38t-kettingblad en gevolgen.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

38t-kettingblad en gevolgen.

Bericht door Guido Beeck »

Hi,

Zit met wat twijfels betreffende m'n versnellingbereik.
Op dit moment zit ik met de gekende 44-32-22-opstelling zoals die standaard opduikt op moderne MTB's. Nu wil ik daarvan afstappen om een aantal redenen.

1- De 44 is eindeloos veel te groot voor mij. Ik ben een pedaleur en draai steeds rond de 100 toeren per minuut (pakt bij wijze van oefening 95 rpm gemiddeld). Met een 44 ligt m'n ketting dan veel te schuin om goed te zijn en dat staat me niet aan. Zelfs op de weg.

2- Een 2x9 lijkt me veel interessanter. In de eerste plaats qua kettinglijn en ten tweede qua gewicht. In dat geval wil ik immers testen met een 12-27-cassette, een 26 (of 27 als ik die op maat kan laten maken) als klein blad, een 38 op de plaats van 't middenblad en de buitenpositie leeg laten en een Dura Ace-voorderailleur.

3- Minder schakelen.

Met de huidige crankstellen zijn die 2x9 oplossingen weliswaar esthetisch niet zo fantastisch, maar op tijd en stond komt er nog wel een mooier alternatief voor.
Maar dus, in de tussentijd wil ik proberen zo te rijden.
Nu, mijn vragen hierbij zijn:

1- Is een 38t groot genoeg, ook voor wegtrainingen? Naar mijn berekeningen ( ((38/12) x 2,045 x 95 x 0,06= 36,91 km/h) waarbij 2,045 voor de wielomtrek staat, 95 voor het aantal omwentelingen per minuut en 0,06 voor de omrekening naar km/h) klinkt een 38 wel op mijn maat, met dat begrip dat ik wat top end speed zal missen. Zal ik die (spurt-)snelheid missen bij XC-wedstrijden? Of is een 42, of 40 als ik die kan vinden, beter geschikt?

2- Kan mijn XT-voorderailleur het verschil 38-26 aan? Kan een DA-dubbel-voorderailleur dat? En het verschil 42-26?

Ik weet dat het behoorlijk technisch is allemaal, daarom reken ik op de ervaring van de ietwat ervaren rotten :)

Bedankt alvast!

Guido
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Bericht door uncle sam »

Kzit met dezelfde gedachten al een tijdje bezig, sinds kort overgestapt naar 42-32-22 ipv 44-32-22.
Scheelt maar 2T, maar is naar mijn mening beter inzetbaar op de mtb dan die 44T.

Ik ben op zoek naar een double crank die gebruikt kan worden met hollowtech lagers/cups.
Iemand een idee of dit bestaat?
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

FSA heeft dat. Wel lastig omdat je dan vastzit aan de bladen van FSA.
pride
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 06 nov 2007 12:32
Rijdt met: Scott Scale 10

Bericht door pride »

ik rij met 29inch wielen woon - school in 38t-14, daar haal ik gemiddeld 27km/h mee. Als de wind een beetje mee zit ga ik over tot 44t-14 en daar rij ik dan 40+km/h mee. Ook voor mij zou een 42t vooraan beter zijn, anders gebruik ik men 2 kleinste kransjes niet.

Let wel, 29inch wielen.

conclusie: voor het boswerk (plat) denk ik dat je 38t zeker moet lukken, voor op de baan kom je mss iets te kort...
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

Guido Beeck schreef:FSA heeft dat. Wel lastig omdat je dan vastzit aan de bladen van FSA.
dat klopt niet FSA gebruik de standaard 104mm steek voor zijn mtb cranks
daar kan je ook bbb tandwielen op gebruiken
of van TA ,race face ....
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

heb hier nog een splinternieuw TA specialité blad van 42T liggen, had een 44T besteld #-o

indien intresse mag je mij altijd pb'en

ne 38 lijkt me trouwens wel wat klein te zijn zeker voor op de weg
Julien_E
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 07 okt 2008 21:18
Rijdt met: Giant rincon :p

Bericht door Julien_E »

Ik zou juist omgekeerd doen, aan u zwakke punten werken ->kracht. Dus eerder wat groter gaan rijden dan nog kleiner. Zeker als je wedstrijden rijd moet je soms toch wel 40per uur kunnen rijden denk ik. :wink:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

hangt er van af welke wedstrijden je wilt rijden natuurlijk :wink:
Julien_E
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 07 okt 2008 21:18
Rijdt met: Giant rincon :p

Bericht door Julien_E »

Swannie schreef:hangt er van af welke wedstrijden je wilt rijden natuurlijk :wink:
Mjah ik ben geen mountainbiker dusja. Maar als ik vb. explosiviteit tekort kom ga ik daar op trainen en zeker niet zorgen dat ik constant tempo rijd. Maar das natuurlijk mijn manier, idee hé.
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Ja, ok, daar zit wel iets in. Op dit moment zit ik echter nog vol in m'n duurtrainingenstadium (nog minstens 6 weken), waarbij ik eigenlijk bijna niets anders doe dan lage intensiteiten.
Nu, sowieso, in het veld lijkt het me straf dat je vlotjes 44 of zelfs 42 tanden rondgedraaid krijgt met pakweg 15t achteraan. Alhoewel, dan bol je tegen zo'n 31 à 32 km/h.
De vragen zijn dan:
Hoe train je die zuivere kracht?
Kan een (weg-)voorderailleur 15 tanden verschil overbruggen?
Bestaan er producenten van 40t-tandwielen?

Guido
Plaats reactie