Raad gezocht !

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
kurt93
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 dec 2014 19:10

Raad gezocht !

Bericht door kurt93 »

Hallo

Ik overweeg een nieuwe fully te kopen, een
trek top fuel 9.8 of een
Trek fuel ex 9.8

De afstelling word hetzelfde gemaakt beiden een full xt

Het probleem is de veerweg !
De top 100mm( en carbon wielen) de ex 130mm
Ik rijd vooral lange afstanden marathons zoals de drenthe 200 houffalize marathon enzo dus meestal boven de 100km tot een 200km ook rijd ik op de weg met hem
Het resultaat is niet zo belangrijk voor mij maar je wilt altijd het beste halen natuurlijk, ik ben een 24 jarige rijder die graag doorrijd maar ook kan genieten van rustig een toerke te rijden

Wat zou de ideale veerweg zijn, beter de fuel ex of toch kiezen voor de top fuel ?

Alvast bedankt voor het helpen !
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Raad gezocht !

Bericht door spaghetti_2 »

130 mm veerweg is al eerder richting trail, maw een bike waar je overal wel mee uit de voeten kan. Van Ardennen tot Alpen. De top fuel lijkt me een echte marathon machine waar je ook heel wat mee zal kunnen verteren. Persoonlijk kom ik met een fully van 100 mm veerweg overal toe in Belgie (en ik hou van het ruigere, technische werk), wel nog nooit naar de Alpen geweest.
kurt93
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 dec 2014 19:10

Re: Raad gezocht !

Bericht door kurt93 »

Oke bedankt!, maar is het dan zo als ik een 100mm veerweg heb en ik ga naar oostenrijk ofzo om te mtben en het is redelijk heftig dat het comfort dan weg valt of wat bedoelt men met 'tekort' komen ? Is dit dan als je echt zware jumps doet of hoe moet ik dit bekijken ?

Grtjes
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Raad gezocht !

Bericht door _anonymus_ »

Ik zou in jouw geval voor de Top Fuel gaan.
Ondanks alle marketing-praat (als je de Angelsaksische media wat volgt is het één en al trail en enduro-bikes wat de klok slaat), kom je met wat zij een XC-fully noemen ruimschoots toe in België.
Je kan uiteraard parcours gaan opzoeken die meer veerweg of een andere geometrie vragen, ook in België, maar zelfs de meest technische marathons à la RdhF zijn nog vlot met een hardtail te verteren, dus zeker ook met een XC fully.
Qua efficiëntie lijkt de Top Fuel voor jou ook beter als ik zie wat je er mee wil gaan doen.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Raad gezocht !

Bericht door Aeromax »

+1
op die afstanden ga je meer plezier hebben aan een efficiëntere fiets
dan aan een "leuke"
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Raad gezocht !

Bericht door spaghetti_2 »

kurt93 schreef:Oke bedankt!, maar is het dan zo als ik een 100mm veerweg heb en ik ga naar oostenrijk ofzo om te mtben en het is redelijk heftig dat het comfort dan weg valt of wat bedoelt men met 'tekort' komen ? Is dit dan als je echt zware jumps doet of hoe moet ik dit bekijken ?

Grtjes
Met 'te kort komen' bedoelde ik dat je bij bepaalde technische stukken (afdalingen met dropjes, wortelbedden, stenen) etc. je snelheid wat gaat moeten minderen om een met dezelfde controle of comfort het pad te nemen. Niet dat een trail plots onmogelijk wordt. Beide bikes lijken me echter topbikes die snel én allround zijn.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Raad gezocht !

Bericht door julie »

zonder twijfel, de top fuel!
De fuel ex is echt meer trail gericht, dwz vooral om zich te amuseren in de afdalingen, zijn rendement is duidelijk een stuk minder en dat zit echt in de geometrie.
Op lange afstanden gaat dat een rol spelen.
100mm veerweg is meer dan voldoende in België.
kurt93
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 dec 2014 19:10

Re: Raad gezocht !

Bericht door kurt93 »

Bedankt allemaal!

Dan ga ik zeker eens horen voor de top fuel ! Bedankt voor de ervaringen en kennis te delen
Grtjes
Plaats reactie