SS kransjes - welk merk ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
MichaTB
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017 00:22

SS kransjes - welk merk ?

Bericht door MichaTB »

Hi, wat zijn goede merken (prijs / kwaliteit) voor SS kransjes ? Surly is goed maar prijzig, andere opties ?
RobVDH
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jun 2012 12:26
Rijdt met: GT zaskar carbon

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door RobVDH »

Wolftooth !
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Supernaut »

shimano DXR , kost nog geen 5€ .
Dus over kwaliteit maak ik me niet druk .
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Dickie »

Die dunne kransjes vreten in je alu body, en iets minder in een stalen exemplaar. Goedkoop om te beginnen, maar duur om te eindigen.
kransjes met brede basis pakken.
De laatste goeie en goedkope optie die ik heb gekocht was een Pro wide singlespeed kransje van Superstar components.
Probleem is dat daar op de site niet veel meer gebeurt...
Andere optie:
https://www.on-one.co.uk/i/q/SKOOSSGA/o ... d-sprocket" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeer vergelijkbaar, ook 4 mm asymmetrische basis.
MichaTB
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017 00:22

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door MichaTB »

bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik een paar goedkope aanschaf op te experimenteren en vervolgens voor de duurdere opties ga als de gear ratio goed bevalt !
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Dickie »

Ik rij in het platte Waasland tot wat heuvelend terrein steevast met 1/2 verhouding (36/18 vroeger en nu 32/16).
Kan je trouwens testen door met de versnellingen-velo in 1 vitesse te blijven bollen, ala ss, en dan zien welke verhouding je best ligt.
Daarna ineens een goed kransje kopen.
Ik heb hier overlaatst een body zien passeren waarvan de profielen op één plaats bijna helemaal 'doorgezaagd' waren, weliswaar met een klassieke kassette die niet voldoende vastgetrokken was.
Maar in ss wordt er al eens geharkt en dan komen er serieuze krachten op de aandrijving.
MichaTB
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017 00:22

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door MichaTB »

Hi Dickie, ik heb inderdaad vandaag eea gelezen en foto's gezien van door sprockets ingevreten freehubs.... ik ga dus gewoon een goede bestellen, het wordt een Gusset doublesix SS tandwiel met een basis van 7 mm, die zal m'n freehub niet gaan invreten denk ik ;-) m'n ratio wordt ook 32 x 16, veel plat hier !
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Zotte Marre »

Een basis van 4mm is al goed hoor. Als je je SS-tandwiel goed vastzet op de body helpt dat ook al iets. Cassettes die niet vast genoeg gedraaid zijn, slijten soms meer in dan een SS-krans.

- voor 4 mm kan die Groove Armada's nemen van On One (staal en spotgoedkoop)
- vroeger had je een volledig assortiment bij https://www.superstarcomponents.com/en/singlespeed-tensioner-roller-type.htm (toen 15-16-17-18-20- & 22) gekocht ;-) kwestie van testen, was 5€ t stuk of zo

Ik zou nu gerief aanschaffen bij https://www.justpedal.nl/nl/335-singlespeed-krans en als je ongerust bent over inslijten van je body: gebruik zo'n "Problem Solver".

@Dicke: Als je een SS-toertje wil doen in 't Waasland, laat maar weten. Ik woon in Lochristi.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Dickie »

@zotte marre, we hebben mekaar al eens ontmoet op de avond-tt van Kalken. Was voor een deal ivm voorderailleur :wink: .
Ik haal de ss alleen nog buiten als 't er zeer slecht bijligt op toertochtjes, ik laat wel eens iets weten als 't zover is.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS kransjes - welk merk ?

Bericht door Zotte Marre »

Dickie schreef:@zotte marre, we hebben mekaar al eens ontmoet op de avond-tt van Kalken. Was voor een deal ivm voorderailleur :wink: .
Ik haal de ss alleen nog buiten als 't er zeer slecht bijligt op toertochtjes, ik laat wel eens iets weten als 't zover is.
Wow, gij hebt een goed geheugen ;-) Als ik alleen rij, pak ik liefst de SS, of ik moet weten dat ik goed mee kan met de SS met maten-gearies.
Eigenlijk hebt ik gewoon te weinig tijd, k zou nog liefst elke week de SS pakken en met wat maten gaan rijden ;-)
Plaats reactie