Remblokken Shimano XT-remmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Remblokken Shimano XT-remmen

Bericht door MC Tim »

Door de modderritten van de laatste weken zijn mijn originele remblokken er aan het doorgaan. :-?
Achteraan zit ik er al door, dus moet ik nieuwe blokjes halen/bestellen.

Ik kan de originele XT-blokjes bij VE gaan halen, maar dan betaal ik me wss blauw...

Welke blokjes gebruiken jullie op jullie XT-remmen ?
Ik heb al veel goede dingen gehoord over Disco Brakes (http://www.discobrakes.com/), maar hun keuze is enorm :
Sintered, kevlar, semi-metallic, ceramic,ceramic pro, ceramic hard,...

Op mijn huidige blokjes staat er 'Resin', dus slechter dan deze mag het zeker niet zijn. Gebruik je in de winter beter een ander type dan in de zomer...
'Organische' mogen er al zeker niet opkomen. Op mijn vorige fiets heb ik dit eens gehad en na één modderrit waren ze er al door.

PS ik heb type BR/BL-M775 van Shimano :
http://bike.shimano.com/publish/content ... ntain.html
Gebruikersavatar
MT_Biker
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 05 feb 2008 10:01
Rijdt met: Stevens SMC Flight ES

Bericht door MT_Biker »

Ik bestel voor mijne XT altijd bij Discobrakes deze:

"Shimano XTR / XT 4 Pairs Professional Grade Black Ceramic Compound Item Number OBE-DS04CG"

Ze zijn volgens mijn persoonlijke ervaring beter dan het origineel en dan nog een pakken goedkoper =D>

Rij zomer en winter met dezelfde
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

MT_Biker schreef:Ik bestel voor mijne XT altijd bij Discobrakes deze:

"Shimano XTR / XT 4 Pairs Professional Grade Black Ceramic Compound Item Number OBE-DS04CG"

Ze zijn volgens mijn persoonlijke ervaring beter dan het origineel en dan nog een pakken goedkoper =D>

Rij zomer en winter met dezelfde
Zijn het diegene die op deze pagina staan bij 'Ceramic Pro (4 pairs)' ? :
http://www.discobrakes.com/?s=0&t=0&c=1 ... o_consider

Qua duurzaamheid zijn ze minstens evengoed of zelfs beter dan de originele ?

Hoe lang moet je ongeveer wachten bij DiscoBrakes als je besteld ?
Gebruikersavatar
Slick
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 19:10
Rijdt met: KTM team lc elite
Contacteer:

Bericht door Slick »

BBB heeft ook goeie blokken voor in de winter, wel de "metal" versie nemen. Normaal in elke fietswinkel gemakkelijk te vinden
Gebruikersavatar
MT_Biker
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 05 feb 2008 10:01
Rijdt met: Stevens SMC Flight ES

Bericht door MT_Biker »

Yep het zijn die blokken

in mijn geval hebben die veel langer mee gegaan dan de originele, hangt natuurlijk ook een beetje van de omstandigheden af hé

Ze zijn wel iets kleiner dan de originele maar hebben een grotere remkracht

Ik dacht da ik die toen op een kleine week bij mij is de bus had
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Slick schreef:BBB heeft ook goeie blokken voor in de winter, wel de "metal" versie nemen. Normaal in elke fietswinkel gemakkelijk te vinden
Gisteren bij VE vlug de XTR's metal gekocht (zelfde als de XT's hoor).
Hij raadde aan om in de winter met 'metals' te rijden omwille van de lagere temperatuur en in de zomer met 'resins'.

Gisteren de nieuwe blokjes gemonteerd maar ik moet nog altijd mijn lever enorm ver indrukken voor de remmen pakken. :cry:
Zuigers zijn naar binnen geduwd, blokken gereinigd én gecentreerd. Speling tussen de blokken en de schijf is maar één mm.
Kan het zijn dat er niet genoeg olie in de leidingen zit ? Dat ik maw moet bleeden ?
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

zou kunnen dat je eens moet bleeden, dat er wat lucht bij in je leiding zit, kom je goed tot stilstand als je doorremd, valt je druk weg tijdens het remmen?

anders kan je proberen van eens enkele malen goed door te remmen in stilstand dat maw je blokje al wat naar binnen geforceerd worden.

