Rotor

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
biker5
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 okt 2014 14:26
Rijdt met: Cube LTD5 26" mtb , Thompson Sirius 2.0 race

Re: Rotor

Bericht door biker5 »

Een kennis die met een rotor blad rijdt vertelde me dat een groot pluspunt is dat je bijna geen dood punt meer hebt . bij kort afdraaien en bergop of vertrek opwaarts na stilstand.
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Re: Rotor

Bericht door RIBI »

Als dat echt een voordeel moest zijn zou iedereen er mee rijden. Triatleten,tijdrijders, uurrecordhouders.
Het is wel goed dat over zulke dingen wordt nagedacht want vernieuwingen komen altijd uit onverwachte hoek.
En voor wie er in geloofd, zal het ook wel werken. 8)
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Rotor

Bericht door kovan »

Misschien is dat zo?

RIBI schreef:Als dat echt een voordeel moest zijn zou iedereen er mee rijden. Triatleten,tijdrijders, uurrecordhouders.
8)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Rotor

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="De Wreter"]Ik vraag me af of diegenen met blessures veroorzaak door Rotor kettingbladen zich bewust zijn van de nood aan een correcte montage. Ik denk niet dat een Rotor kettingblad voor blessures zorgt.[/quote]

is het een verstelbaar tandblad, dan kan je inderdaad spreken over een erg vaak fout gemonteerde hoek van het tandblad. ook iets wat men op de weg, bij het verschijnen en nu de laatste jaren bij de terug-opkomst van het ovalen blad, zeer vaak zag. met gevolgen.

ook zijn er goedkope varianten op de markt van ovalen blade met crackset, waarvan de hoek kompleet fout staat....
nog gezwegen van de crancks die enkele mm's naar binnen plooien na een tijd.
je denkt een "koopje" te hebben maar je geeft wel meer uit aan de dokter ipv ineens deftig gekeurd en foutgeverifieerd materiaal aan te schaffen.
moet niet het duurste zijn, maar goedkoop en onbekend is helemaal af te raden.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Rotor

Bericht door Edlisjas »

Ik rij met een XX1 crank en rotor blad, ik heb enkel heel in het begin verschil gevoeld, bij langzaam rijden voel je wel dat je "ovaal trapt". Nu merk ik dat niet meer, weet ook niet of het beter of slechter is.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Rotor

Bericht door tek-zotic »

Edlisjas schreef:Ik rij met een XX1 crank en rotor blad, ik heb enkel heel in het begin verschil gevoeld, bij langzaam rijden voel je wel dat je "ovaal trapt". Nu merk ik dat niet meer, weet ook niet of het beter of slechter is.
+1, ik rijd er ook al een tijdje mee (nu 2 seizoenen) is het beter? geen flauw idee, is het slechter? ook geen flauw idee. Ik fiets er aangenaam mee dus blijf ik er mee rijden :)
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Rotor

Bericht door Prospeer »

Hah, mijn stalen (beginners)fietsje uit de jaren '80 had het ook al, die ovalen tandwielbladen (Shimano BioPace).
Nieuw is het idee dus niet, maar afgelopen jaren kwamen ze (o.a. Rotor) met een beter design + naamsbekendheid door grote overwinningen (Wiggins, Froome). Vriend van me rijdt ermee, heeft er aan moeten wennen, maar is er wel erg tevreden over. Wel had ik de indruk dat zijn ketting er sneller af ligt dan bij standaard bladen (indien dit zich voordoet kan je t waarschijnlijk wel oplossen door kettingvanger).
Of het voor jou werkt? Kopen en proberen (in een opbouwperiode) lijkt me :-)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Rotor

Bericht door Edlisjas »

Mijn ketting is er nog nooit afgelopen...
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Re: Rotor

Bericht door Brunox »

Idem hier, nog nooit een afgelopen ketting gehad.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Rotor

Bericht door Powerflor »

Heeft er iemand wat meer info over de aanpassingssymptomen?
Rij er nu een tijdje mee en heb soms al stijve benen voordat ik terug thuis ben.

Verder vind ik het bij beklimming op mtb wel beter. Het voelt aan alsof je ondersteuning hebt van een motor.
Plaats reactie