Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

Dank u.

Afhankelijk van frame/schijfremmen kan/moet je opteren voor interne of externe gearing. In mijn geval moest dit dus de externe schakelbox zijn. Dit beperkt wel enigszins de montagemogelijkheden.
Bovendien wordt aangeraden de kabels in "vloeiende lijnen" te leggen (om het soepel schakelen te vrijwaren) eerder dan met korte 'kniks' te werken.
Dus ja, op de mijne is het gedaan zoals 't is. Ik ben tevreden met de manier waarop de "monteur van dienst" dit voor me heeft gefikst.
Met de hele Rohloff trouwens, zo content dat ik de stap heb gezet.
Gebruikersavatar
Mountain JOhler
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: di 14 apr 2009 14:02
Rijdt met: Racing Rohler 29" Idworx
Contacteer:

Re: Rohloff

Bericht door Mountain JOhler »

Wat vinden jullie van deze:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mountain JOhler op ma 16 jun 2014 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Re: Rohloff

Bericht door Tjorque »

joske77 schreef:knappe bike, enige opmerking die ik heb, kan de kabelloop naar de rohloff niet eleganter?
Om de kabelloop een beetje te verbeteren heb ik op m'n shifter twee V-brake bochtjes gebruikt... Dan hoeven de kabels niet zo'n grote bocht te maken ter hoogte van het stuur...
Gebruikersavatar
Mountain JOhler
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: di 14 apr 2009 14:02
Rijdt met: Racing Rohler 29" Idworx
Contacteer:

Re: Rohloff

Bericht door Mountain JOhler »

wat vinden jullie van deze duimschakelaars in plaats van de gripshift voor Rohloff?
Teruggevonden op de facebook pagina van Fietsen Koen.

Afbeelding
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Rohloff

Bericht door HardTail Charlie »

Zien er best wel oké uit, en goed/slim van Rohloff dat ze de voorstanders van triggers deze keuze willen bieden.
Maar zeker niet aan mij besteed, 'k ben (en blijf) gripshift-adept.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Rohloff

Bericht door joske77 »

beste allen,

even een uberkick, ik rij nu een klein half jaar met mijn nicolai argon ROcc rohloff MTB.
mijn bemerkingen

van 26 naar 29, ik heb mijn 26" cube reaction verkocht en 2 jaar niet meer op een fiets gezeten, nu een 29er en op alle vlakken (onverhard, en op de baan ) meteen een pak sneller dan met de 26"
nicolai frame is ontzettend stijf en heeft voor mij de perfecte geometrie, echt een groot verschil met de cube (die ook zeker heel fijn reed)
ik heb op de Nicolai een vaste carbon niner vork zitten, valt heel goed mee qua comfort en de acceleraties en klimmen gaan ook heel goed.

schakelen

aangezien ik niet de meest technische MTBer ben, is zo'n rohloff de perfecte oplossing voor mij, ik kan schakelen bij het naderen van een klim, en ook tijdens de klim (waar ik vroeger ooit te groot stond en te voet de berg op moest)
ik kan met de rohloff daardoor meer op souplesse rijden.

werking van de naaf.

ik heb deze mtb 2de hands gekocht en na de eerst 100 km merte ik een klein lek op aan de schakelbox, ben hiermee naar de LBS geweest, deze heeft de naaf gespoeld, maar hiermee was het probleem niet opgelost.
Naaf is opgestuurd naar rohloff Belgie, deze heeft een volledig nieuw binnenwerk gemonteerd (moest enkel dichtingen en uren betalen, TOP SERVICE) Nu schakelt de naaf superlicht en snel.
Qua geluid is valt het wel mee, nog even roderen en dan een oliewissel uitvoeren.

Al bij al heel tevreden van de naaf, al heeft ze na het vervangen van het nieuwe binnenwerk wel eens doorgetrapt in hogere versnellingen, wat het vertrouwen om te spurten toch wat heeft verminderd, heb geen zin om zo overkop te gaan ofzo.

Dit kon te wijten zijn aan een te hoge kettingspanning, kabelspanning of een snelsluiter die scheef zou kunnen zitten.
alle bovenstaande zaken nagekeken en toch weer de laatste ritten probleemloos gereden.

Ik ben dus zeker tevreden van de bike en de naaf, zou zeker opnieuw voor een rohloff kiezen

Afbeelding
Plaats reactie