Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Timmie
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:22

Re: Gravelbike info

Bericht door Timmie »

Bedankt voor de reacties allemaal! Een 26" ombouwen is inderdaad nog een goed idee. Zal ik eens bekijken.
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Gravelbike info

Bericht door Jannemanneke »

Als winterfiets een Cannondale Slate Apex (gravelracer) aangeschaft. Prijs valt nog redelijk mee door de SRAM Apex afmontage en de starre lefty vork (vind ik ook een pluspunt). Schakelt allemaal heel soepel en vlot, ik voel eigenlijk geen verschil met de SRAM Red van op m'n racefiets

Stuurpen is momenteel 110 mm (5°), maar ik heb toch graag wat meer drop ook al zijn de spacers er al onderuit. 120 mm (20°) pen in bestelling. Originele zadel vervangen door een Fizik Antares, zelfde zadel als op m'n racefiets.

Afbeelding
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Gravelbike info

Bericht door _anonymus_ »

Aangezien ik aan het uitkijken ben voor een nieuwe racer, en aan het twijfelen ben qua geo en inzetbereik, kom ik de laatste tijd steeds meer gravelbikes tegen.
Op zich handig als je soms eens een klein stukje onverhard tegen komt, zo'n gravelbike. Maar ik wil ook niet te veel opofferingen doen qua rijgedrag, aangezien ik 99% van de tijd gewoon op asfalt rijdt met de racefiets, en graag een 'snappy' rijgedrag heb.
Ik denk dat ik eerder voor een endurance racefiets ga gaan (dus iets meer comfy geo dan een pure racer), met schijfremmen en clearance tot 32mm bandjes.

Echte gravelracers lijken mij toch vooral iets voor de VS, waar je inderdaad in veel streken meer gravelwegen hebt dan geasfalteerde.
Bij ons in de buurt zou ik met een gravelbike wat over onverharde veldwegen kunnen rijden, maar in de winter zijn dat toch modderpoelen.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Gravelbike info

Bericht door KWBiker »

Ik heb zelf een cannondale Synapse met schijven en ben er zeer tevreden van. Ik rijd met maat 28 en heb nog voldoende ruimte. Je kan er eventueel bandjes opleggen met meer profiel. Het is een pure comfort racer, zodat je effectief mee met de snelle ploeg meekan, maar evengoed een rit maken van 140 km zonder dat je geradbraakt bent. Voor mij de beste aankoop ooit.

Ps met de juiste velgen kan je ook tubeless rijden, wat de bike nog wat meer gravel maakt.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Gravelbike info

Bericht door J.E. »

Iemand reeds met de ProOne/Sone/Gone banden gereden
om een zinnige vergelijking tussen deze te kunnen geven?
Kans is klein, maar toch...

Of een vergelijking tussen GP4000 (28mm) en ProOne tubeless? :lol:

En als bonusvraag bestaat de Vittoria Corsa Speed (Open TLR) nu al in 25mm of beter 28mm? :(
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Gravelbike info

Bericht door Jannemanneke »

Net eerste rit achter de rug van 85 km. Fiets stuurt anders dan m'n koersfiets, is wel wat wennen. Komt vooral door het feit dat het stuur zo'n 4 cm minder drop heeft dan op m'n racefiets, denk ik. Maar volgende week komt er een 20° negatieve stuurpen op. Bolt smooth op de dikke banden op 3,5 bar druk. Lekker mee met de groep tegen zo'n 35 per uur. Gravelbike is maar een trendy naam naar mijn opinie. Deze fiets is naar mijn mening ideaal om de winter op een comfortabele manier door te raken. En hij ziet er nog dik uit ook, vind ik toch.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Gravelbike info

Bericht door TimW »

Kheb ook iets gravelachtig monstercross in elkaar geflanst.
Mijn oud frame terug opgebouwd, wielen en vork had ik al.
Satori beachracer stuur er op, canecreek remhendels met mechanische shimano CX77 remmen en singlespeed gezet.
Rijdt ongeloofelijk plezant 8) Leuk speelgoed om de winter mee door te komen!

Afbeelding
Timmie
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:22

Re: Gravelbike info

Bericht door Timmie »

Ziet er heel cool uit. Als ik het goed begrijp heb je dit dus vanaf een oud on one carbon frame 29" gebouwd? Mooi werk.
Ben je overigens tevreden geweest over die on one bike?
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Gravelbike info

Bericht door TimW »

Yep, das een 29er frame.
Zo stond hij er vorig jaar nog bij
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... r#p1602611" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu heb ik alles overgebouwd op een nieuw On One frame, dus deze hing stof te vangen aan de muur.
Ben er zeer tevreden over, heb er 4 seizoenen marathons en XC mee gereden, ontelbare keren tegen de grond gegaan. Dat ding is niet kapot te krijgen :-)
thomasbaerten
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2015 10:37

Re: Gravelbike info

Bericht door thomasbaerten »

Real Epic '89 schreef:Ik heb hetzelfde gedaan alleen wel met een race stuur. Ik heb een kortere stuurpen gemonteerd.

Zie hier het resultaat.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=128783" onclick="window.open(this.href);return false;
Past een racegroep dan gewoon op een mtb-kader en omgekeerd?

Ben ook aan het nadenken om een soort hybride te maken :-)
Plaats reactie