Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Gravelbike info

Bericht door J.E. »

schwammie schreef:
J.E. schreef:Nooit geprobeerd om een GP4000 28mm tubeless te leggen? :-)
... voorlopig ermee opgehouden om niet-tubeless banden proberen tubeless te monteren,
vind ik niet veilig genoeg om er aan redelijke snelheid on- of offroad mee te rijden...
Al meegemaakt dat er dan een band afkwam?
Ik zie niet direct het verschil tussen tubeless of bvb een lichte latex binnenband, ivm het al dan niet blijven liggen op de velg.
Bebop
Mountainbiker
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 22:12
Rijdt met: SSSL

Re: Gravelbike info

Bericht door Bebop »

[quote="spaghetti_2"]Ik heb wel interesse om een 26" frame om te bouwen naar een gravelbike, zoals hier al een voorbeeld gepost is. Iemand die weet of ik in dat geval best een 26" of 29" vaste vork gebruik? Het voorbeeld op pag 1 van dit forum gebruikt een 29" vork maar daar is precies wel heel veel ruimte over.[/quote]

Ik heb een 26" vaste voorvork met 700cc velgen en 30mm banden, en ik heb nog veel ruimte over vooraan. Ik wilde vooral de bestaande geo van mijn 26" frame behouden.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Gravelbike info

Bericht door KWBiker »

Dit artikel vond ik wel interessant om hier te delen :
http://road.cc/content/feature/171905-6 ... vestigates

650b de toekomst van de gravelbikes ?
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Gravelbike info

Bericht door Jannemanneke »

KWBiker schreef:Dit artikel vond ik wel interessant om hier te delen :
http://road.cc/content/feature/171905-6 ... vestigates

650b de toekomst van de gravelbikes ?
Nee hoor, gewoon Cannondale die weer eens anders moeten doen. :lol:
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Gravelbike info

Bericht door Real Epic '89 »

spaghetti_2 schreef:Ik heb wel interesse om een 26" frame om te bouwen naar een gravelbike, zoals hier al een voorbeeld gepost is. Iemand die weet of ik in dat geval best een 26" of 29" vaste vork gebruik? Het voorbeeld op pag 1 van dit forum gebruikt een 29" vork maar daar is precies wel heel veel ruimte over.

Het beste kun je gebruik maken van een 29er vork. 29er vorken zijn er in twee lengtes. 470mm of 490mm. 470mm is de 100mm vorkmaat -10mm van de oude 26" frames.

Met de stabiliteit kun je spelen door een vork met kortere of langere sprong te monteren. Oude 29er vorken hebben 42mm sprong terwijl ze tegenwoordig vaak 52mm gebruiken. Ook een sprong die in de race fiets wereld veel voorkomt. (Meer stabiliteit.)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Gravelbike info

Bericht door spaghetti_2 »

Real Epic '89 schreef:
spaghetti_2 schreef:Ik heb wel interesse om een 26" frame om te bouwen naar een gravelbike, zoals hier al een voorbeeld gepost is. Iemand die weet of ik in dat geval best een 26" of 29" vaste vork gebruik? Het voorbeeld op pag 1 van dit forum gebruikt een 29" vork maar daar is precies wel heel veel ruimte over.

Het beste kun je gebruik maken van een 29er vork. 29er vorken zijn er in twee lengtes. 470mm of 490mm. 470mm is de 100mm vorkmaat -10mm van de oude 26" frames.

Met de stabiliteit kun je spelen door een vork met kortere of langere sprong te monteren. Oude 29er vorken hebben 42mm sprong terwijl ze tegenwoordig vaak 52mm gebruiken. Ook een sprong die in de race fiets wereld veel voorkomt. (Meer stabiliteit.)
Bedankt voor dit duidelijk voorbeeld, maar wat is de redenering erachter, wat is het grote voordeel van een 29" vork tov een 26" vork?

Groetjes
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Gravelbike info

Bericht door Real Epic '89 »

spaghetti_2 schreef:Bedankt voor dit duidelijk voorbeeld, maar wat is de redenering erachter, wat is het grote voordeel van een 29" vork tov een 26" vork?

Groetjes
Sorry voor de late reactie.

29er vorken hebben tegenwoordig standaard een grotere sprong. 45-50mm. Waar de oude 26" vorken het moesten doen met 40-42mm sprong. (Die vaak onterecht wel als 29er verkocht worden.)

Een grotere sprong maakt de fiets stabieler. Veel racefietsen hebben een 50mm sprong om als voorbeeld te nemen. Wil je een meer wendbare Gravelbike dan zou je een 26" kunnen overwegen. (Ik rij zelf ook bewust met een 26" DT vork.)

Gr
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Gravelbike info

Bericht door Dickie »

26" frames hebben minder drop van de crankas tov 29ers. Scheelt zo'n 3cm.
Met een 29er vork komt daar nog een cm bij.
Gaat dit ook niet ten koste van de stabiliteit?
Kan me voorstellen dat dit op de baan niet veel invloed heeft, maar off-road misschien wel?
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Gravelbike info

Bericht door Real Epic '89 »

Dickie schreef:26" frames hebben minder drop van de crankas tov 29ers. Scheelt zo'n 3cm.
Met een 29er vork komt daar nog een cm bij.
Gaat dit ook niet ten koste van de stabiliteit?
Kan me voorstellen dat dit op de baan niet veel invloed heeft, maar off-road misschien wel?
Een 29er vork is er in twee lengtes. 47 en 49cm. De 47 is even lang als een 26" 100mm vork -1cm. (Sag.)

Je trapas zit inderdaad hoger. De 700X32 wielen/ banden waar ik mee rij zijn niet veel groter dan 27,5.

Als je deze wielen in een 29er zou zetten zit je steeds met de cranks op de grond.

Kortom, het heeft invloed tov een echte gravelracer maar ook niet zoveel als een vergelijkbare 29er. Een MTB zal altijd een hogere BB houden tov de Gravel/ racer. (Of je dat merkt? Ik met mijn MTB achtergrond niet..)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Gravelbike info

Bericht door Dickie »

Allez, weeral een nieuw projectje om de wintermaanden door te komen.

Ik heb een oud Orbea Alma frame 26"+ headset liggen.

- Op de oude Hope ss + Crest wielset gaan er 6 kassette-wieltjes.
- zadelpen+zadel is ok
- BB7 remmen weliswaar met 180mm schijven.
- 1 x 6 (met ss wielset) of 1 X 9 shiften met thumbie of triggers.

Moet nog gaan shoppen voor:
- vork
- okkazie crankstel+ BB, genre XT
- Schwalbe G-one bandjes.
- Dropbarremhendels die werken met BB7 mtb remmen: gaat niet lukken met brifters dus Cane Creek drop V.
- Dropbar met wat mindere reach en drop, Salsa Cowchipper?
- Stem 40° of steiler als ik die kan vinden.
- ...

op een ander forum heb ik een interessant linkje gevonden om de stemhoek en hoogte wat te kunnen vergelijken als je een dropbar gaat installeren op een mtb frame:
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Plaats reactie