Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milan
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 15:26
Rijdt met: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door Milan »

Beste,

Na 8 jaar gefietst te hebben wou ik graag de draad terug oppikken. Na wat speurwerk op het internet bleek de canyon een goede prijs kwaliteit verhouding heeft.
Omdat ik veel gelezen had over de twijfel tussen de kadermaten besloot ik naar koblenz te rijden en enkele fietsen te testen.

Na een opmeting bleek dat de S de beste optie zou zijn (1,69 cm) maar het zadel wel op het hoogste punt zou moeten staan.
Tijdens de testrit met de S had ik het gevoel wel zeer kort te zitten dus besloten we de M er bij te halen. Naar mijn gevoel zat deze beter en ook de verkoper vertelde me dat het naar zijn aanzien beter was om voor de M te kiezen.

Gisteren tochtje gedaan van 20km waarbij alles vlot verliep tot ik op de iet wat meer technische stukken kwam. Ik had het gevoel dat door het brede (of hoge stuur) ik zeer log aan het fietsen was (alsof ik met een harley davidson aan het offroaden was). Nu twijfel ik als dit aan het kadermaat ligt of als dit aan het brede stuur te danken is? 8 Jaar geleden waren deze brede sturen en ook deze geometrie niet zo in de mode dus het is moeilijk voor mij om te vergelijken.

Door de iets grotere kadermaat kan ik ook het stuur niet zo laag zetten als bij de S (de stack & the reach schelen 20mm tussen S & M).

Zou deze 20mm zoveel verschil uit maken?
Zou ik eventueel opteren voor een kortere en plattere stuurpen zoadat ik de geometrie van de S kan evenaren?
Of zou ik de M gewoon omruilen voor de S (eventueel met een iet wat langere stuurpen) ?

Ik vind het zeer moeilijk om te oordelen wanneer een fiets al dan niet juist is van maat. Op de parking gaf dit wel een ok gevoel maar het is toch anders als je iet wat meer technische stukken aanvalt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door vani »

binnen de 30 dagen kun je normal ook nog omruilen als hem je niet bevalt
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door KrisMaes76 »

Kheb bij mn beide Canyons een kortere stuurpen gestoken, stuur is hetzelfde gebleven. Stuurpen ook zo laag mogelijk gestoken, dus alle spacers weg
Gebruikersavatar
Milan
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 15:26
Rijdt met: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door Milan »

KrisMaes76 schreef:Kheb bij mn beide Canyons een kortere stuurpen gestoken, stuur is hetzelfde gebleven. Stuurpen ook zo laag mogelijk gestoken, dus alle spacers weg
Dag kris, bedankt voor u antwoord! Valt u kadermaat binnen de opgegeven lichaamslengte of heb jij ook een maat groter?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door KrisMaes76 »

Ik heb de maat die hun PPS systeem voorgesteld heeft. Ben 1.8m, maar de rest van mn afmetingen weet ik niemeer.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door Jemp »

Ik heb een Nerve 29 met L kader voor mijn 1.78m en dit zit goed voor mij. Normaal zou een M goed moeten zijn voor mijn lengte, maar een fietsmeting heeft uitgewezen dat ik voor mijn grootte vrij lange armen en benen heb. Hierdoor viel ik met mijn binnnebeenlengte net op de grens van M en L. Ik heb gekozen voor de L om niet qua zadelhoogte op de limiet te ziteen en om geen te lange stuurpen te moeten monteren.

Hou er ook rekening mee dat de MTB's enorm geëvolueerd zijn in vergelijking met 8 jaar geleden. Grotre wielen, bredere sturen....

Het stuur kan je lager zetten door deze om te keren waardoor deze naar benenden wijst.
qwerty2002
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 05:27

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door qwerty2002 »

Ik heb een Nerve 29 met L kader voor mijn 1.78m en dit zit goed voor mij.
holiday palace
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Kort kader lange stuurpen - lang kader korte stuurpen?

Bericht door dennisVO »

ik heb een Canyon Nerve 29er in M.
en ik val qua grootte net op de rand S-M (1m72).

nooit last gehad van zitpositie of iets, maar ik heb wel een kortere stuurpen gestoken.
van 80 naar 40.
maar dit puur enkel voor betere stuurervaring en gewichtverdeling bij technische afdalingen (gewicht iets meer naar achter).
nog geen spijt van gehad.
Plaats reactie