E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Swertson
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 04 nov 2013 23:06
Rijdt met: Haibike (e-bike)

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Swertson »

"autonomie"

mijn ervaring met mijn fysiek, met zowel Bosch als Yamaha aandrijving ;

op volle kracht (high of turbo) en echt goed door vlammen (racen) ongeveer 35 km.
op eco en af en toe standard en gedoseerd rijden 55 a60 km.
en op super eco = bijna géén aandrijving, je voelt niet meer of ie helpt en extra gewicht van de bike zal zelfs niet overwonnen worden, dan gaat het wel tot 100 a 120 km. op asfalt misschien wel tot 140 km.
Ook naargelang gewicht biker, banden (smalle/brede/noppen/spanning enz.) ondergrond, vlak/heuvels/bergen, wind....

Mijn max tot nu toe, 1500 hoogte meters ! (belangrijk, kost energie) en dit op 60 km. op mtb paden.
En dan moet ik echt wel deftig trappen en zweten en de tijd nemen om dat te kunnen bereiken.
Zonder E-bike kan ik dat niet meer.

Je kan natuurlijk ook een tweede batterij voorzien en meezeulen en alles bijna verdubbelen.

Opladen onderweg is géén optie, duurt veel te lang (tijdens middag pauze bv.) of op het werk kan het natuurlijk wel.

Mvg.
vb
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 19 okt 2011 20:51
Rijdt met: trek 8500

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door vb »

roger schreef:Ben zelf 73 en geniet nog altijd van men fullsuspension.Maar als ik voel dat het niet meer vlot gaat zal het toch geen e-bike worden.Mountainbike blijft mountainbiken en daar hoort wat afzien bij.

Als ik zie hoeveel jonge gasten al met een e-bike rijden dan heb ik daar wel vraagtekens bij.Ouderen boven de 60j of mensen met een handicap kan ik volledig toejuichen.Boven de 60j bedoel ik mensen die misschien nooit veel aan sport hebben gedaan en zo het mountainbiken willen ontdekken.Ik probeer nog altijd wat men grenzen te verleggen,men gemiddelde is niet meer zoals vroeger,maar dan kan ik mij bij neerleggen.Sinds dat presteren voorbij is, geniet ik meer van mooie tochten en dat vergeten de meesten.Spreek hier over toertochten,geen xc of marathon wedstrijden,daar moet je volle bak geven.

Voor de prijs van een e-bike fullsuspension kan ik mij een tof enduro moto aanschaffen, daar dan wat enduro tochten mee rijden.Misschien dan ook eens een Afrikaanse raid.

Ik weet het de reacties van proper leefmilieu ga ik op mene nek krijgen,wat dan met al dat moto en autoverkeer,dan zal het wel niet zoveel uitmaken.

Een e-bike als gewone fiets vind ik 100% ok voor woon-werk , maar daar moet het dan bij blijven.Ook die e-bikes die 45km/u halen hadden ze nooit op markt mogen brengen.Nummerplaat,helm,verzekering,koop dan een scooter om je verplaatsingen te doen.

Donderdag ga ik zelfs nog een 29er testen,rij nog op 26',dus ben benieuwd.
Veel zet ik niet op het forum maar op deze bekrompen reactie en wat nog volgt wil ik toch graag eens reageren.
Als 73 jarige zou je toch verwachten dat je een beetje levenservaring zou hebben en weten dat je niet enkel vanaf je 60 jaar lichamelijke kwalen hebt.
Graag geef ik mezelf als voorbeeld.
Vroeger deed ik zelf competitief welrennen.
Ik reed in een goed georganiseerde ploeg en maakte kans om misschien wel prof te worden.
Echter werden bij mij hartritmestoornissen vastgesteld en moest ik noodgedwongen stoppen.
Bijgevolg werd bij mij een defibkirator ingepland.
Ik durfde zo goed als niet meer op mijn fiets kruipen.
De komst van de emtb was voor mij een openbaring.
Nu kan ik toch nog genieten van hetgeen ik zo graag doe.
Ikzelf ben nu 37 jaar en uiterlijk zie je aan mij niets.
Minder dan vroeger maar nog steeds wordt ik misselijk van opmerkingen zoals die van u
Laat gewoon ieder zijn ding doen .
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door krikke46 »

hoi roger .
ik respecteer iedereen zijn mening , maar ik vindt je houding tegenover e-mtb toch een beetje bekrompen.ik ben zelf zeer fervente mtber ,ardennen ritjes ,tt ,enz . maar met een gezin en twee kinderen is tijd om te trainen er gewoon niet. en dan wordt het dikwijls teveel om op zondag de fiets te nemen en tt te rijden. waarschijnlijk ben je zelf iemand met een super goede conditie ,er zijn zo van die mensen die op hun 80 nog los over de keuken tafel springen . maar niet iedereen heeft dat geluk. ik heb ook enduro gereden maar ben er mee gestopt omdat het sociaal niet meer wordt gerespecteerd om met een moto door het bos te scheuren(en ik begrijp het ook) ben ooit aangevallen door iemand die met een riek stond te zwaaien.maar sinds ik mijn e bike heb amuseer ik mij terug super. genieten van de natuur komt bij mij op de eerste plaats , of dat nu tegen 5km/h of tegen 30km/h is maakt mij geen zak uit enkel de ontspanning telt. waarom moet ik mij in de ardennen telkens de ziel uit het lijf rijden om al die beklimmingen te doen ? ik geniet nu zowel bergaf als bergop. als ik vroeger thuis kwam van een ardennen rit zat mijn dag erop, nu rij ik in de avond met mijn vrouw en kinderen nog een fietstochtje.
op een ding heb je wel gelijk de mensen met een e-mtb moeten op een toertocht niet beginnen roepen om opzij te gaan . ze moeten respect voor de mensen die met hun eigen kracht trappen.50 meter verder geraak je wel voorbij!
toch geef ik je nog een goede raad roger ,als je de kans hebt probeer eens een e-mtb !!!!
ik wacht op je reactie!! en ik denk dat ze zo bekrompen niet meer zal zijn !!!
groeten krikke!!!!
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door triumph_st »

