SPD pedalen: Xt vs xtr

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
wim040
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
Rijdt met: iets met 2 wielen

Bericht door wim040 »

Een groot verschil tussen m 540 en m 520: voor de 540 uiteen te halen kan je gewoon een engelse sleutel gebruiken voor de 520 heb je een speciaal shimano sleuteltje nodig.

Het onderhoud is inderdaad poepsimpel
0) pedaal van fiets
1) pedaal in bankschroek
2) met engelse sleutel open draaien
3) met de twee stelvijsje klooien totdat alles soepel draait zonder speling

en nu inderdaad het leuke gedeelte:
4)spuit vet in het pedaal huis
5) draai de as terug in het huis en zie hoe het vet uit de pedaal komt. Mijn kleine speelt soms met klei en een press machientje: 't Is ongeveer hetzelfde

6) schroefdraad terug invetten (oid) en terug op fiets

Ik had eerst de 520 en nu de 540. Beide zijn naar mijn gevoel evengoed, het gewicht zal wel een rol hebben. beide hebben bij mij evensnel speling gekregen (telkens na 6 maanden). Bij de 540 was de revisie simpel, bij de 520 begin ik er niet aan.

Is de xtr pedaal ook zo onderhoudsvriendelijk ?


Wim
blazer
Mountainbiker
Berichten: 628
Lid geworden op: za 04 nov 2006 22:26
Rijdt met: Scott scale 29 expert carbon

Bericht door blazer »

hangt ook veel af van wat je doet met je fiets

steeds op de baan of iedere week het veld in ,kracht zetten tijden klimmekes

maar nen 520 als die speling heeft is dat vuilbak
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Volgens mij heeft heel veel, zo niet alles te maken met bij de minst voelbare speling direct in te grijpen. (= pedaal demonteren, de lagers bijstellen en bij voorkeur vers vet aanbrengen). Dit gaat trouwens op voor alle gelagerde delen van de bike.
Bij iedere wasbeurt na elke TT hang ik mijn fiets even omhoog voor smering ketting en derailleurs en controleer tegelijk even of er geen speling zit op wielen, body, trapas, pedalen en/of kopserie. Bij de minst voelbare speling tracht ik deze weg te werken, wat meestal vrij vlot gaat. Enkel aan speling op trapas valt niet veel te doen, tenzij deze te wijten is aan losgekomen schroeven (bevestiging bracket of cups en/of crancks).
Alleszins doe ik zo goed als geen baankilometers maar enkel TT's enof Vlaamse marathons en dit in alle weersomstandigheden. Hitte, koude, regen, sneeuw, kortom het weer, heeft mij nog nooit belet om te gaan biken. Bovendien zal, met een aangekleed lichaamsgewicht (inclusief Camelback) van bijna 100 kg alles ook wel meer dan zwaar genoeg belast worden.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Ik heb de 540's (model juist onder de XT als ik mij niet vergis) & de XTR pedallekes (vorig model).
Der is wel wat verschil tussen deze pedalen.
De veer op de XTR is sterker (in zwakste stand)
Inklikken & uitklikken gaat vlotter.

De 540' staan nu 3 jaar op mijn bike & z'n 12000 km. Speling is der niet & deze hebben toch al wat meegemaakt.
De XTR heb ik zo'n 2 jaar en staan op mijn fully die ik vooral gebruik voor marathon's staan er zo'n 5000km op.
Onderhoud beperkt zich tot wat teflon op de veertjes te spuiten.

Beide zijn zeer goede pedalen maar ge merkt toch dat de XTR de betere pedaal is niet alleen door het gewicht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door Free_ltd »

Al een zeer oud topic even boven halen. Dat er verschillen zijn tussen XT en XTR, is normaal. Maar wat zijn de gebruikerservaringen en welke van de 2 aan te bevelen? Er zit toch een €30 verschil tussen en is het die €30 verschil waard?

Toen ik de fiets kocht, had de LBS er wss de goedkoopste op gezet en na 1100km al speling op. Dus ben ik aan het uitkijken voor toch iets beter SPD pedalen.

Alvast bedankt.
dago
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 aug 2010 22:36
Rijdt met: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door dago »

Ik heb op mijn wedstrijd fiets xtr pedalen en deze vind ik absoluut de hogere kostprijs niet waard. Heb veruit alle types gehad en voor mij gaan de xt’s het langst mee. De xtr’s na amper een jaar aan beide kanten speling. De kracht van de veertjes is nog steeds goed
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door Free_ltd »

Dat verhaal kom ik dus meer tegen. Dus mss best dan eens uitkijken voor xt's, denk ik dan.

Thanx
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door kootje »

Ik merk ook geen verschil tussen de XT en XTR pedalen. Ik heb de XTR's nu, omdat ik ze kon krijgen voor slechts 10 euro meer dan de XT's. Moest nieuwe pedalen hebben, dus ik wilde ze eens proberen...
En tja: het staat misschien stoer, dat extra "R-etje". Maar verder...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door Free_ltd »

Inderdaad. Maar lees ook hier op de pagina dat zowel de XT als de XTR makkelijk te openen is. Ik heb nu de 520 of 540, weet niet juist. Gewoon bij aankoop fiets erop laten zetten. Maar had na 500km al ne knak zitten bij hevig omhoog trekken aan de linkerpedaal. Maar sinds deze week voel ik aan beide kanten precies wat speling zitten.

Ga wel eerst nog eens mijn schroefjes wat bijdraaien omdat ze nog vrij los staan als destijds beginnende MTB'er :lol: Maar nu mogen die ietske vaster. Dus kijken of dat iets veranderd, en anders bestel ik gewoon XT's.

Thanx 4 the info.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door kootje »

De 540 kun je open maken met een normale steeksleutel, de 520 heeft op die plek een kunststof meertands "geval" zitten, waarvoor je een speciale sleutel nodig hebt. (of een waterpomptang, maar dan hou je er w.s. schade aan over (been there, daarom beter 540 als 520 kopen)

Beide types zijn dus open te maken, trek het pedaal van de as af en aan het uiteinde van de as zie je (onder het vet als het goed is) 2 moertjes zitten. Die kun je wat vaster draaien (tegengesteld om te borgen). Nieuw of wat extra vet er omheen, weer in elkaar zetten en klaar.
Na montage even controleren of de speling weg is, en of het pedaal nu misschien niet te zwaar draait.
Anders hele procedure even opnieuw doen.

Maar ms zit de speling inderdaad wel in de verende klemmen, of in versleten schoenplaatjes.
Speling op het pedaal zelf is ook met de hand te voelen, even kijken dus...
Plaats reactie