E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Dickie »

Die trend is niet meer te stoppen.
Zolang ik nog goed uit de voeten kan zonder motor ga ik ook op enkel mijn benen blijven vertrouwen.
Ik zal het moment om om te schakelen wel voelen als ik in de weg begin te rijden :-D .
Na eerst een e-stadsfiets voor het vrouwke te hebben gekocht heb ik er ook een e-mtb voor wat off-road werk voor ineen gestoken.
Het is wel een kick om dat ding op vol vermogen door de bossen te jagen (waar het kan :wink: )

Na een lange zondagse marathon pak ik 's maandags al eens de e-bike om een uurke los te rijden. 't Is net wat plezanter om een recup-trainingske over de 30 gemiddeld te doen dan aan 23-25.
Toch vind ik dat het een 2de keuze moet blijven, de beste work-outs ondervind ik toch op de gewone bike.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Pashley 24Mhz »

Ik juich het alleen maar toe. Ik heb een enduro E-bike, en heb het me nog geen seconde beklaagd. Het is idd zwaarder dan een gewone fiets, maar ik rijd nog even graag de speelstukken zoals vroeger op een gewone enduro.
Je krijgt natuurlijk wel allerhande reacties. Zo ging ik vorige zomer naar bikepark Lac Blanc (batterij in de auto en met de lift omhoog), en werd ik door sommige bijna uitgelachen en gezien als een kermisattractie, maar laat het nu die die personen zijn waar je halfweg je run vol in de remmen voor moet omdat ze niet vooruit gaan... Aan de andere kant dan diezelfde dag toen ik aan de auto iets aan het eten was enkele Duitsers gehad die vol interesse kwamen kijken en het oprecht tof vonden.

Voor mij is fietsen fietsen, wat maakt het uit met wat je rijd. Ben je een betere mens dan een ander omdat je op een gewone mtb snel en lang kan rijden? Ik denk het niet...

Ik lees veel commentaren dat mensen bang zijn dat de trails vol zullen rijden met ebikes met mensen zonder ervaring...wel, hier geloof ik ook niet in. Een deftige E-mtb kost zodanig veel geld, dat Jan met de pet die nog nooit op een mtb gezeten heeft, hieraan zo'n budget zal uitgeven om een toertje te kunnen doen. Mensen met een mindere gezondheid die echter een passie voor mtb hebben zullen het geld er wel voor over hebben om hun hobby te kunnen blijven uitoefenen.
Swertson
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 04 nov 2013 23:06
Rijdt met: Haibike (e-bike)

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Swertson »

Yep, hier nog zo ene...E-biker....
Wegens gezondheids problemen naar e-bike overgestapt een 2 tal jaar geleden.
Ging met m’n bike mateke meerdere keren naar de Ardennen per seizoen en na 17 jaar mtbiken
lukte het niet echt meer.
Na 20 km. stik kapot, en de rest v.d. toer alleen maar afzien.
Géén plezier meer te bespeuren, en voor 20 km. die verplaatsing maken, dat is het ook niet echt.
Daarom.....en nu dus terug volop plezier, maar toch ook nog sporten, zweten enz.
Voor mij is dit een zegen, anders was de lol eraf en was ik zeker gestopt met mountainbiken.
Ga er zelfs mee naar de Dolomieten, zalig ! ( zie je daar heel veel )
Ok, is wat zwaarder( all mountain ) maar een 29 inch. bike is ook net iets minder wendbaar en vergelijkbaar ( op een andere manier) denk ik.
Mvg.
Dieter1080
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 07 jul 2016 11:45

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Dieter1080 »

Ik ben als 35-jarige fan...
ik heb een 29 hardtail gewone mtb voor mee te spelen en een 29 hardtail e-mtb voor voornamelijk woon-werk verkeer en occasioneel eens mee 'echt' te gaan mtbken.
Super content van, heel veel plezier en toch kan je er ook echt wat sportiever mee rijden. Mijn conditie is er echt op vooruit gegaan door met de ebike dagelijks van een naar het werk te fietsen. Zonder ebike kan ik niet eerst mijn zoontje afzetten op school voor ik naar het werk rij.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door KWBiker »

Fijn om zoveel lof over e-bike te lezen. Vooral dat de combinatie woon-werk en biken een stuk draaglijker en gezonder wordt. Als ik binnen enkele jaren de kleinste niet meer naar school moet voeren, dan begin ik er zo aan.

