Stuur in carbon

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Stuur in carbon

Bericht door Nielsnh »

Hello,

ik ben momenteel onderdelen aan het verzamelen voor mijn nieuwe bike. Ik heb een alu stuur besteld. Nu weet ik natuurlijk wel dat er ook carbon handlebars bestaan. Zijn hier voor- en/of nadelen aan verbonden, buiten het verschil in gewicht? Een maat van mij heeft zijn carbon stuur wel al eens gebroken door er teveel kracht op te zetten, maar dat was wel een stuur van een racefiets.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Stuur in carbon

Bericht door kevx »

Absorberen van trillingen en vibraties zou bij een carbon stuur beter zijn heb ik ooit eens gelezen..

Als ge een carbon stuur van een bekend merk koopt zou ik geen schrik hebben om het te breken maar dan kost het al wat geld eh.

Van dieje chinese prul zoals op aliexpress enz. zou ik zeker afblijven.

Ik heb een Thomson carbon stuur op men Lysnkey en dat heeft toch al wat meegemaakt. Al een paar keer ferm tegen de grond gegaan of een boom geraakt en daar is nog niks aan te zien...

Op de andere bike heb ik een alu stuur, maar daar steekt ook ne vaste vork onder dus kan niet echt vergelijken met de Lynskey waar ne Fox in zit. Over dat alu stuur kan ik ook niks slecht zeggen.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Stuur in carbon

Bericht door vani »

geen schrik voor hebben wel met momentsleutel aanspannen :-)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Stuur in carbon

Bericht door _anonymus_ »

Als er iets is waar ik met plezier wat meer aan uitgeef, is het een carbon stuur.
Ik ben zowel op de MTB als op de racefiets overgeschakeld op carbon, en het verschil in comfort voel je toch wel.
MTB-stuur heeft al heel wat mee gemaakt en is nog niks aan. Racestuur heeft er meer dan 40.000 km opzitten en nog steeds top.

Ik ben ooit met de racefiets zwaar gecrashed door een licht alu stuur dat brak aan de stuurpen, sindsdien heb ik meer vertrouwen in carbon sturen dan in alu exemplaren.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Stuur in carbon

Bericht door aresius »

Hier ook een fan van een carbon stuur. Enkele jaren geleden (via een koopje) overgeschakeld op een Easton Haven carbon stuur voor beide bikes en nog geen seconde beklaagd....

Vroeger had ik tijdens lange dagen last van m'n handen en onderarmen.
Sinds het carbon geen last meer gehad.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Stuur in carbon

Bericht door TaurineR »

Carbon is warmer aan de handjes in de winter! 8)
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Stuur in carbon

Bericht door Nielsnh »

Jullie kosten mij alleen maar geld met jullie meningen! 8)

Carbonnen stuur (RaceFace Next 35) besteld op Wiggle, alu stuur wordt teruggestuurd naar Bike-Discount. Verschil in prijs voor carbonnen stuur tussen Wiggle en Bike-Discount was bijna 30 euro, daarvoor kan een mens al eens een registratieformulier invullen!

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Stuur in carbon

Bericht door Serge R »

TaurineR schreef:Carbon is warmer aan de handjes in de winter! 8)
=D>
Plaats reactie