38t-kettingblad en gevolgen.
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
38t-kettingblad en gevolgen.
Bericht door Guido Beeck »
Hi,
Zit met wat twijfels betreffende m'n versnellingbereik.
Op dit moment zit ik met de gekende 44-32-22-opstelling zoals die standaard opduikt op moderne MTB's. Nu wil ik daarvan afstappen om een aantal redenen.
1- De 44 is eindeloos veel te groot voor mij. Ik ben een pedaleur en draai steeds rond de 100 toeren per minuut (pakt bij wijze van oefening 95 rpm gemiddeld). Met een 44 ligt m'n ketting dan veel te schuin om goed te zijn en dat staat me niet aan. Zelfs op de weg.
2- Een 2x9 lijkt me veel interessanter. In de eerste plaats qua kettinglijn en ten tweede qua gewicht. In dat geval wil ik immers testen met een 12-27-cassette, een 26 (of 27 als ik die op maat kan laten maken) als klein blad, een 38 op de plaats van 't middenblad en de buitenpositie leeg laten en een Dura Ace-voorderailleur.
3- Minder schakelen.
Met de huidige crankstellen zijn die 2x9 oplossingen weliswaar esthetisch niet zo fantastisch, maar op tijd en stond komt er nog wel een mooier alternatief voor.
Maar dus, in de tussentijd wil ik proberen zo te rijden.
Nu, mijn vragen hierbij zijn:
1- Is een 38t groot genoeg, ook voor wegtrainingen? Naar mijn berekeningen ( ((38/12) x 2,045 x 95 x 0,06= 36,91 km/h) waarbij 2,045 voor de wielomtrek staat, 95 voor het aantal omwentelingen per minuut en 0,06 voor de omrekening naar km/h) klinkt een 38 wel op mijn maat, met dat begrip dat ik wat top end speed zal missen. Zal ik die (spurt-)snelheid missen bij XC-wedstrijden? Of is een 42, of 40 als ik die kan vinden, beter geschikt?
2- Kan mijn XT-voorderailleur het verschil 38-26 aan? Kan een DA-dubbel-voorderailleur dat? En het verschil 42-26?
Ik weet dat het behoorlijk technisch is allemaal, daarom reken ik op de ervaring van de ietwat ervaren rotten :)
Bedankt alvast!
Guido
Zit met wat twijfels betreffende m'n versnellingbereik.
Op dit moment zit ik met de gekende 44-32-22-opstelling zoals die standaard opduikt op moderne MTB's. Nu wil ik daarvan afstappen om een aantal redenen.
1- De 44 is eindeloos veel te groot voor mij. Ik ben een pedaleur en draai steeds rond de 100 toeren per minuut (pakt bij wijze van oefening 95 rpm gemiddeld). Met een 44 ligt m'n ketting dan veel te schuin om goed te zijn en dat staat me niet aan. Zelfs op de weg.
2- Een 2x9 lijkt me veel interessanter. In de eerste plaats qua kettinglijn en ten tweede qua gewicht. In dat geval wil ik immers testen met een 12-27-cassette, een 26 (of 27 als ik die op maat kan laten maken) als klein blad, een 38 op de plaats van 't middenblad en de buitenpositie leeg laten en een Dura Ace-voorderailleur.
3- Minder schakelen.
Met de huidige crankstellen zijn die 2x9 oplossingen weliswaar esthetisch niet zo fantastisch, maar op tijd en stond komt er nog wel een mooier alternatief voor.
Maar dus, in de tussentijd wil ik proberen zo te rijden.
Nu, mijn vragen hierbij zijn:
1- Is een 38t groot genoeg, ook voor wegtrainingen? Naar mijn berekeningen ( ((38/12) x 2,045 x 95 x 0,06= 36,91 km/h) waarbij 2,045 voor de wielomtrek staat, 95 voor het aantal omwentelingen per minuut en 0,06 voor de omrekening naar km/h) klinkt een 38 wel op mijn maat, met dat begrip dat ik wat top end speed zal missen. Zal ik die (spurt-)snelheid missen bij XC-wedstrijden? Of is een 42, of 40 als ik die kan vinden, beter geschikt?
2- Kan mijn XT-voorderailleur het verschil 38-26 aan? Kan een DA-dubbel-voorderailleur dat? En het verschil 42-26?
Ik weet dat het behoorlijk technisch is allemaal, daarom reken ik op de ervaring van de ietwat ervaren rotten :)
Bedankt alvast!
Guido
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Kzit met dezelfde gedachten al een tijdje bezig, sinds kort overgestapt naar 42-32-22 ipv 44-32-22.
Scheelt maar 2T, maar is naar mijn mening beter inzetbaar op de mtb dan die 44T.
Ik ben op zoek naar een double crank die gebruikt kan worden met hollowtech lagers/cups.
Iemand een idee of dit bestaat?
Scheelt maar 2T, maar is naar mijn mening beter inzetbaar op de mtb dan die 44T.
Ik ben op zoek naar een double crank die gebruikt kan worden met hollowtech lagers/cups.
Iemand een idee of dit bestaat?
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
ik rij met 29inch wielen woon - school in 38t-14, daar haal ik gemiddeld 27km/h mee. Als de wind een beetje mee zit ga ik over tot 44t-14 en daar rij ik dan 40+km/h mee. Ook voor mij zou een 42t vooraan beter zijn, anders gebruik ik men 2 kleinste kransjes niet.
Let wel, 29inch wielen.
conclusie: voor het boswerk (plat) denk ik dat je 38t zeker moet lukken, voor op de baan kom je mss iets te kort...
Let wel, 29inch wielen.
conclusie: voor het boswerk (plat) denk ik dat je 38t zeker moet lukken, voor op de baan kom je mss iets te kort...
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
Bericht door Guido Beeck »
Ja, ok, daar zit wel iets in. Op dit moment zit ik echter nog vol in m'n duurtrainingenstadium (nog minstens 6 weken), waarbij ik eigenlijk bijna niets anders doe dan lage intensiteiten.
Nu, sowieso, in het veld lijkt het me straf dat je vlotjes 44 of zelfs 42 tanden rondgedraaid krijgt met pakweg 15t achteraan. Alhoewel, dan bol je tegen zo'n 31 à 32 km/h.
De vragen zijn dan:
Hoe train je die zuivere kracht?
Kan een (weg-)voorderailleur 15 tanden verschil overbruggen?
Bestaan er producenten van 40t-tandwielen?
Guido
Nu, sowieso, in het veld lijkt het me straf dat je vlotjes 44 of zelfs 42 tanden rondgedraaid krijgt met pakweg 15t achteraan. Alhoewel, dan bol je tegen zo'n 31 à 32 km/h.
De vragen zijn dan:
Hoe train je die zuivere kracht?
Kan een (weg-)voorderailleur 15 tanden verschil overbruggen?
Bestaan er producenten van 40t-tandwielen?
Guido