E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Aley
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 apr 2017 22:28

E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Aley »

E-fietsen komen nu steeds meer voor, in de stad of op de weg. Kunnen we dan ook verwachten dat we meer e-mountainbikes zullen gaan zien?
Ik snap zelf niet helemaal wat voor waarde mensen aan e-MTB's hechten. Deel ajb jouw mening over e-mountainbikes

Zou jij er bv. eentje gaan kopen?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Free_ltd »

Ik kan nu al ni mee, maar zolang ik lichamelijk nog nog kan fietsen, is het zinder de E. Vanaf het moment dat mijn lichaam het niet meer aankan, komt de E er als dat nog mogzlijk is dan.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door triumph_st »

Wees er maar zeker van dat het niet meer te stoppen is.
In onze buurlanden en dan vooral Duitsland zijn de E MTB's niet meer aan te slepen en zijn nieuwe modellen dikwijls al uitverkocht/besteld nog voor ze in de winkels staan.
België loopt met alles altijd achter en begint er ook met E MTB's later aan.
Op fiets/wieler- gebied is het nog een ander paar mouwen gezien onze wieler(toeristen) en MTB gekte; die eersten met een E MTB worden (al is het nu al heel wat minder) nogal 'beschimpt' zeker op toertochten en als er in groep gereden wordt. Wanneer je bergop iemand voorbijsteekt zijn de woorden 'da's gemakkelijk hé, met den ellentrik', 'valsspeler', .. niet uit de lucht. Zelf zitten ze dikwijls stikkapot met een hoofd zo rood als een kers te pompen maar toegeven, neen.
Ikzelf ben na jaren wegens omstandigheden niet meer gefietst te hebben in 2014 terug begonnen met een E MTB en heb me dat nog geen dag beklaagd. Mijn conditie is ondertussen van dien aard dat ik vele stukken zonder ondersteuning of met de laagste stand ondersteuning kan/wil doen.
Het is een misvatting dat je met een E MTB niks moet doen; ook daar moet er zelf ook nog getrapt worden en afhankelijk van je (verbeterende) conditie bepaal je zelf hoe veel je eigen input is.
Wanneer je echt de luierik wil uithangen en een ritje op hoogste stand afwerkt zal je batterij snel leeg zijn en zal je geen ritten van 60 à 70 km kunnen doen.
Je kan gewoon met een lagere hartslag rijden en in moeilijke omstandigheden terugvallen op ondersteuning.
De tijd dat een E MTB of E Bike tout court voor oude gepensionneerden is, is voorbij.
Voor en tegenstanders ga je echter altijd wel hebben maar de grote tegenstand gaat er stilaan wel uit.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door KrisMaes76 »

Altijd onnozel die opmerkingen onderweg, iedereen rijdt toch waar ie mee wil.

Maar de personen met een kort pietje zullen wel altijd commentaar geven op alles dat niet in hun kraam past ...


Maar heb hier in O-VL nog niet veel e-mtb's gezien, ik rij wel niet veel TT's, kan dus zijn dat er ondertussen al meer van rondrijden.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door patje2 »

Ik zie er wel geregeld als ik in de prov Namen een tour tocht ga rijden,voor de rest in Belgie kom ik ze bijna niet tegen. Hoewel zaterdag in Rillaar eene gespot was net een enduro bike vertrok net voor ons (ongeveer 19u45). Persoonlijk overweeg ik het nog niet om eene aan te schaffen.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door vtteddy »

