Nog maar eens Canyon

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door janssis werner »

Hè dit staat toch in mijn bericht. Dat ik deze fiets niet kocht als ik bij mijne fietsenwinkel niet terecht kon. Dit is mijn persoonlijke keuze en koop ook graag een fiets die ik graag zie. De zoon zijne is ook een merk dat hij niet verkoopt. Dus bij hem gekocht maar geen korting. Het enige wat ik wil zeggen is dat ze gemakkelijk een klantgerichte service kunnen geven en de mensen die daar geen probleem mee hebben met dat opsturen en via mail alles regelen is dat ook ok. Ik vraag ook niks voorniks of zo maar een eerlijk antwoord en dat je voldoende uitleg en je er een goed gevoel aan over houd is het ok. Ik heb hier trouwens al vragen gesteld daar over en dan komt er geen degelijk antwoord op. Wel iemand die het zefde probleem had en daar ook geen oplossing voor kreeg. Dit probleem heb ik ondertussen wel zelf opgelost maar zal nog wel voor komen met andere fiesen van dat model. Maar de uitleg daarover stoort mij . Ga hier nu niet over uitwijden. Dus iedere zijn mening en ik vindt op dit vlak kunnen ze gerust beter .

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door janssis werner »

Nee verzetje iedere week fietsen. Daarvoor hoef ik niet te betalen. Als iedereen tevreden was kwam deze vraag niet en ook de antwoorden niet. Saai niet.
Djienbe
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 aug 2010 16:46
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door Djienbe »

Bedankt voor jullie reacties. Ik lees tussen de lijnen vooral dat ik wat geduld moet hebben. Ik zal dat dus doen en met mijn persoonlijke reactie wachten. Wordt dus nog vervolgd.

Djienbe
Djienbe
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 aug 2010 16:46
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door Djienbe »

spaghetti_2 schreef:Dat het niet fijn is om lang op uw fiets te moeten wachten, zal niemand ontkennen. Ik snap echter niet waarom verschillende mensen blijkbaar toch evenveel service verwachten bij hun Canyon als bij een fiets die je bij de lokale fietsenboer krijgt.. Indien je in geval van problemen zo snel mogelijk geholpen wilt worden, dan moet je ook inderdaad een fiets om de hoek kopen en de hierbij horende meerprijs betalen. Het is als bij een verzekeraar en een makelaar, deze laatste kost meer maar zal je zaak behartigen wanneer nodig. Een goede fietsenmaker zal dit ook doen, maar kost dan ook wat meer. Ik heb trouwens zelf een Canyon en een Rose, ik kies heel bewust voor de aantrekkelijke prijzen maar ik ben me maar al te goed bewust dat als ik ooit beroep moet doen op de garantie, ik wat langer ga moeten wachten. Voor wat, hoort wat.
Nu gaan we de discussie krijgen waar ik naar uit keek. Ik probeer te begrijpen waarom Canyon geen onderdelen kan vervangen als die niet passen. Neem nu bvb een stuurpen. Het kost hen toch maar net evenveel als die stuurpen vervangen wordt door een meer passende (bvb langer of juist korter of met meer rise).

Een ander punt is bvb het zadel. Bij de A-merken waar ik gaan kijken ben, staat er op de fietsen in de €2000 categorie een zadel met uitsparing voor de bekkenbodem maar bij Canyon staat er een goedkoper zadel zonder uitsparing. Ik kan je tot op zekere hoogte wel volgen maar heb het moeilijk om te begrijpen dat jouw beredenering zomaar voor alle onderdelen van de fiets op gaat.

Dijende
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door spaghetti_2 »

Canyon is ondertussen een grote marktspeler, en kan door hun grote afnames bij o.a. Mavic en andere producenten een serieuze korting krijgen. Ook het feit dat je bv de lengte van de stuurpen niet kan kiezen, is een bewuste kostenbesparende keuze van Canyon. Als ze bv verwachten 1000 fietsen te kopen, dan moeten ze enkel en alleen 1000 stuurpennen van die exacte lengte aankopen/maken/op stock hebben. Bij Rose kan je bv wél de lengte van de stuurpen kiezen, wat maakt dat ze ofwel meer verschillende stuurpennen op stock hebben liggen (en die misschien of waarschijnlijk niet allemaal verkocht geraken) en waarschijnlijk deze stuurpennen ook tegen een hogere aankoopprijs aanschaffen. Dit (en andere schaalfactoren) zorgen er onder andere voor dat een Rose fiets over het algemeen duurder is dan een Canyon, ook al zijn het beide online discounters.

