Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door EG6 »

Hallo,

Mijn Cube werd vorig jaar geleverd met vooraan een Schwalbe Tough Tom en achteraan een Schwalbe Rapid Rob (beide 29x2.25) Daarmee heb ik het winterseizoen gereden en vervolgens een wielset laten bouwen met passende banden voor de Ardennenmarathons in de lente/zomer.

Nu het winterseizoen weer aanbreekt, ga ik terug switchen naar mijn winterwielset en daar wil ik achteraan (zeker) een nieuwe band op leggen. Wat mij betreft dient dit een echte "modderband" te zijn. Als ik terug kijk naar vorige herfst/winter en zie welke ritten we reden in welke omstandigheden, dan is er geen nood aan een band die wat "sneller" rijdt want meestal is het toch ploeteren.

Ik zoek daarom een passende band ter vervanging van de Rapid Rob. Regio waar deze band het meest ingezet wordt is Oost en West Vlaanderen (en Vlaamse Ardennen).
Iemand een ervaring hiermee?

Ik kwam op een Maxxis Beaver of Continental Mud King (1.8 of 2.3 versie) uit. Zijn dit banden die "goed" achteraan liggen, en is dit een aan te raden met een "Tough Tom" nog vooraan? Of zijn er nog andere banden aan te raden?

Graag wat info van jullie.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door vani »

overkill :-D ik rij gans de winter rond met een type racing ralph achteran of een fast track. spelen met druk zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door kevx »

Michelin Wild grip'r vooraan, Wild race'r achteraan. Cheap en gewoon goeie combo imo...

Dit jaar al een paar keer mee in de modder gereden.
Tubeless geen enkel probleem, direkt dicht.
Enkel in mijn geval zeeer moeilijk om op de velgen te krijgen. Zelfs zo lastig dat ik miss daarom als ze versleten zijn voor een ander merk ga kiezen.

Rocket Ron( alst echt vettig ligt) of racing ralph vooraan en achter Racing Ralph. Als je bij schwalbe wil blijven... Ook een paar jaar mee gereden en super combo.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik blijf gewoon fan van Nobby Nic :-D
bossi
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: do 04 aug 2011 19:49
Rijdt met: specialized epic

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door bossi »

Ik rij winter en zomer al enkele jaren met Nobby Nic vooraan en R.R. achteraan ;daar kan ik overal mee weg .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:Michelin Wild grip'r vooraan, Wild race'r achteraan. Cheap en gewoon goeie combo imo...

Dit jaar al een paar keer mee in de modder gereden.
Tubeless geen enkel probleem, direkt dicht.
Enkel in mijn geval zeeer moeilijk om op de velgen te krijgen. Zelfs zo lastig dat ik miss daarom als ze versleten zijn voor een ander merk ga kiezen.

Rocket Ron( alst echt vettig ligt) of racing ralph vooraan en achter Racing Ralph. Als je bij schwalbe wil blijven... Ook een paar jaar mee gereden en super combo.
Ik heb de Wild Trak achteraan liggen omdat die idd cheap was en ik dringend een nieuwe achterband nodig had. Vooraan ne Rocket Ron liggen. Vind de voorkant toch niet echt stabiel en schuift snel weg. Achterkant is in de modder eigenlijk wel goed, maar die Wild Trak heeft de buitenste rij noppen ietske verder naar de kant staan en als ge bij vettig weer een stuk asfalt hebt en de bocht wat fel neemt, wordt hij achteraan zeer zenuwachtig en pits ik mijn billen soms wel wat op mekaar :lol:

Ik zou ook eens willen weten wat een goede combo is voor zomer EN winter. Denk voor de volgende keer de Nobby Nic's te proberen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door spaghetti_2 »

Mijn grootste tip om een betere biker te worden is om geen modderbanden te leggen.. Een beetje glijden en glibberen is een goede manier om techniek bij te kweken, en in ons Vlaanderenland kan dit ook gemakkelijk zonder onnodige risico's. Hiermee wil ik niet zeggen dat je met slicks moet gaan rijden, maar een Rocket Ron (voor) - Racing Ralph (achter) is een goede setup om het hele jaar door mee te rijden. Het leert je met de bandendruk variëren en je evenwicht te behouden. Persoonlijk rijd ik het hele jaar door met banden zoals Racing Ralph, voor en achter. En ja, soms maak ik al eens een schuiver en moet ik voet aan grond zetten waar je met Noby Nics zomaar door rijdt. Maar je mag het jezelf niet te gemakkelijk maken als je beter wilt worden :)
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door vani »

Free_ltd schreef: Vooraan ne Rocket Ron liggen. Vind de voorkant toch niet echt stabiel en schuift snel weg. .

met hoeveel druk rij je dan vooraan?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door _anonymus_ »

De Maxxis Beaver is wel echt top in de modder.
Met die banden rij je naar boven op de modderigste hellingen, waar echt iedereen te voet staat.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Modderbanden (Oost/West-Vlaanderen)

Bericht door EG6 »

Bedankt voor de meningen, ik ben voor dit seizoen toch nog eens voor een Nobby Nic gegaan achteraan 8-[
Plaats reactie