal dan de ketting eraf, en ontvet ze in warm water met afwasmiddel, en schrob ze proper met een handborsteltje.
Daarna laten drogen en terug smeren, ik gebruik momenteel Boeshield
Klopt dat gevoel heb ik inderdaad, bedankt voor je antwoord.

Ga dat eens proberen (wel nog nooit een ketting uit elkaar gehaald [-o< heb je daar speciale tools voor nodig?

grts
Plaats reactie