Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door looneycooney »

Beste mensen,

Sinds enkele maandjes ben ik trotse bezitter van een oud duitse herder en ga hiermee naar de hondenschool.
Reeds snel rees het idee van een fietskar te installeren etc. om zelf toch ook nog wat training/beweging te hebben ...

Maar tijdens mijn ritjes, voel ik het schokken en terugveren vd kar, bv bergop, optrekken of remmen, en vroeg me feitelijk af of dit wel zo goed is voor de bike?
Mijn stadsfiets is een tijd geleden gepikt, dus deze is de enige die ik nog heb...al wil ik geen stukken eraan ten gevolge van deze erachter te hangen. Ik zou dan eventueel mijn vriendin hare stadsfiets kunnen nemen.
De kar zit met de snelspanner van het achterwiel vast.
Afbeelding

Heeft iemand hier al ervaringen mee of dit al dan niet nadelig kan zijn..bv het plooien ve alukader of snelspanners die bv het begeven, wielen die kromtrekken etc...
Misschien kan het totaal geen kwaad natuurlijk, maar zou het toch liever weten alvorens ik iets aan de hand krijg met de fiets/mijn hondje.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door looneycooney »

Niemand hier ervaringen mee?
Tja, dan zal het aan mij zijn om te zien of er gevolgen aan verbonden zijn zeker...
G3rd
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 20 jun 2012 12:36
Rijdt met: Merida Big Nine TFS -900D
Contacteer:

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door G3rd »

Ik heb er al een honderden kilometers op zitten met de fiets kar.

2 kids +/- 25 kilo en soms steek ik er mijn Schotse terriër er vanachter nog bij in nog eens 10 kilo extra.


Het enigste sleet dat ik aan men MTB heb is het schuren van de bevestigingshaak tegen mijn kader (lak schaden door wrijving). Wel is het zo dat er op de kar een vering zit zodat de schokken een beetje worden opgevangen aan de koppeling.

Ik denk de grootste slijtage de remblokken gaan zijn als je veel met de fietskar rijd.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door Zotte Marre »

G3rd schreef: Ik denk de grootste slijtage de remblokken gaan zijn als je veel met de fietskar rijd.
En achterband !
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door De Wreter »

Jaren ermee rondgereden. Met een goeie bike geen enkel probleem. Rij er nu nog op. Alles nog recht.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door looneycooney »

Oh dat is super om horen, want het voelt zo vreemd..het trekt en duwt, mijn inderdaad ook met zo'n veerkoppeling erop.

Ok die extra remblokjes heb ik al liggen, maar achterband, die moet ik eens bekijken, ergens heb ik nog bandjes voor op de baan. Moet ik die maar eerst eens oprijden :-D

Dank je voor de replies, voor mij is dit de eerst keer met de kar en vind het superplezant, ben ook blij dat het buiten wat exra onderhoud en reservebandjes het dan toch meevalt. :-D
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Fietskar trekken ...nadelig voor het materiaal ?

Bericht door De Wreter »

Dat trekken en duwen moet je wat leren, op de duur kan je dat vermijden. Massa = actie en reactie. Hou de actie zo klein mogelijk dan zal de reactie dat ook zijn.

Rustig optrekken. Gewoon denken dat er een glas water op je stuur staat en niet mag omvallen.
Plaats reactie