Gps of strava nauwkeuriger

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Bericht door Free_ltd »

Qua kms valt dat goed mee, maar hoe dat met hm's zit, is ook wel raar. Ik heb een edge 510 en mijne maat ne 820. Na een rit scheelt het 100 tot 150 hm's tussen ons 2. Een derde rijdt op de app van strava en verschilt dan ook weer, maar ligt korter bij de 820 dan de 810. De 820 en strava liggen volgens mij in de buurt van de werkelijkheid, waar de 510 zwaar overdrijft.

Ik heb dan via een praatgroep op FB van iemand het advies gekregen om op de website van garmin mobile iets op 'uitgeschakeld' of 'ingeschakeld' (zou het moeten nazien) dat ervoor zorgt dat hij bij het overzetten geen rekening houdt met de barometer, maar de hoogtes haalt uit punten op de route. Of hoe dat net zit.

Nu wijkt hij nig steeds af van de anderen, maar nu scheelt dat niet meer zoveel.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Bericht door Reflex »

Het zal niet aan bepaalde type toestellen liggen. Pak 2x een 510 of 2x een 820 en het zal ook anders zijn. Je toestel goed instellen en dus je thuishoogte gelijk zetten met de huidige luchtdruk scheelt al veel.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Bericht door Jemp »

Ik betrouw het meest op de barometer. Als je ergens een dijk van 5 m hoog op en af rijdt en dat een paar keer na elkaar, denk ik dat een kaart dit nooit gaat registreren. Het komt inderdaad voor dat bij onstabiel weer de hm niet kloppen (hoewel het moeilijk is om dat te beweren, want wat is juist....). Wat ik echter altijd doe, is de positieve hm 's en de negatieve hm's met elkaar vergelijken (op voorwaarde natuurlijk dat je een 'ronde' rijdt). Als beide identiek zijn (of quasi) dan denk ik zit je er niet ver af. Als er een groot verschil is tussen beide, is het minder betrouwbaar. Maar als de kaart dan veel betrouwbaarder is.... 8-[ Ne keer ne rit maken van ne kilometer of 30 en dan laten uitmeten door ne landmeter. 100% juist.... :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Bericht door Free_ltd »

Reflex schreef:Het zal niet aan bepaalde type toestellen liggen. Pak 2x een 510 of 2x een 820 en het zal ook anders zijn. Je toestel goed instellen en dus je thuishoogte gelijk zetten met de huidige luchtdruk scheelt al veel.
Ik heb het al eens handmatig op de juiste hoogte gezet, maar toch wijkt het af. En steeds meer dan 100 a 150m :(

Kunt ge met een 510 ook automatisch de hoogte bepalen? Zie wel dat ge de positie kunt marketen, maar weet nog ni wat daar de bedoeling van is :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Gps of strava nauwkeuriger

Bericht door Free_ltd »

Jemp schreef:Ik betrouw het meest op de barometer. Als je ergens een dijk van 5 m hoog op en af rijdt en dat een paar keer na elkaar, denk ik dat een kaart dit nooit gaat registreren. Het komt inderdaad voor dat bij onstabiel weer de hm niet kloppen (hoewel het moeilijk is om dat te beweren, want wat is juist....). Wat ik echter altijd doe, is de positieve hm 's en de negatieve hm's met elkaar vergelijken (op voorwaarde natuurlijk dat je een 'ronde' rijdt). Als beide identiek zijn (of quasi) dan denk ik zit je er niet ver af. Als er een groot verschil is tussen beide, is het minder betrouwbaar. Maar als de kaart dan veel betrouwbaarder is.... 8-[ Ne keer ne rit maken van ne kilometer of 30 en dan laten uitmeten door ne landmeter. 100% juist.... :lol:

Positieve en negatieve wijken nooit fel af, maar idem bij mij,ne maat. En toch een enorm verschil. Het is hier heuvelachtig en ge kunt hier HL's maken, maar over de 800 op 30km is erover :lol: 600 zou dan betrouwbaarder zijn.
Plaats reactie