Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Re: Rohloff

Bericht door phille »

2 mtb's (beide rohloff ene met en ene zonder voorvering), 1 baanvlo (die ik bijna steeds gebruik voor ww) 1 stadsfiets, mijn madam hare fiets, en 4 kids hunne fiets en nog nen hoop rommel, de garage word dus wa klein, maar niet alleen dat, als ik eens safe wil rijden dan neem ik mijne idworx, dat rijd gewoon beter bij mij
voor de rest geen klagen van de andere
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

Oei, MTB 1986... nu maak je me wel een beetje "bang" zenne...
Ik heb net de knoop doorgehakt en ben vol voor Rohloff gegaan.

Ik gebruik mijn bike ook voor 2 à 3 x woon-werk per week (100 à 150 Km / week), maar voel me in eerste instantie toch vooral "mountainbiker". Hopelijk lijdt de FUN er niet onder...
mtb1986
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 01 feb 2007 13:07
Rijdt met: 2001 Rider, 2009 Onza Pro, 2010 Trek 8500

Re: Rohloff

Bericht door mtb1986 »

@phille: fietsen genoeg dus :-)

@HardTrail Charlie: oei, was ook niet de bedoeling om iemand bang te maken. Was ik dan zo negatief? Ik wou gewoon even meedelen wat mijn beperkte ervaring is met Rohloff. Ik ben nog steeds overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt met de aanschaf van de Rohloff.

Een tweetal jaren geleden heb ik eens een testrit gedaan met een Idworx Rockn Rohler 29er. Ik vond het zeer aangenaam mountainbiken maar het gewicht voelde je toch hoor. Ik stel mij gewoon de vraag of een Rohloff fiets wel geschikt is om XC wedstrijden mee te rijden. Maar ik ben ervan overtuigd dat de FUN niet zal verdwijnen, integendeel!
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Re: Rohloff

Bericht door phille »

mtb1986 schreef:Ik stel mij gewoon de vraag of een Rohloff fiets wel geschikt is om XC wedstrijden mee te rijden.
dacht men ook van fullies, en kijk ze worden gebruikt

op een technisch parcours waar je veel moet schakelen zal een rohloff een voordeel hebben, waar je van je lichtste naar je zwaarste moet kunnen schakelen in no time dat is steeds sneller dan een klassiek systeem, maar het gewicht (alhoewel) zal men steeds als negatief beschouwen.

Voor ons is het vooral duurzaamheid, lage onderhoudskost en bedrijfzekerheid een veel groter argument
De investering op langere termijn beschouwd is steeds goedkoper, maar dat wil men niet zomaar aangaan ...
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

MTB1986, bang is wat overdreven natuurlijk, stond daarom ook tussen "aanhalingstekens" ;-) was eerder een plotse bedenking van "ai, hopelijk beklaag ik me mijn keuze niet"

Nu, ik ben geen wedstrijdrijder, hoogstens eens een chronorit hier of daar, maar dan niet met klassementsambities. (dat laat ik graag over aan de jongere snaken)
Behoorlijk wat modder- en sneeuwploeteren in de winter (vies&vuil weer houdt me niet binnen), veel woon-werkkilometers, en mijn grootste plezier zijn de echt lange ritten, marathons à la Herder, Hoebel, Waimes, Transforestière, RDHF. Vorig jaar ook de Dolomiti Superbike.
Natuurlijk liefst wel aan een degelijk gemiddelde, zonder echter 'race' te (willen) rijden.

Ik geloof er wel in dat de Rohloff voor mij een goeie en betrouwbare partner zal zijn ;-)
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

CBo schreef:
Eens die erop staat, foto's plaatsen! :) Ik ben ook benieuwd :)
[/quote]

Tijd voor de beloofde foto's.
Rohloff (al sinds vorige week) en Exzentricker (sinds vandaag) staan er op.
Exzentricker (laten) plaatsen was toch niet zo simpel, bleek meer op maat Shimano dan voor Sram gemaakt. De bijgeleverde adapter was niet eventjes "1-2-3- plug & play". Met wat slijp- en vijlwerk toch in orde gekomen (met dank aan Stephan van TS Bikes)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bollie
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 25 jun 2007 13:47
Rijdt met: Secialized CAMBER FSR EXPERT 29
Contacteer:

Re: Rohloff

Bericht door bollie »

Waarom heb je de voorderailleur er nog opzitten ?
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

Inderdaad, misschien niet echt (meer) nodig, maar 't is eerder 'just in case'... heb ik laten zitten als kettinggeleider.
Omdat ik nog niet zo veel ervaring heb met (de snelheid van) kettingslijtage, en het mogelijks ontsporen ervan bij bumpy ritten, heb ik voor alle zekerheid de voorderailleur laten zitten. Misschien haal ik 'm er mettertijd wel af.

Intussen met de Exzentricker al eens opgespannen, dat gaat makkelijk en snel. 't Is nog "vroeg", maar voorlopig ben ik er wel tevreden van...
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

Het nu toch maar "geriskeerd", de voorderailleur eraf gehaald en dus zonder kettinggeleider op pad...
Zo ook afgelopen zondag de Roc Marathon gereden, probleemloos :-D

Afbeelding
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Rohloff

Bericht door joske77 »

knappe bike, enige opmerking die ik heb, kan de kabelloop naar de rohloff niet eleganter?
Plaats reactie