Getik in MTB om gek van te worden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Marvinator
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 12 sep 2011 22:26
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door Marvinator »

Sinds een jaar zit ik met een vervelend getik op mijn Trek Fuel ex 7 MTB. Het getik komt voor als de midden vering ingeduwd word of onder spanning staat
door erop te zitten.
Als ik bijvoorbeeld mijn zadel hard induw hoor ik een luide tik, als ik deze dan terug loslaat hoor ik de tik vaak opnieuw. Als ik mn MTB dan iets opzij leun hoor ik de tik nogmaals.
De hele vering is reeds gedemonteerd en nagekeken, maar het geluid lijkt niet van de vering zelf te komen maar eerder uit het frame.

Ik heb me al enkele keren kapot gezocht waar het vandaag komt maar tot nu toe nog niks gevonden.
Alles wat los kan heb ik er reeds afgehaald, alles opnieuw ingevet en bouten e.d. aangetrokken maar het getik is er nog steeds.

Nu was ik wat aan het rond zoeken en ik vond enkele Engelstalige forums waarin ze spraken van de 'cable stops' in het frame die soms ook getik of gekraak kunnen veroorzaken.
Aangezien ik niet direct de kabels wil uithalen wetende dat het lastig kan zijn om deze terug op plaats te krijgen wil ik er toch even weten
of iemand ooit al eens hetzelfde heeft voorgehad?

Ik heb daarnet de kabel van de voor en achterversnelling losgemaakt en de kabel enkele keren ingeduwd en aangetrokken en het lawaai die dit maakte
leek ongeveer op de tik die ik hoor. Maar het lijkt me erg straf dat dit ook gebeurt als de kabels aangetrokken zijn?
De kabels staan toch altijd onder spanning, dus kunnen deze niet tegen de binnenkant van het frame slaan? Of zie ik iets over het hoofd?

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door krikke46 »

heb je al eens carbon vet aan je zadelpen gedaan?
wel eerst goed zuiver maken he!!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door spaghetti_2 »

Lopen je buitenkabels door, doorheen je frame? Dit is op mijn Trek Procaliber het geval, en als deze niet goed vast zitten dan resulteert dit in een serieus gekraak/geratel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door Free_ltd »

Ik gok op de zadelpen
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door _anonymus_ »

Zadelpen waar ze in het frame gaat, of rails van je zadel?
Kabels kunnen zeker ook, maar dan zou je het volgens mee meer moeten horen als je aan je stuur draait.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door Dickie »

Heb dat ook voor met die cable stops.
Op mijn hardtail zit er een setje I-link outers.
Die schakeltjes én de kabelstops vooraan beginnen na een tijdje zelfs overal te kraken, zelfs al bij een zeer kleine stuuruitslag.
Kan mij dus goed voorstellen dat er bij een fully hetzelfde kan gebeuren door de wippende achterbrug.
Als ik er een doekje over haal met WD40 en wat siliconenolie spuit rond de kabelstops is het weg.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door KrisMaes76 »

Bij waren het de rails van mn zadel, op de plek waar die het zadel zelf ondersteunen. Om de paar weken spuit ik er WD40 tussen en zo blijft het getik / gekraak weg
Marvinator
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 12 sep 2011 22:26
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door Marvinator »

spaghetti_2 schreef:Lopen je buitenkabels door, doorheen je frame? Dit is op mijn Trek Procaliber het geval, en als deze niet goed vast zitten dan resulteert dit in een serieus gekraak/geratel.
Alle kabels lopen grotendeels doorheen het kader, waar de kabels buitenaf lopen zitten deze vastgemaakt met zo'n aantrekstrip. Ik dacht eerst dat een buitenkabel
tegen mijn frame aan sloeg maar dat is het geval niet.
Marvinator
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 12 sep 2011 22:26
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Re: Getik in MTB om gek van te worden

Bericht door Marvinator »

Ik heb de zadelpen gisteren ingevet met lagervet, ik kwam daarna tot de conclusie dat dit niet echt verstandig was ](*,)
Het gekraak was allesinds nog niet weg toen die ingevet was.
Ik heb intussen de boel terug volledig ontvet en de zadelpen is momenteel droog wegens gebrek aan het juiste vet.

Aangezien mijn crank, cassette en voor-derailleur nu toch aan vervanging toe zijn heb ik beslist om een volledige XT groepset te kopen
en deze te plaatsen. Zodra ik alles binnen heb haal ik mijn mtb volledig uit elkaar en zal ik alles een rustig bekijken en bij het opbouwen de onderdelen
invetten met het goeie vet van deze keer :-"
Plaats reactie