XTR shifter M980 van trippel naar dubbel en van 10 naar 11

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remme Ni te Temme
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 jul 2010 13:21
Rijdt met: Scott Spark 900 PREMIUM SL/ Scott Foil Team / Specialized S-Works Venge / Moozes Tornado K1

XTR shifter M980 van trippel naar dubbel en van 10 naar 11

Bericht door Remme Ni te Temme »

Fietsvrienden,

Ik heb momenteel een XTR M980 groep gemonteerd op mn Scott Spark Premium.
Het is de versie met een trippel vooraan en 10 speed achteraan.
Ik ga nu een dubbel crank vooraan monteren en 11 speed achteraan.
Nu komt de vraag: heb ik daar andere shifters voor nodig? Heb ik daar een andere voorderailleur voor nodig?

Waaaant, de shifter van de voorderailleur kan ik precies van 3 naar 2 zetten via een stelknopje onderaan de shifter.
Kan ik dat dan gewoon switchen van 3 naar 2 zonder zelfs de voorderailleur te vervangen?

Kan je ook zoiets doen met de shifter van de achterdrailleur zodat ik die dus van 10 naar 11 speed kan omzetten?

Graag jullie tips/advies/ervaringen.

Mvg,
Remko
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: XTR shifter M980 van trippel naar dubbel en van 10 naar

Bericht door _anonymus_ »

Shifter vooraan kan je inderdaad bijstellen.
Als er zo'n knopje op je shifter zit, des te makkelijker.
Zonder zo'n knopje stel je gewoon de H-vijs van de voorderailleur zo in dat je slechts de eerste twee standen van de shifter kan gebruiken.

10-speed-achtershifter naar 11-speed ombouwen kan niet, je gaat een nieuwe shifter en derailleur moeten kopen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: XTR shifter M980 van trippel naar dubbel en van 10 naar

Bericht door Free_ltd »

Zoals mijn voorganger vermeldde. Ik heb XT en ook vooraan met het knopje 2-3. Wil ook graag 2 x 11 rijden, maar dan moest ik ook derailleur en shifter vernieuwen, en dat zal niet voor deze bike zijn. Ik heb toen maar een andere casette gestoken met 42 achteraan.
Plaats reactie