Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
schwammie
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 25 mar 2004 17:52

Re: Gravelbike info

Bericht door schwammie »

J.E. schreef:Iemand reeds met de ProOne/Sone/Gone banden gereden
om een zinnige vergelijking tussen deze te kunnen geven?
Kans is klein, maar toch...

Of een vergelijking tussen GP4000 (28mm) en ProOne tubeless? :lol:

En als bonusvraag bestaat de Vittoria Corsa Speed (Open TLR) nu al in 25mm of beter 28mm? :(
Ik rijd nu 6 maanden met de G-One (35mm) op een Niner BSB 9 RDO, tubeless gemonteerd.
Heerlijk bandje, bolt fantastisch - al voel je uiteraard wel wat meer weerstand in vergelijking
met een 25mm racer. Qua comfort niets meer aan toe te voegen, niet super duurzaam, maar daar maak ik me geen zorgen om.
Op de gewone racer liggen er nu Pro One in 25mm, uiteraard ook tubeless gemonteerd. Vallen goed breed uit, ideaal dus. Snelle, comfortabele band. Onderweg al een paar keer mee lekgereden, valt niet aan te ontsnappen op de ritten die ik doe. Maar nooit in die mate dat ik er niet meer mee voort kon, de banden genoeg druk om toch mooi thuis te geraken. Ook een aanrader dus.
Voor mij is tubeless een absolute voorwaarde voor de 9000 km woon-werk verkeer op jaarbasis. Alle andere banden vallen al af, waaronder ook een GP4000 waar ik vroeger nog mee reed. Op zich geen slechte band, maar springt er in mijn ogen niet echt uit.

Corsa Speed enkel in 23mm bij mijn weten, jammere keuze.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Gravelbike info

Bericht door J.E. »

Nooit geprobeerd om een GP4000 28mm tubeless te leggen? :-)
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door TopBike »

Clement Strada LLG 32mm tubeless gemonteerd is een top bandje.
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door TopBike »

En als er 27.5 wielen passen in je frame moet je zeker eens de WTB Horizon in 47c eens proberen
Super om met te rijden !!

Ik rij er zondag normaal Scherpenheuvel-Hapert mee.
der quinten
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 19:52
Rijdt met: stumpjumper FSR, stumpjumper HT SS

Re: Gravelbike info

Bericht door der quinten »

roger schreef:Misschien heb je daar nog een 26'frame liggen,plaatst er 29' wielen in met bandjes van 30 tot 35 mm en je hebt de ideale gravelracer, best is van geen racestuur te plaatsen omdat de bovenbuislengte langer is als een racefiets..
Zo heb ik het gedaan met al den brol dat ik hier nog liggen had,wel een vaste carbon vork erin geplaatst en men fiets komt op 7kg900.Aan dit gewicht ga je niet veel gravelracers vinden.
Denk er eens ver na,ik ben er in ieder geval heel content van,inzetbaar,race,gravel en MTB.3 fietsen in 1 model.

Gebruik je dan n 26" vork of 29?
Timmie
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:22

Re: Gravelbike info

Bericht door Timmie »

Bij mij is het een On One Bish Bash Bosh geworden. Over de naam valt te discussiëren :-) , maar van de fiets ben ik tot hiertoe zeer tevreden.
Kort samengevat: carbon gravelbike met steekassen en SRAM Rival groepset, incl. schijfremmen. Eigenaardig genoeg aan de zware kant (10kg), vermoedelijk vooral door de combinatie van geen superlichte wielen en redelijk zware banden. In vergelijking met A-merken heel betaalbaar (1700 euro).

Afbeelding
Gebruikersavatar
schwammie
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 25 mar 2004 17:52

Re: Gravelbike info

Bericht door schwammie »

J.E. schreef:Nooit geprobeerd om een GP4000 28mm tubeless te leggen? :-)
... voorlopig ermee opgehouden om niet-tubeless banden proberen tubeless te monteren,
vind ik niet veilig genoeg om er aan redelijke snelheid on- of offroad mee te rijden...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Gravelbike info

Bericht door Real Epic '89 »

thomasbaerten schreef:
Real Epic '89 schreef:Ik heb hetzelfde gedaan alleen wel met een race stuur. Ik heb een kortere stuurpen gemonteerd.

Zie hier het resultaat.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=128783" onclick="window.open(this.href);return false;
Past een racegroep dan gewoon op een mtb-kader en omgekeerd?

Ben ook aan het nadenken om een soort hybride te maken :-)
Sorry voor de late reactie.

Ja, meestal past een race groep op een MTB. De enige uitzondering zijn de cranks die meer ruimte moeten hebben op een MTB frame. Verder kun je met deze site uitzoeken welke componenten zijn uit te wisselen. (Race groepen hebben alleen de fijn afstelling bij de derailleur waar mtb groepen dit bij de shifters hebben. Dit heb ik opgelost door deze afstelling los onder het stuur te monteren.)

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog een voorbeeld van een ombouw;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=255" onclick="window.open(this.href);return false;
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Gravelbike info

Bericht door Jannemanneke »

Timmie schreef:Bij mij is het een On One Bish Bash Bosh geworden. Over de naam valt te discussiëren :-) , maar van de fiets ben ik tot hiertoe zeer tevreden.
Kort samengevat: carbon gravelbike met steekassen en SRAM Rival groepset, incl. schijfremmen. Eigenaardig genoeg aan de zware kant (10kg), vermoedelijk vooral door de combinatie van geen superlichte wielen en redelijk zware banden. In vergelijking met A-merken heel betaalbaar (1700 euro).
Van een gravel mag je niet meteen verwachten dat ze licht zijn, zeker niet de goedkopere versies. Ik rij sinds kort met de Cannondale Slate Apex1 (SRAM Apex groep), en die gaat ook naar de 10 kg (1.800 euro).

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Gravelbike info

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb wel interesse om een 26" frame om te bouwen naar een gravelbike, zoals hier al een voorbeeld gepost is. Iemand die weet of ik in dat geval best een 26" of 29" vaste vork gebruik? Het voorbeeld op pag 1 van dit forum gebruikt een 29" vork maar daar is precies wel heel veel ruimte over.
Plaats reactie