1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
assea
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: di 09 aug 2016 21:11
Rijdt met: Cannondale F29 - carbon 4

1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door assea »

Beste lotgenoten,

Ik heb een Cannondale Scalpel met XTR 1 x 11 speed en mijn grootste tandwiel is momenteel 42 tanden, ik was van plan om er een 12 speed van te maken met het nieuwste systeem van Scram met als grootste tandwiel een 50 tanden, maar mijn fietsenmaker die vertelde mij dat het eigenlijk niet nodig is want ik kan mijn tandwiel vermits wat kleine aanpassingen vervangen door een 11 speed met 48 tanden, dit zijn er maar 2 minder dan de 1 x 12 speed!

Wat denken jullie hiervan, zijn er gasten die beide systemen al gehad hebben , vertel je ervaring ! Als mijn tandwielen versleten zijn ga ik 1 van deze 2 opties nemen !!
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door BertG »

Niet moeilijk doen met exotische cassettes of foefkes, gewoon Sram GX 1x12, is momenteel de beste koop.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door Boebbel »

Shimano heeft een 11-speed met als grootste 46, dat is al iets.

De sram GX eagle is inderdaad de beste koop, maar dan spreken we over een totaal nieuwe groep (€500) en een nieuwe body.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door spaghetti_2 »

Sram GX is inderdaad een hele goede koop, maar ga je hiervoor een hele XTR groep 'opofferen'? Ondanks dat GX prijs/kwaliteit zéér sterk staat, is dit in bepaalde opzichten toch een downgrade. En inderdaad heb je dan een XD-body nodig op je wielen, ook een extra kost. Ik rij met een 1x11 Sram X0 groep en heb als kleinste versnelling een 32-42. Dit is bij momenten stoempen geblazen op de steilste stukken in de Ardennen, maar niet in die mate dat ik er een hele andere groep voor zou willen monteren. Ik heb geen ervaring met 'exotische' cassettes, maar hou er rekening mee dat wanneer je de range binnen 11-speed cassette vergroot, ook de onderlinge stappen alleen maar vergroten. Of dit de algemene rij-kwaliteit ten goede komt, moet je zelf uitmaken. Indien je echt een groter kransje achteraan wilt, dan zou ik de meest logische optie nemen: de 46T cassette die Shimano aanbied. Bedenk dat als je op bv een 30-46 aan het rijden bent, je bijna even snel te voet bent. Niet dat dit een 46/48/50T kransje overbodig maakt, maar het is wel een kanttekening wanneer je zulke investeringen overweegt.
Gebruikersavatar
assea
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: di 09 aug 2016 21:11
Rijdt met: Cannondale F29 - carbon 4

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door assea »

Boebbel schreef:Shimano heeft een 11-speed met als grootste 46, dat is al iets.

De sram GX eagle is inderdaad de beste koop, maar dan spreken we over een totaal nieuwe groep (€500) en een nieuwe body.


Volgens mijn dealer is 48 tanden de grootste van Shimano !
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door BertG »

Veel mensen staren zich blind op het grootste tandwiel maar een zwak punt van de de 'oude' bodies blijft dat je niet kleiner kan gaan dan 11 tanden. Maakt al direct een redelijk verschil in range en als je nog wat snelheid wilt kunnen maken moet je al minstens een 32 hebben vooraan.
Die 46 van Shimano maakt al veel goed, maar miljaar wat is dat ding lelijk (en zwaar), laatste stap is enorm groot met 9 tanden. Shimano 11-48 bestaat niet.

Zie ook http://www.gear-calculator.com/" onclick="window.open(this.href);return false; voor vergelijken van ranges.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door aresius »

Als je meer bereik wil in een 1x11 setup kan je ook eens kijken naar de E*13 cassette.
Niet goedkoop maar met 9-46 een immens bereik (groter dan eagle)

Volgens deze review niet slecht, maar 1x12 eagle schakelt soepeler:
https://www.pinkbike.com/news/ethirteen ... -2018.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 1 x 11 speed of 1 x 12 speed

Bericht door _anonymus_ »

Ik rij Shimano XT 1x11 met een 30T ovalen blad en een 11-42 cassette.
Daarmee rij ik overal boven, ook in de Ardennen. Als ik nog lichter zou moeten kunnen trappen (bijvoorbeeld in de Alpen om wat overschot te hebben), kan ik een 11-46 cassette steken.
Zwaarder trappen is voor mij geen issue: zelfs op een vlakke rit gebruik ik die 11 op mijn cassette zo goed als nooit.
1x12 heb ik dus niet nodig, 1x11 volstaat ruimschoots.
Plaats reactie