krikke46 schreef:
op een ding heb je wel gelijk de mensen met een e-mtb moeten op een toertocht niet beginnen roepen om opzij te gaan . ze moeten respect voor de mensen die met hun eigen kracht trappen.50 meter verder geraak je wel voorbij!
Niet alleen mensen met een e-mtb maar ook die would be profs met gewone mtb's die in je nek zitten te brullen en elke tt als een koers zien en absoluut willen tonen en vooral denken dat ze beter zijn dan de rest!
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door roger »

Oei,oei, haal hier nogal reacties op me lijf.Was misschien een beetje gefrusteerd van de rit in Lasne.

Had ik niet duidelijk aangegeven dat mensen met problemen wel een e-bike toejuich?

Zelf 4 kinderen groot gebracht en daar hoort wel een goed organisatie bij om je trainingen te plannen,dit is geen excuus.Heb ook al de klassieke Ardennenritjes en Europese marathons gereden,maar kapot heb ik mij nooit gereden,was zo wat altijd in de middemaat.

Een goed trainingsplan kan wonderen doen en daar je moet je,je niet de hele week voor afsloven,toch tenminste als je tevreden ben van gewoon uit te rijden.

Heb al eens een e-bike geprobeerd en effectief ik vond dat fantastisch,maar er was iets in mij dat zei "Alé Roger nu toch nog niet".

Zo nu ga ik het er bij laten om nog reacties te posten,zit liever op de fiets dan achter de computer.

Een ding is zeker de commerce heeft een nieuwe boost gevonden en dat kan ik alleen maar toejuichen voor niet sportieve mensen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door patje2 »

Ik denk als ze een E-MTB kunnen maken die ongeveer 100km op zwaare mtb parkoers (+2000 hm) aan kan dat het zal doorbreken. Nu zijn de meeste goed voor 50 a 60 km als het niet te veel bergop is. Heb er zelf geen maar ken wel enkele personen die een E-MTB hebben en zijn erg tevreden over, behalve dat de batterij te vlug leeg is en dat je dan met een zwaardere fiets moet rijden
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door krikke46 »

oke roger ik ga ook niet meer reageren op artikels waar mensen beweren dat wie op een e bike rijdt niet sportief is , ik ga gewoon elke rit genieten van mijn fiets , de natuur en het gezelschap .
van een onsportieve mtbker die geniet van de mtb sport!!!!!
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Kevin82 »

krikke46 schreef:oke roger ik ga ook niet meer reageren op artikels waar mensen beweren dat wie op een e bike rijdt niet sportief is , ik ga gewoon elke rit genieten van mijn fiets , de natuur en het gezelschap .
van een onsportieve mtbker die geniet van de mtb sport!!!!!
Dat idee haf ik nu ook... E-mtb of niet... beiden zijn fietsen en ik dacht dat fietsen een sport was. Enfin ben al blij dat ik niet de enige was die zich niet kon vinden in de post van Roger.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door roger »

Sorry mannen,heb misschien een beetje te hevig gereageerd,had niet zo direct nagedacht dat er mensen zijn waar uiterlijk niks kunt aan zien.

Maar ik was een beetje gefrustreerd op enkele mannen met een e-bike in Lasne.

Eigenlijk is het waar ,genieten van deze mooie sport of het nu met een e-bike of een gewone,het maakt geen verschil

Sorry en nog eens sorry.Zal misschien zelf blij zijn moest de tijd er zijn dat ik hem zal nodig hebben,maar dan zal men voorkeur ,denk ik ,toch naar een enduro moto gaan of misschien naar een oldtimer waar ik terug rally's kan mee rijden wat men vroegere passie was.

Alé,morgen men eerste test met een 29er,een Trek top Fuel8,ben benieuwd.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door SLCubeLTD »

Ik vindt het een raar zicht, zal wel even wennen worden denk ik. Ik was een steile helling aan het op fietsen toen toch wel een stel bejaarden kwamen voorbijgevlogen,... LOL dacht ik, ben ik zo traag ?! Toen wat later had ik pas door dat het e-fietsen waren.

Maar ik denk dat het voor de oudjes vooral fijn is nog van het zonnetje te genieten en wat te kunnen fietsen,... Als ik 50 of 60+ ben denk ik dat ik me dat ook aanschaf, maar tegen dan zal het wel de H of Z-bike zijn :) Ben pas 29,...
Plaats reactie