Ik ben een beetje op onderzoek naar de verschillende vorken voor mountainbike.
Wat ik er van begrijp is:
100 voor crosscountry
120 meer voor all mountain
140 enduro
Meer voor downhill.
Klopt dit?
Mijn vraag:
Is de 120 te doen voor toertochten? Dus meer voor crosscountry? Of toch beter een 100?
Voorvorken
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- mountainollie
- Mountainbiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
- Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"
- aresius
- Mountainbiker
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
- Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Re: Voorvorken
Met een 120mm voorvork kan je nog perfect toertochten rijden hoor, met meer veerweg ook nog..
Het hangt vooral van je rijstijl af... als je keihard wil knallen zal een lichtgewicht 80mm "efficiënter" zijn.
Maar voor normaal gebruik lukt het zelfs nog met 140mm.
Op het einde van je lijstje zou ik nog wat shiften
160 enduro
180 downhill
maarja what's in a name... hetgeen wij hier trail/allmountain noemen, noemen ze in Canada crosscountry.
Het hangt vooral van je rijstijl af... als je keihard wil knallen zal een lichtgewicht 80mm "efficiënter" zijn.
Maar voor normaal gebruik lukt het zelfs nog met 140mm.
Op het einde van je lijstje zou ik nog wat shiften
160 enduro
180 downhill
maarja what's in a name... hetgeen wij hier trail/allmountain noemen, noemen ze in Canada crosscountry.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: Voorvorken
Bericht door _anonymus_ »
Als je de evolutie van de huidige MTB's bekijkt, zie je dat die categorieën aan 't schuiven zijn.
80 mm is zo goed als verdwenen.
100 mm is nog steeds de XC-standaard, maar dan voor de 'die-hard' XC-fietsen. Een XC-fully als de Scott Spark komt tegenwoordig in bepaalde uitvoeringen ook al met 120 mm vork erin.
De laatste fietsen die in de all-mountain categorie op de markt worden gezet hebben vaak 130mm veerweg (bijvoorbeeld de Trek Fuel EX).
160mm is enduro.
Daarboven heb je dan nog downhill en freeride.
Ik heb zelf een Fox Talas vork (100-120mm) in mijn 29er. Ik rij het liefst in de 120mm stand, maar op steile beklimmingen zet ik hem soms wel op 100mm omdat de geometrie dan iets beter het voorwiel aan de grond houdt.
120 mm is zeker te doen voor TT's en marathons.
Wil je zo efficiënt mogelijk naar boven is 100 mm efficiënter, maar in de afdaling heb ik liever 120mm.
80 mm is zo goed als verdwenen.
100 mm is nog steeds de XC-standaard, maar dan voor de 'die-hard' XC-fietsen. Een XC-fully als de Scott Spark komt tegenwoordig in bepaalde uitvoeringen ook al met 120 mm vork erin.
De laatste fietsen die in de all-mountain categorie op de markt worden gezet hebben vaak 130mm veerweg (bijvoorbeeld de Trek Fuel EX).
160mm is enduro.
Daarboven heb je dan nog downhill en freeride.
Ik heb zelf een Fox Talas vork (100-120mm) in mijn 29er. Ik rij het liefst in de 120mm stand, maar op steile beklimmingen zet ik hem soms wel op 100mm omdat de geometrie dan iets beter het voorwiel aan de grond houdt.
120 mm is zeker te doen voor TT's en marathons.
Wil je zo efficiënt mogelijk naar boven is 100 mm efficiënter, maar in de afdaling heb ik liever 120mm.
- mountainollie
- Mountainbiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
- Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"