SPD pedalen: Xt vs xtr

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
sennevb
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 mar 2007 19:36
Rijdt met: Kona Kikapu Deluxe

SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door sennevb »

Ik heb even op de shimano site gezien, maar die geven niet echt veel specificaties.
Wat is het verschil tussen deze pedalen (buiten gewicht)
is lagering van xtr beter , ...
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door van_hoof »

sennevb schreef:Ik heb even op de shimano site gezien, maar die geven niet echt veel specificaties.
Wat is het verschil tussen deze pedalen (buiten gewicht)
is lagering van xtr beter , ...
ik kan de xtr met de m520 vergelijken en ik moet zeggen het xtr pedaal is stukken beter, zowel qua lagering als qua slijtagegevoelligheid. Het xtr pedaal voelt ook veel solider aan vind ik.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door kawa »

van_hoof schreef: ik kan de xtr met de m520 vergelijken en ik moet zeggen het xtr pedaal is stukken beter, zowel qua lagering als qua slijtagegevoelligheid. Het xtr pedaal voelt ook veel solider aan vind ik.
Waaraan merk je zo'n dingen eigenlijk? Want ik stel me vragen bij de slijtagegevoeligheid.... ik heb 520's die al drie jaar hun werk doen, en worden na het poetsen niet eens drooggewreven maw die pedalen krijgen van mij geen onderhoud. En toch kan ik geen problemen ondervinden.
Ik heb PD-M520 en PD-M540 en zou dus ook een verbetering moeten merken bij de 540's maar voor mij lijken de pedalen hetzelfde, ik denk persoonlijk ook dat ik de meerprijs niet zou willen uitgeven om naar XTR pedalen te gaan. Of het zou voor de looks moeten zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

Het verschil tussen beide is zoals je zelf reeds zegt op de eerste plaats het gewicht !!!!
blazer
Mountainbiker
Berichten: 628
Lid geworden op: za 04 nov 2006 22:26
Rijdt met: Scott scale 29 expert carbon

Bericht door blazer »

ik had de 520 en deze waren op één jaar weg zat al zeer veel speling op de as

nu heb ik de XTR en zijn een pakske beter ik heb ze nieuw 75 euro betaalt kwestie van wat zoekwerk.

er zijn onlineshops waar je ze voor een 80 a 90 euro vindt

weet ze nu nog bij iemand liggen nieuw voor 70 euro
sennevb
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 mar 2007 19:36
Rijdt met: Kona Kikapu Deluxe

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door sennevb »

kawa schreef:
van_hoof schreef: ik kan de xtr met de m520 vergelijken en ik moet zeggen het xtr pedaal is stukken beter, zowel qua lagering als qua slijtagegevoelligheid. Het xtr pedaal voelt ook veel solider aan vind ik.
Waaraan merk je zo'n dingen eigenlijk? Want ik stel me vragen bij de slijtagegevoeligheid.... ik heb 520's die al drie jaar hun werk doen, en worden na het poetsen niet eens drooggewreven maw die pedalen krijgen van mij geen onderhoud. En toch kan ik geen problemen ondervinden.
Ik heb PD-M520 en PD-M540 en zou dus ook een verbetering moeten merken bij de 540's maar voor mij lijken de pedalen hetzelfde, ik denk persoonlijk ook dat ik de meerprijs niet zou willen uitgeven om naar XTR pedalen te gaan. Of het zou voor de looks moeten zijn natuurlijk.

Ik heb ook PD-M540 en deze zijn nu versleten, en zijn nog geen jaar oud..
Dus geen 3 jaar zoals bij jou..
Daarom dat ik over de XTR denk
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

1000km op mijn 540s.. Zit nu ook al speling op, wat in het begin niet was. Ik vind dat toch al snel eigenlijk.
Gebruikersavatar
ikkel
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 21:55
Rijdt met: minerva hurricane, merida mission-2000d

Bericht door ikkel »

heb de m515 steken ( drie j en ettelijke km's) niks spel op. gewoon kwestie van goed onderhoud
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Re: SPD pedalen: Xt vs xtr

Bericht door van_hoof »

kawa schreef:
van_hoof schreef: ik kan de xtr met de m520 vergelijken en ik moet zeggen het xtr pedaal is stukken beter, zowel qua lagering als qua slijtagegevoelligheid. Het xtr pedaal voelt ook veel solider aan vind ik.
Waaraan merk je zo'n dingen eigenlijk? Want ik stel me vragen bij de slijtagegevoeligheid.... ik heb 520's die al drie jaar hun werk doen, en worden na het poetsen niet eens drooggewreven maw die pedalen krijgen van mij geen onderhoud. En toch kan ik geen problemen ondervinden.
Ik heb PD-M520 en PD-M540 en zou dus ook een verbetering moeten merken bij de 540's maar voor mij lijken de pedalen hetzelfde, ik denk persoonlijk ook dat ik de meerprijs niet zou willen uitgeven om naar XTR pedalen te gaan. Of het zou voor de looks moeten zijn natuurlijk.
gewoon men xtr pedaal draait vloeiend rond terwijl ik merk dat op het m520 pedaal wat speling zit, het draait iets minder soepel rond. Ook de afvoer van modder is beter bij het xtr pedaal dat kan wel eens een probleem zijn bij m520 bij extreem modderige omstandigheden. Oja het xtr pedaal is ook veel schoner :wink:
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

@ Wimbeest : Met speling blijven rijden is snel verslijten ! Pedaalas kan heel eenvoudig met platte sleutel uit pedaalkooi geschroefd worden, waardoor het lagerdeel makkelijk kan gereinigd, opnieuw ingevet en afgesteld worden. Prop wat vet in de pedaalkooi voor het terugplaatsen van de pedaalas en draai alles terug vast. Dit vet vormt een goede smering en afdichting tegen vuil en vocht. Het overtollig vet prest er tijdens het vastschroeven toch gewoon uit. Ik heb mijn 540 al 3 jaar probleemloos in gebruik, reeds ca. 13.000 km mee gebold en nog maar twee maal de lagers ervan lichtjes moeten bijregelen ! Alles werkt nog steeds prima en zal vermoedelijk nog wel heel wat kms meegaan.
Plaats reactie