of je moet misschien je bite point bijstellen op je lever?
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Hans wynants schreef:zou kunnen dat je eens moet bleeden, dat er wat lucht bij in je leiding zit, kom je goed tot stilstand als je doorremd, valt je druk weg tijdens het remmen?

anders kan je proberen van eens enkele malen goed door te remmen in stilstand dat maw je blokje al wat naar binnen geforceerd worden.

of je moet misschien je bite point bijstellen op je lever?
Ik zal het vanavond laten weten nadat ik gaan rijden ben. Ik heb gisteren effe getest en de rem remt goed, maar ik heb er geen vertrouwen in, achteraan dan hé, vooraan geen probleem.
Bite point ben ik nog niet aangeweest. Heb ik persoonlijk nooit veranderd. Ik heb graag dat ie van in het begin bijt. Dus geen sompige remmen.

Is het moeilijk om een XT-rem te bleeden ?
Heb je er speciaal materiaal voor nodig. Minerale olie heb ik en ook van die reservoiren om de olie in te doen...
Ik zie dat je van die speciale blleding)kits kunt kopen, maar die kosten pakken geld... :cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

niet nodig, is echt simpel.

enkel darmpje is belangrijk zodat je niet morst tijdens bleedingproces. en om te kijken of er nog luchtbelletjes mee naar buiten komen.


wiel eruit halen, remblokjes volledig naar binnen of eruit en blokje hout of pvc ertussen zodat wanneer je gaat remmen je de cilinders er niet uit duwt.

als je remmen appart koopt zit er meestal zo'n blokje bij.

lever horizontaal zetten, afdekkapje verwijderen en dichting.

darmpje op nippel van remklauw plaatsen.

olie bijvullen tot aan de rand van reservoir.

lever indrukken en terwijl je de lever ingedrukt houd de zeskant waar het darmpje op zit 1 slagje los schroeven, je voelt de druk wegzakken in je lever. ZONDER JE LEVER TE LOSSEN DE NIPPEL TERUG VASTSCHROEVEN!!!

dit herhaal je meermaals,

LET OP de olie in je reservoir gaat zakken, houd dit in de gaten!! vul regelmatig bij !!!

na een tijdje zie je dat er luchtbelletjes mee zullen komen door het darmpje, dit is de lucht die je eruit wil!!

blijf de stap herhalen tot er geen lucht meer uit de klauw komt.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Hans wynants schreef:niet nodig, is echt simpel.

enkel darmpje is belangrijk zodat je niet morst tijdens bleedingproces. en om te kijken of er nog luchtbelletjes mee naar buiten komen.
wiel eruit halen, remblokjes volledig naar binnen of eruit en blokje hout of pvc ertussen zodat wanneer je gaat remmen je de cilinders er niet uit duwt.
als je remmen appart koopt zit er meestal zo'n blokje bij.
lever horizontaal zetten, afdekkapje verwijderen en dichting.
darmpje op nippel van remklauw plaatsen.
olie bijvullen tot aan de rand van reservoir.
lever indrukken en terwijl je de lever ingedrukt houd de zeskant waar het darmpje op zit 1 slagje los schroeven, je voelt de druk wegzakken in je lever. ZONDER JE LEVER TE LOSSEN DE NIPPEL TERUG VASTSCHROEVEN!!!
dit herhaal je meermaals,
LET OP de olie in je reservoir gaat zakken, houd dit in de gaten!! vul regelmatig bij !!!
na een tijdje zie je dat er luchtbelletjes mee zullen komen door het darmpje, dit is de lucht die je eruit wil!!

blijf de stap herhalen tot er geen lucht meer uit de klauw komt.
Hey Hans,

Hartelijk bedankt voor de werkwijze. =D> Nu heb ik al minder schrik om dit zelf te doen. Ik zal de darm onderaan de klauw aansluiten en er een plastiek zakje met een elastiekje aan vastmaken zodat de olie in het zakje kan lopen.

Nog één vraagje: bij de remmen zat idd zo'n rood blokje dat je tussen de REMBLOKKEN kan schuiven. Wat moet ik dan doen ?
Dit blokje tussen de remblokken steken of de remblokken eruithalen en het blokje ertussen steken, maar dan gaat de pistons wel veel verder uit de klauw komen...
Plaats reactie