Vraagje, hoe zit het tegenwoordig met de autonomie van zo'n bike ?
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door roger »

Ben zelf 73 en geniet nog altijd van men fullsuspension.Maar als ik voel dat het niet meer vlot gaat zal het toch geen e-bike worden.Mountainbike blijft mountainbiken en daar hoort wat afzien bij.

Als ik zie hoeveel jonge gasten al met een e-bike rijden dan heb ik daar wel vraagtekens bij.Ouderen boven de 60j of mensen met een handicap kan ik volledig toejuichen.Boven de 60j bedoel ik mensen die misschien nooit veel aan sport hebben gedaan en zo het mountainbiken willen ontdekken.Ik probeer nog altijd wat men grenzen te verleggen,men gemiddelde is niet meer zoals vroeger,maar dan kan ik mij bij neerleggen.Sinds dat presteren voorbij is, geniet ik meer van mooie tochten en dat vergeten de meesten.Spreek hier over toertochten,geen xc of marathon wedstrijden,daar moet je volle bak geven.

Voor de prijs van een e-bike fullsuspension kan ik mij een tof enduro moto aanschaffen, daar dan wat enduro tochten mee rijden.Misschien dan ook eens een Afrikaanse raid.

Ik weet het de reacties van proper leefmilieu ga ik op mene nek krijgen,wat dan met al dat moto en autoverkeer,dan zal het wel niet zoveel uitmaken.

Een e-bike als gewone fiets vind ik 100% ok voor woon-werk , maar daar moet het dan bij blijven.Ook die e-bikes die 45km/u halen hadden ze nooit op markt mogen brengen.Nummerplaat,helm,verzekering,koop dan een scooter om je verplaatsingen te doen.

Donderdag ga ik zelfs nog een 29er testen,rij nog op 26',dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Kevin82 »

Sorry ben ik het niet mee eens. Waarom zou de speed Pedelec niet op de markt mogen komen? Ik ben 34jaar en moet 21km enkel om naar het werk te fietsen. Omwille van tijdsgebrek (en ik liever fiets dan met de auto rijd) was ik genoodzaakt om 2x/week met de auto te komen. Nu kan ik altijd met de fiets rijden want ik verlies amper tijd. Een scooter is daarbij vervuilend en een E-bike niet. Je moet bij een scooter toch ook helm dragen, inschrijven,... Trouwens verzekering is niet verplicht bij een speed Pedelec, enkel familiale wordt aangeraden. Dus kentekenplaat en rijden maar! Bij een scooter heb je benzine, verzekering nodig. Op termijn komt de fietsvergoeding wel in orde en maak je er winst op.
Ik zie dus echt geen meerwaarde voor een scooter, integendeel! Als ik met mijn gewone fiets achter een scooter rij moet ik nog de uitlaatgassen inademen. Als jij achter mij hangt moet je niets inademen...
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door roger »

Dacht het wel dat er reacties gingen komen van die uitlaatgassen,ieder zen gedacht daarover.

Nee,misschien is het ook een reactie van op de toertocht van Lasne waar toch wel een pak e-bikes op het parcours zaten.Als je daar dan het geroep hoort van mannen achter je dat je moet op zij gaan ,dan vertik ik het van ook maar 1cm op zij te gaan.

Enige voordeel van een speed is de besparing van benzine,ok,maar met een scooter of moto kun je dan toch ook weer mooie ritjes doen en niet uitsluitend woon-werk.Ook de radius is geen probleem meer.

Alé,ieder zen idee,gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Stivie
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: do 03 mar 2005 22:25

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Stivie »

Ik ga toch een beetje akkoord met Roger. Ik heb geen probleem met e-bikes voor woon werkverkeer, alsook voor mensen die het fysiek niet aankunnen wegens leeftijd of gezondheid. Maar als men dergelijke fiets gaat gebruiken om te koersen tussen gewone bikers, dan doet dit mij de wenkbrauwen frontsen.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: E-mountainbike: hoe ziet de toekomst eruit?

Bericht door Kevin82 »

Stivie schreef:Ik ga toch een beetje akkoord met Roger. Ik heb geen probleem met e-bikes voor woon werkverkeer, alsook voor mensen die het fysiek niet aankunnen wegens leeftijd of gezondheid. Maar als men dergelijke fiets gaat gebruiken om te koersen tussen gewone bikers, dan doet dit mij de wenkbrauwen frontsen.

Ik spreek voor woon-werk met een speed pedelec.
Plaats reactie