berekenen hoogtemeters

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
ronald07
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 jun 2005 14:20
Rijdt met: Blankenberge

berekenen hoogtemeters

Bericht door ronald07 »

ik heb recent een garmin map60c aangeschaft, heel interessant voor zowel op de koersfiets als de MTB, ik heb een vraagje, ik kan mijn hoogteprofiel bekijken via track-properties maar hoe bereken ik het aantal hoogtemeters dat ik gereden heb? kan iemand mij daarbij helpen, dank bij voorbaat, groeten
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: berekenen hoogtemeters

Bericht door pocoloco »

leeuw07 schreef:ik heb recent een garmin map60c aangeschaft, heel interessant voor zowel op de koersfiets als de MTB, ik heb een vraagje, ik kan mijn hoogteprofiel bekijken via track-properties maar hoe bereken ik het aantal hoogtemeters dat ik gereden heb? kan iemand mij daarbij helpen, dank bij voorbaat, groeten
Ik heb geen enkel idee hoe je dat via Mapsource kan doen (maar zou dat ook graag weten ?). Ik gebruik daarvoor CompeGPS Land, da's een programma dat uit de parapente-milieus afkomstig is en daarna aangepast aan "land". Geen probleem om hoogtemeters etc daarop terug te vinden.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

Ik gebruik al een aantal jaar mapsource en 'k heb er nog nooit op gelet, maar het aantal hoogtemeters is inderdaad niet zichtbaar in mapsource.

Wat ik al een paar keer gedaan heb is exporteren als text, importeren in een spreadsheet en dan een aantal formules op los laten en dan krijg je hoogtemeters, stijgingspercentage, alles wat je maar wil, maar het vereist een basiskennis van excel of een andere spreadsheet.
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Bericht door Filip van Nijlen »

Hey Pv,

Kan je de juiste werkwijze eens beschrijven aub, moet daar normaal wel mee weg kunnen.

Alvast bedankt.
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

Wat wil je juist bereiken? Voor een gewone track kan je in Mapsource dubbel klikken op de track en krijg je dan een overzicht van de waypoints. Hier vindt je ook de hoogte terug van elke locatie. Als je in dat venster klikt op Show Profile (rechts onderaan) dan krijg je een grafisch overzicht. De totale hoogte is niet te zien in Mapsource, maar kan je wel op je GPS bekijken als je de juiste datavelden instelt. Het is wel zo dat de hoogteinformatie uit heel wat Internetbestanden is weggelaten om zo de files kleiner te maken.
Met sommige (Amerikaanse) kaarten is het ook mogelijk een profiel te krijgen op basis van cartografische informatie (de zogenaamde DEM informatie). Dit is in Europa echter nog niet mogelijk.

Frederik
Plaats reactie