Wat het zadel betreft: ook dit is waarschijnlijk een kostenbesparende factor. Dit zie je trouwens niet enkel bij Canyon; bij hoeveel A-merken zie je wel geen carbon fietsen met een Ultegra/XT op maar dan een heel basic wielset (genre Mavic Aksium). De realiteit blijft dat heel veel kopers naar de kader en de groep zien, en veel minder aandacht besteden (of kennis hebben van) de andere onderdelen. Ik zeg niet dat ik deze strategie ondersteun, maar dit is wel de logica die (imo) Canyon hanteert. Gelukkig is er voor ieders wat wils, en zijn er verschillende merken die wel custom afmontage bieden (zoals het eerder vermeldde merk, maar sewes begint het op reclame te lijken :) ). Wat garantie afhandelingen betreft: voor elk groot merk is het schipperen tussen een goede service en kritisch naar elk garantiegeval kijken om bij wijze van spreken de gratis kaders niet zomaar uit te delen. Zelfs bij A-merken met een grote naam hoor je wel eens zeer ontevreden klanten.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door BertG »

spaghetti_2 schreef: Wat het zadel betreft: ook dit is waarschijnlijk een kostenbesparende factor. Dit zie je trouwens niet enkel bij Canyon; bij hoeveel A-merken zie je wel geen carbon fietsen met een Ultegra/XT op maar dan een heel basic wielset (genre Mavic Aksium). De realiteit blijft dat heel veel kopers naar de kader en de groep zien, en veel minder aandacht besteden (of kennis hebben van) de andere onderdelen. Ik zeg niet dat ik deze strategie ondersteun, maar dit is wel de logica die (imo) Canyon hanteert.
Dara ben ik het toch niet mee akkoord. Telkens als ik een Canyon zie (heb er geen, bouw zelf mijn fietsen) valt het mij op dat deze net wél evenwichtig afgemonteerd zijn, dit in tegenstelling tot vele andere fabrieksmerken. Soms lachwekkend wat Specialized nog op fietsen van +2000 euro durft zetten...

Denk ook niet dat de aanwezigheid van een gat in een zadel veel zegt over de kwaliteit ervan.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door spaghetti_2 »

Het voorbeeld van de wielen was eerder illustratief, veel Canyon fietsen hebben inderdaad een zeer deftige wielset. (Al hebben ze ook carbon frames met Aksium setjes, in mijn ogen nooit logisch). Feit is wel dat ze zeer veel uit de Mavic-stal halen, en op vele fietsen dezelfde stuur- en zadelpen, stuur etc. aanbieden. Nogmaals; niet slecht, gewoon ter verduidelijking van hun schaal-strategie.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door madskatingcow »

De broer van de oprichter van Canyon is de oprichter van Ergon. Dan zou je overal Ergon zadels en grips verwachten, maar dat is niet het geval. Sommige afmontages hebben bijvoorbeeld Selle Italia zadels.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door Edlisjas »

madskatingcow schreef:De broer van de oprichter van Canyon is de oprichter van Ergon. Dan zou je overal Ergon zadels en grips verwachten, maar dat is niet het geval. Sommige afmontages hebben bijvoorbeeld Selle Italia zadels.
Op de mijne zat een ergon...;-)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Nog maar eens Canyon

Bericht door madskatingcow »

Op mijne maat zijn EXCEED CF SL 7.9 PRO RACE van 2899 euro een Selle Italia. Ondertussen 6 ritten verder en aanhoudend gekraak, micro scheurtjes in de bottom bracket. Nieuw frame is onderweg.
Plaats reactie