schroefdraad uit trapashuis

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
jacky feyen
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 04 jul 2012 09:02
Rijdt met: Focus Black Forest 29er

schroefdraad uit trapashuis

Bericht door jacky feyen »

Voor de tweede maal rijd ik de schroefdraad uit mijn trapas. Bij mijn eerste fiets werd er italiaanse schroefdraad ingefreesd. Werkt maar de cups komen snel los . Bij mijn nieuwe fiets, kader 1 jaar oud, hetzelfde probleem. Speling nochthans regelmatig gecontroleerd ! Ik vond 2 oplossingen , een trapasadapter van Sram, gewoon een bus met FSA schroefdraad met 42 mm buitendiameter diameter. Ook bestaat er een adapter BB30 (te vinden bij verschilende merken; Rollo, Shimano enz .)
Voor de 2 oplossingen moet het frame dus uitgehoond/gefreesd worden . De Srambus wordt er gewoon ingeplakt met 2 componentenlijm . De andere adapters hebben ipv een plastic bus een metalen bus die in het midden in elkaar schroeft en de lagers die vastzitten aan die bussen worden zo tegen het frame getrokken.
Heeft er iemand ervaring met deze oplossingen? Is het trapashuis dik genoeg om uit te frezen? Van 35 naar 42 mm ! Wat de garantie van kaders betreft, daar zijn meer uitzonderingen dan regels voor want vorig jaar brak tijdens een tocht in Spanje de liggende buis van de achtertrein (niet aan een las) : geen garantie . Schroefdraad van nieuwe kader van 1 jaar oud stuk - ook weer tijdens een mbt tocht in Spanje - : geen garantie ook al waren die cups er in de winkel deskundig ingedraaid. Dus mijn volgend kader zal er een met "ballen" moeten zijn , desnoods 1 kg zwaarder dan mijn vorige , een Starlihgt Minerva en een Moozes Chaser (2x) . Dure hobby dat biken voor een gepnsioneerde van 65+
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Bericht door SD2E »

Volgende keer wat blauwe loctite aan de schroefdraad van de lagercups doen (meestal zit dit er zelfs op)
Zou niet weten hoe je 2cm schroefdraad kunt kapottrappen?
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn canyon nerve kader. Wanneer de cups loskomen en je dit te laat merkt gaat de schroefdraad er onherroepelijk aan. En is het kader voor de vuilnisbak. Ik heb wel geen ervaring met het steken van een bus. Maar bij mijn canyon is er in ieder geval weinig ruimte om uit te gaan vrezen..
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Bericht door den daler »

je kan toch wat oplassen en nieuwe draad laten trekken dan
ale zo zou ik dat toch doen dan
alles is beter dan vuilbak eh
ik ken iemand die dit al gedaan heeft
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

den daler schreef:je kan toch wat oplassen en nieuwe draad laten trekken dan
ale zo zou ik dat toch doen dan
alles is beter dan vuilbak eh
ik ken iemand die dit al gedaan heeft
Al es op aluminium proberen te lassen? Niet makkelijk en je introduceert dan ook nog eens spanningen in het frame
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Der zijn verschillende elementen in uw vraag.

Het gebeurt in een wel bepaalde omgeving, ik ga ervan uit waarschijnlijk bergachtig en dito zware omstandigheden.

Misschien beginnen met een gepaste fiets te vinden voor de regio.

Hoe dan ook verder uitfrezen daar zou ik niet aan denken. Da's 3,5mm wanddikte deraf halen op een "gevoelige" plek !!

Tip 8) http://www.sandmanbikes.be/product-overview/
jacky feyen
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 04 jul 2012 09:02
Rijdt met: Focus Black Forest 29er

Bericht door jacky feyen »

Het oplassen en uitfrezen zijn inderdaad geen oplossingen. De wand van het trapashuis is te dun en ook te klein van diameter trouwens . Ik zal er voorlopig colnagodraad laten intrekken en de volgende keer ne stevigere kader kopen vermits dit al de tweede is die ik op die manier naar de vaantjes help. Mijn derde kader is dan nog eens gebroken , waarschijnlijk een knak gekregen na een uitschuiver op het asfalt.
:(
Gebruikersavatar
marti
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 22 okt 2008 12:27
Rijdt met: MTB:Niner EMD,RACE:Giant tcr
Contacteer:

Bericht door marti »

den daler schreef:je kan toch wat oplassen en nieuwe draad laten trekken dan
ale zo zou ik dat toch doen dan
alles is beter dan vuilbak eh
ik ken iemand die dit al gedaan heeft
+1 Heb dit zelf al gedaan voor iemand (ben lasser) iets meer dan een jaar geleden en het houd nog altijd stand.
We hebben dit ook gedaan met het gedacht wat heb je te verliezen he.
jacky feyen
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 04 jul 2012 09:02
Rijdt met: Focus Black Forest 29er

Bericht door jacky feyen »

Mijn reguliere fietsenmaker heeft geen tap voor colnagodraad . Ik heb daarom de knoop doorgehakt en er een nieuwe cup ingelijmd met 2 componenten epoxy lijm. Gisteren in Opoeteren tijdens een stevige toertocht eens gaan testen en dat spel zit knoervast. Wat er moet gebeuren als de nieuwe lagers versleten zijn zol ik dan nog wel zien.
De toertocht na 30 km wel onderbroken. Een van mijn fietsmakkers ging bij een afdaling over de kop : gebarsten nekwervel als gevolg . Biken is een complete sport maar toch niet zonder risico's.
Gebruikersavatar
DodgeW200
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: di 24 feb 2009 10:55
Rijdt met: Kona HeiHei Deluxe custom

Bericht door DodgeW200 »

Ik verander enkel mijn lagers in de cups als ze versleten zyn. Dat kun jij ook nog altyd doen de volgende keer. Lager uitkloppen en nieuwe inpersen met een lijmtang.
Plaats reactie