Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
sbh
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: do 08 mar 2012 21:59
Rijdt met: Kona WO (fat) & Kona Process 134 DL

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door sbh »

Vandaag de speech/uitleg bij de opening gehoord, was jij dat misschien, %Brecht% ?

Geweldig initiatief vind ik, op een half uur (by car) van thuis. Ben al een aantal keer geweest, maar zal het er niet snel beu worden!

Waar ik me wel zorgen om maak: de kombocht op het einde van de Groene Afdaling.
Het is een afdaling dus je gaat daar hard, zeker als je je eigen tijd wil verbeteren. Je gaat die bocht volledig blind in dus als daar iemand in de andere richting komt, zit je er los op. Aan 30+kmph kan dat een drama zijn.
Vorige zomer ben ik daar een tegenligger tegen gekomen, een oudere man die gelukkig al net de kombocht uitkwam. Ik mag er niet aan denken wat het resultaat zou geweest zijn als ik 10 seconden eerder vertrokken was op de top. Sindsdien roep ik altijd even als ik die bocht nader, maar weet niet of dat veel zou uitmaken.

Er zou op z'n minst een duidelijk bord moeten komen onderaan dat je daar absoluut niet naar boven mag.
Maar dan nog blijft het een blinde bocht en ben je nooit zeker dat er niet iets of iemand op je weg staat, het zou ook een hond kunnen zijn bvb.
Een grote spiegel misschien? Of een stukje van de berg weggraven zodat je toch zicht hebt op het vervolg van de bocht? ... ???
Afremmen zoals sommigen misschien gaan zeggen vind ik alleszins geen optie op een aangelegde/afgepeilde afdaling.

grts
Stijn
junior72
Mountainbiker
Berichten: 1178
Lid geworden op: zo 18 jan 2004 14:44
Rijdt met: Scott Spark 710 2016 - Scott Scale 730 2014

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door junior72 »

Op de terril is het wel de bedoeling dat je de rijrichting volgt.
Maar er zijn er idd altijd die dat niet respecteren en dan kom je zulke situaties tegen.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door Wacky-S »

Vandaag nog eens gaan rijden, lag er perfect bij. (o)
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door hitchhikerzguide »

Ik zou eens willen gaan kijken. Is het te doen op een budget 26inch hardtailtje? Heb wel al enige ervaring in de Ardennen.
Gebruikersavatar
sbh
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: do 08 mar 2012 21:59
Rijdt met: Kona WO (fat) & Kona Process 134 DL

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door sbh »

hitchhikerzguide schreef:Ik zou eens willen gaan kijken. Is het te doen op een budget 26inch hardtailtje? Heb wel al enige ervaring in de Ardennen.
Zeker en vast!
Met m'n fatbike mis ik wel een verende voorvork bij de afdalingen. Op de punten waar geremd wordt is immers al een serieus 'wasbord' ontstaan waar ik dan wel redelijk dooreen geschud wordt.
Maar een achtervering is zeker geen must.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door spaghetti_2 »

Het is zeker te doen met een hardtail, en ook met een 26". De rockgardens zou ik wel mijden misschien.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door Wacky-S »

Met een "budget" 26 inch hardtail? Rockgardens op de hellingen en de "schanskes" zou ik dan links laten liggen. De "horizontale" rockgarden halverwege kan je wel proberen en voor de rest geniet ervan, alles is daar goed te doen zolang je maar rekening houdt met je eigen kunnen en denkt aan je eigen veiligheid...

Begin met de groene route, daar zitten geen echt technische stukken in. Als je de rode wil doen, verken het parcours eerst even en storm er de eerste keer niet als een gek naar beneden :wink:
Tip: de dirts/tafels op de top zijn veel leuker en veiliger te nemen als je je zadel lager zet. :wink:
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door hitchhikerzguide »

Bedankt voor jullie reacties en tips. Mijn budget hardtail is trouwens een Cube Analog 26inch van 2012. Is het parcours wat te doen als het veel geregend heeft zoals het deze week gaat doen?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door spaghetti_2 »

Voor een eerste keer zou ik wachten tot het droog is. Het is daar toch redelijk glad en vettig als het veel regent.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbikepark op mijnterril van Beringen

Bericht door Wacky-S »

Inderdaad, bij dit weer niet echt plezant en ook een stuk moeilijker. Paden zien toch redelijk af als je er bij slecht weer op gaat rijden...
Plaats reactie