Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
hv0805
Mountainbiker
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

Als je niet echt door donkere straten moet (bos bv) dan volstaat een licht zoals Knog Blinder 4. Geeft 80 lumen wat al behoorlijk is. In knipperstand valt ge echt wel op. Ik gebruikte vroeger een Sigma Powerled, toen moest ik via een bospad zonder verlichting, daar was dat nodig. Nu rij ik enkel op straat (van Asse naar Etterbeek). In de stad bent u beter af met een sterk knipperlicht (of 2)
MaXX99
Mountainbiker
Rijdt met: Radon Slide 130 9.0 29

Bericht door MaXX99 »

Als ik langs het kanaal rijd kan dat bij momenten best donker zijn .... en vele veldwegen of kleinere wegen beschikken ook niet over straatverlichting ...
Het is weliswaar niet de bedoeling full-power de hele tijd te rijden met dat voorlicht. Het kan helaas niet knipperen wat wel wat jammer is. Magicshine verkoopt ze eigenlijk voor trail gebruik waar dat natuurlijk geen vereiste is ...
Xcarma
Mountainbiker
Rijdt met: Cube Reaction SL 2012 26"

Bericht door Xcarma »

Nieuwe kledij gekocht voor het woonwerkritje...

Afbeelding
whaleshark
Mountainbiker
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Bericht door whaleshark »

Ik weet dat het grappig bedoeld is en ik vind em wel goed... maar met zo'n pak zal je niet droog op het werk komen...:-)
Als duiker zijnde, heb ik deze hele uitrusting hier liggen, het weer ziet er inderdaad naar uit dat ik mijn duikpak zou kunnen gebruiken, ware het niet dat je je te pletter zweet boven water( je zal natter zijn dan van de regen) en dat de beweeglijkheid van zo'n pak boven water veel te wensen over laat...:-)
Misschien kun je jezelf zo'n knalgele oliebroek en olie jas aanschaffen... en met zo'n knalgele zuid-wester op je fietshelm... maar of je dan nog droog op je werk komt, met dit kl.te weer... weet ik niet... Ha ha ha...

Succes met je woon/werk verkeer en dat het maar vlug "zomer" is...
Grtz
hv0805
Mountainbiker
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Bericht door hv0805 »

Ik haat de Brusselse kasseien als ze nat zijn. (En er zijn veeeeel kasseien).
Die van Parijs-Roubaix liggen er beter bij dan die in Brussel.
freezy
Mountainbiker
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

hv0805 schreef:Als je niet echt door donkere straten moet (bos bv) dan volstaat een licht zoals Knog Blinder 4. Geeft 80 lumen wat al behoorlijk is. In knipperstand valt ge echt wel op. Ik gebruikte vroeger een Sigma Powerled, toen moest ik via een bospad zonder verlichting, daar was dat nodig. Nu rij ik enkel op straat (van Asse naar Etterbeek). In de stad bent u beter af met een sterk knipperlicht (of 2)
Die Knog Blinder 4 is inderdaad een ferm lichtje voor zoiets compacts, ook makkelijk usb-oplaadbaar op het werk. Ik gebruik deze samen met een setje Knog Boomer voor+achterlicht. 's Winters durf ik soms nog eens de Magicshine set erop zetten maar mijn volledige woon-werkroute is verlicht met straatverlichting dus eigenlijk kan ik het perfect redden met de kleine led-lichtjes.

In mijn rugzak steek ik wel aan weerszijden zo'n goedkoop lampje van 2EUR 't stuk. Deze gaan in de zijzakken zodat bestuurders die uit zijstraten komen me duidelijk zien. Ook praktisch als er dan toch eens een lichtje stukgaat of vergeten opladen ben, liever één te veel dan één te weinig.
MaXX99
Mountainbiker

Bericht door MaXX99 »

Is een fietsverzekering eigenlijk de moeite en / of aan te raden ?
Indien ja welfe zouden jullie aanraden ? Ik vind ondermeer enra, safebike.be, AG insurance, ...
fieldmarshall
Mountainbiker
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Bericht door fieldmarshall »

Hangt ervan hoe lomp je zelf bent: ongeval niet in fout wordt afgehandeld door de rechtsbijstand van je familiale/brandverzekering. Zelf in fout vergoedt derden ook via je familiale, dus ga je je verzekeren voor je eigen fiets? Als je dat financieel risico kan dragen zou ik het niet doen (lees: als mijn fiets morgen weg moet kan ik mij wel direct een nieuwe betalen)
fieldmarshall
Mountainbiker
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Bericht door fieldmarshall »

hv0805 schreef:Als ge dat allemaal moet meenemen (laptop en kledij) gaat ge het niet lang volhouden. Probeer de kledij op het werk te laten en slechts 1 of 2 maal per week meenemen. Een laptop op de fiets is om problemen vragen, 1e het gewicht (is al snel 1.5 -2.5 kg en dat voelt ge op de rug) 2e als je valt ( en dat gebeurt vroeg af laat toch) is dat niet goed voor de laptop.
Zorg voor een goed fietsslot (ik zou er 2 nemen omdat de fiets buiten staat)
Speciale regenkledij is niet echt nodig, een goede regenjas is voldoende (en echt veel regenen doet het niet). Anders zijt ge toch nat van het zweten. Ik heb ook overschoenen want ik rij niet graag met natte voeten. Voor de winter heb ik waterdichte schoenen en doe ik ook waterdichte kousen aan. Zo heb ik nooit koude voeten.
Spatborden helpen veel.
Zorg voor een goed achterlicht, even belangrijk als vooraan!!!
Voor het herstel setje lijkt mij dat ok (ik heb 2 reservebanden bij, ooit eens 3lekken banden op 1 trip gehad, vandaar)
Success op de fiets.
Dat lijken mij inderdaad al nuttige tips. Zelf rijd ik vaak zonder regenjas door de regen, zeker in het tussen seizoen zoals nu. Je stoort je er niet meer aan op de duur...

Als je naar Brussel rijdt zou ik ook banden met lekbescherming aanraden, daarmee rijd je nog wel plat, maar toch al minder (momenteel 1x om de 1000km). Er liggen erg veel glasscherven en Brussel :-(

Kleding brengt ik eens in de 2/3 weken met de auto (soms moet ik toch met de auto gaan).

Laptop kan je misschien en een zijzak kwijt? Op de rug is die niet fijn :-)
MaXX99
Mountainbiker

Bericht door MaXX99 »

De spatborden zijn ondertussen al besteld :)
De verzekering ga ik misschien toch in overweging nemen, al was het maar voor het aspect eigen schade ... ik ben normaal gezien niet zo lomp met de fiets, maar heb ooit bijvoorbeeld wel eens een fiets total loss gereden langs het kanaal op een overstekende gans ... het is nu niet dat die fietsverzekering zoveel kost. de bijstand zou ik wel zo laten ... een lekke band repareer ik zelf wel onderweg (ik heb binnenbanden, pompje, herstelsetje en mijn alien II in mijn zadelzakje zitten) ....

De laptop blijft een pijnpunt inderdaad, eens om de 3 weken moet die mee een hele weekop en af .... ik ga het eens proberen en als het echt problematisch is dan vraag ik een vaste pc extra, dan moet die alleen maar mee bij het begin en het eind van de wacht ...

De rest wordt proberen en zien wat het geeft om dagelijks die 2x20 km af te malen ....
Plaats reactie