Conversie van snelspanner naar steekas

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Velago
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 10 okt 2017 19:08

Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door Velago »

Hallo forummers

Ik hoop op mijn Cube LTD SL (https://www.cube.eu/nl/2017/hardtail/lt ... reen-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;) vooraan de snelspanner in te ruilen voor een steekas.

Kan iemand mij informeren of ik de vork (Fox 32 Float Performance) en de naaf (Shimano Deore HB-M615, Centerlock) door middel van adapters of zo geschikt kan maken voor gebruik met een steekas? Wat heb ik hiervoor nodig?

Dank bij voorbaat!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door Japie carbon »

Een vork kan je niet veranderen van QR naar 15mm. Dus gewoon lekker laten zitten!

(of een nieuwe vork)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door Dickie »

Als je de QR vork wil houden is er misschien een oplossing met Dt swiss RWS 9mm thru bolt 9x100 as?
Maar dan dien je wel een naaf te hebben die dat toelaat.
Specialized had die jaren geleden.
Bij Hope en andere naven met verwisselbare eindkapjes (QR of 15mm) zou je de standaard QR-eindkapjes kunnen aanpassen mits ze uit te boren, das alu, mits wat beleid en een kolomboormachine geen moeilijke klus, of anderzijds vulstukjes voor een 15mm kap.
Vraag is of je er veel mee wint, volgens mij ga je het niet merken.
Velago
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 10 okt 2017 19:08

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door Velago »

Bedankt voor de input. Ik dacht - blijkbaar verkeerdelijk - dat dit niet zo veel om het lijf zou hebben. Dan doe ik maar verder met de snelspanner.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door KWBiker »

Is het verschil tussen een QR en snelspanner groot in rijgedrag, of is het vooral marketinggewijs een verbetering geweest ?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door Dickie »

In rij-eigenschappen voel ik geen verschil, maar voor mij persoonlijk was een steekas een verbetering omdat mijn snelspanner al eens wat kraakjes durft te geven.

Op mijn hardtail zit er nog een qr achteraan en momenteel vet ik de patten lichtjes in tegen het kraken, evengoed begint dat terug na een paar 100 km. Altijd snel opgelost, even van de fiets en terug wat vaster zetten, maar toch wat vervelend.

Op mijn fully zit een steekas en daar heb ik bovenstaande ervaringen niet mee.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door _anonymus_ »

Steekas vooraan zou vooral bij een verende vork een stijver geheel geven.
Ik rij afwisselend met een verende vork met 15mm steekas en een vaste vork met QR, en ik voel eigenlijk weinig verschil. Kan ook aan de grotere stijfheid van de vaste vork liggen, natuurlijk.
Achteraan heb ik ook nog gewoon QR, vind ik ook gewoon goed.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Conversie van snelspanner naar steekas

Bericht door janssis werner »

Hallo. Steekassen zorgen voor een stijver geheel van de fiets. Plus heeft ook als voordeel dat uw wiel altijd juist staat. Het ander systeem heeft als grote voordeel dat je uw wiel sneller kunt wisselen. Met de race fietsen zal dit nog niet snel veranderen gewoon om dat ze anders teveel tijd verliezen in een wedstrijd. Ik ben er tevreden van alleen onderweg met een lekke band is het wat moeilijker en dat nemen we er dan maar bij.

Grtjs.
Plaats reactie