Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door Free_ltd »

krikke46 schreef:investeer die 225 euro in je fiets (materiaal) , steek een setje inbussleutels in je rugzak en sleutel tot je goed zit. geen enkele computer of wie dan ook voelt wat jij voelt op een fiets. dus proberen is de enige optie......
is mijn mening ,he !!!
Zo dacht ik ook, maar het ging van kwaad naar erger. Eerste week van januari de korte financiële pijn, en een bikefitting laten doen bij smartcycling in Denderleeuw en vanaf rit 1 waren ALLE kwaaltjes weg. Ik had nogal last van mijn onderrug, bovenrug, nek en armen. Als ik 50km was gaan MTB'en, lag ik de namiddag plat en de 2 opvolgende dagen was ik nog aan het nagenieten in mijn benen.

Sinds de bikefitting voel ik zelfs in de namiddag niet meer dat ik nog gefietst heb, en ik kan de rest van de groep weer gewoon volgen.

Voor mij is die €311 (fitting + aanpassingen) de beste investering die ik tot nu toe gedaan heb. Zonder fiets gaat het niet, maar het is zelfs een betere investering als de fiets zelf :lol: :lol: :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door Free_ltd »

EG6 schreef:Ik heb momenteel geen last tijdens het fietsen (MTB), maar ik heb dan ook nog nooit langere tochten gedaan dan 4-5u. Dat ik geen last heb wil daarom niet zeggen dat ik volledig goed zit op de fiets, laat staan dat ik alle energie goed overbreng bijvoorbeeld. Omdat ik in de lente en zeker op de RDHF toch plan van écht lang op de fiets te gaan zitten, wil ik voorkomen dat ik dan pas achter een probleem aankom terwijl het op die momenten al "te laat" is.

Heb ik het goed op dat je bij een bike fitting een "rapport" mee krijgt waaraan je volgende (MTB) fiets gemakkelijker te bestellen valt?
Niet iedereen krijgt er last mee. Ik ben tot nu toe de enige die het heeft laten doen en een mederijder die vaak last aan de knie heeft, gaat het nu ook laten doen.

De anderen nemen gewoon eender welke fiets en hebben nooit ergens last van. Er is er ene bij van 195cm die mijne trek heeft over gekocht in maat Large terwijl die XL zou moeten hebben. Trekt die zich niets van aan. En die fietst al 10 jaar langer dan ik en is een paar jaar ouder. Kan blijkbaar ook.

Ik dacht dat plaatjes onder de schoenen gewoon plaatjes waren, maar ook daar is de positie zeer belangrijk in zodat ge bv niet met uw knieën naar buiten fietst.

Bij mijn bikefitting kreeg ik gewoon een tekening van een mtb waar alle maten bij stonden. Als ik nu de volgende keer een nieuwe koop, kan ik daar wel met de LBS over onderhandelen om die aanpassingen al uit te voeren als de nieuwe geometrie van de fiets dat toelaat. Maar ik vermoed dat dit meestal wel kan. Dat ge uwe fiets daaraan besteld, is iets anders, want een fiets wordt standaard geleverd en alles wat gij anders wilt is ofwel bijbetalen, ofwel overeen te komen met de LBS. Ik hoor vaak als ge de LBS goed kent dat die dan de stukken die ge niet nodig hebt, gewoon terug neemt en de andere in de plaats geeft mits verrekening als deze stukken niet even duur zijn.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door roger »

Mensen die nooit gefietst hebben kunnen baat hebben bij een bikefitting.

Bij mij is de miserie begonnen toen ik voor het eerst een bikefitting heb laten doen(internet hé).Vroeger gekoerst bij beginnelingen,nadien randonneursbrevetten tot 600km,nooit problemen gekend.

Dan nog maar eens ergens anders maar daar kon ik zelfs nog niet aan men pedalen.Dan weer een andere en zo heb ik er een 5tal gedaan.

Voor mij geen bikefitters meer,terug naar de oude methode met hiel op pedaal in de verlenging van zitbuis met been volledig gestrekt.,Nadien traparm horizontaal en loodlijntje onder knieschijf die loodrecht door pedaalas gaat.

Laatst een berekenig gevonden en die kwam op juist dezelfde positie dan waar ik nu op rij.

Misschien heb je daar baat bij en het kost niks.Misschien bij volgende rit een inbus meepakken en eventueel 3mm naar boven of onder.

Een goede positie hoeft geen inrijperiode,ofwel voelt het goed of niet .

Hier de site.

http://www.argonautcyclecoaching.com/in ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door roger »

Hier nog een site als referentie,maar volgens Lemond methode zit 1,5 cm te hoog .

http://myworldfromabicycle.blogspot.be/ ... chart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door spaghetti_2 »

Een goede positie hoeft geen inrijperiode,ofwel voelt het goed of niet .
Ondanks dat dit voor jou misschien kan kloppen, geldt dit als algemene stelling zeker niet. Het klopt misschien als je voor de eerste keer op de fiets stapt, maar niet als je al 10 jaar in dezelfde houding vastgeroest zit en dan plots je houding aanpast.

Soit, het lijkt ondertussen wel duidelijk dat voor velen een bikefitting wel nuttig is, voor sommigen dan weer niet. En dat er geen één gouden methode is
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Bikefitting: "Guru fitting" vs ...

Bericht door krikke46 »

awel roger ik werk volgens knal dezelfde methode . bij mij altijd juist !!
Maar iedereen doet zijn goesting natuurlijk!! :-)
Plaats reactie