triumph_st schreef:Wees er maar zeker van dat het niet meer te stoppen is.
In onze buurlanden en dan vooral Duitsland zijn de E MTB's niet meer aan te slepen en zijn nieuwe modellen dikwijls al uitverkocht/besteld nog voor ze in de winkels staan.
België loopt met alles altijd achter en begint er ook met E MTB's later aan.
Op fiets/wieler- gebied is het nog een ander paar mouwen gezien onze wieler(toeristen) en MTB gekte; die eersten met een E MTB worden (al is het nu al heel wat minder) nogal 'beschimpt' zeker op toertochten en als er in groep gereden wordt. Wanneer je bergop iemand voorbijsteekt zijn de woorden 'da's gemakkelijk hé, met den ellentrik', 'valsspeler', .. niet uit de lucht. Zelf zitten ze dikwijls stikkapot met een hoofd zo rood als een kers te pompen maar toegeven, neen.
Ikzelf ben na jaren wegens omstandigheden niet meer gefietst te hebben in 2014 terug begonnen met een E MTB en heb me dat nog geen dag beklaagd. Mijn conditie is ondertussen van dien aard dat ik vele stukken zonder ondersteuning of met de laagste stand ondersteuning kan/wil doen.
Het is een misvatting dat je met een E MTB niks moet doen; ook daar moet er zelf ook nog getrapt worden en afhankelijk van je (verbeterende) conditie bepaal je zelf hoe veel je eigen input is.
Wanneer je echt de luierik wil uithangen en een ritje op hoogste stand afwerkt zal je batterij snel leeg zijn en zal je geen ritten van 60 à 70 km kunnen doen.
Je kan gewoon met een lagere hartslag rijden en in moeilijke omstandigheden terugvallen op ondersteuning.
De tijd dat een E MTB of E Bike tout court voor oude gepensionneerden is, is voorbij.
Voor en tegenstanders ga je echter altijd wel hebben maar de grote tegenstand gaat er stilaan wel uit.
+1
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door joske77 »

biker is een biker voor mij, of die nu op een 26" 29" fatbike, fully rigid of alles daartussen rijdt, en dus ook een E- MTB.
zolang hij/zij respect heeft voor de natuur en zijn/haar medebikers is het voor mij allemaal eens.

Mensen zullen hun redenen wel hebben om E mtbs te kopen zeker, als dat wil zeggen dat je langer van je favoriete hobby kan genieten, is dat toch alleen maar positief
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door krikke46 »

de beschrijving van triumf st kloppen volledig.Na jaren met de mtb toertochten gereden te hebben ben ik ook overgeschakeld op E mtb. het is zelfs zover dat ik tegen alle twijfelaars wil zeggen ,
ni twijfelen gewoon doen . je fiets zoveel relaxer , je kan veel meer genieten van het fietsen ,de technische stukjes worden veel plezanter en de natuur zoveel mooier . als je op eco fietst moet je zeker nog trappen en dat is ook de bedoeling bij mij. maar je gemiddelde hartslag ligt gewoon 15 tot 20 slagen lager. ik versta wel dat sportieve mensen er een beetje op neer kijken maar door gezin en werk heb ik niet de kans om wekelijks 2 maal te trainen . waardoor de conditie niet altijd op pijl staat.
nu geen probleem meer .

en het grootste voordeel ; ik blijf s'zondags een half uurke langer liggen en kom soms nog vroeger thuis dan ervoor.

vrouwke 2 keer meer content en ikke ook!!!!!!!!!
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Aeromax »

na een tijdje ook "zuchten" als zo'n Ebike passeerde ben ik ondertussen ook pro
zeker nadat ik een Master hoorde vertellen dat hij zelf nooit nog een gewone fiets nam,
tenzij de wedstrijd geen Ebikes toeliet

imho het grootste voordeel: je hart gaat niet meer in hoge toeren en toch zit je te sporten
wie niet snapt dat dit gezonder is, is een uil imho

zelf vind ik de huidige Ebikes nog te zwaar en daardoor niet wendbaar genoeg,
je blijft dat extra gewicht toch ECHT wel voelen
maar ik ben dan ook een heel "beweeglijke" fietser, geen stamper die alleen toertochten wil rijden
de extra kg van mijn enduro-Plus-bike storen me al vreselijk tov mijn AM-bike
laat staan dat er nog eens 7kg van batterij/motor moet bijkomen...

voor de "gewone" toertochtrijder vind ik een E-plus-hardtail DE optie en mensen verschieten vaak als ze me tegenwoordig advies vragen om een nieuwe Mtb te kopen en ik hun naar zo'n fiets verwijs en waarom, hun hart, tsja, voor velen blijkbaar "bijzaak"
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Kevin82 »

Ik vind alle E-fietsen een superuitvinding! Zo krijg je sowieso meer mensen op de fiets. Het zou me sterk verwonderen mocht deze trend na enkele jaren verdwijnen. Door deze fietsen zijn er mensen die zich goed voelen omdat ze weer (langer)?aan mtb kunnen doen. Ikzelf heb een Speed Pedelec waar ik mee kaar het werk rij (21km enkel) als ik minder tijd heb. Ik neem echt niet graag de auto voor woon-werk maar moest dit op sommige dagen doen omdat ik teveel tijd verloor met de gewone fiets. Nu is het een perfecte combo van elektrisch en gewoon.
Plaats reactie