XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Destn
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 apr 2002 02:00
Rijdt met: Wilier 501XN Full XT
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Destn »

Thx voor de uitleg mannen!

En als laatste, zijn die Hope remblokken wat deftig te verkrijgen ook of is dat geen issue?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door aresius »

Geen probleem, hetzelfde als andere merken.

Er zijn zelfs replica blokjes te krijgen via discobrakes als je geen originele wil.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben trouwens een tevreden gebruiken van discobrakes remblokken. Mss dat ze iets minder lang meegaan, maar je kan er dan ook bijna 4 paar doorjagen voor de prijs van een originele set bij de FM
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door chrisper »

ik rijd met volle tevredenheid met xt remmen (m8000 serie)
met ice-tech schijven en blokjes met vinnen voor de afkoeling
heb er nog nooit problemen mee gehad
af en toe na het poetsen gebruik ik wat brake-clean product op de schijven
nog nooit gepiep of zo gehoord, en remmen fantastisch
heb geen ervaring met andere merken
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Wacky-S »

spaghetti_2 schreef:Ik ben trouwens een tevreden gebruiken van discobrakes remblokken. Mss dat ze iets minder lang meegaan, maar je kan er dan ook bijna 4 paar doorjagen voor de prijs van een originele set bij de FM
Ik heb nu 2 setjes sintered (4 setjes voor 29,00-) van discobrakes opliggen op de XC bike, vorig jaar midden september ergens opgelegd, die dingen zijn nog niet versleten...
Eerst keer wel ingeremd door bij droog weer hier de terril recht omlaag te rijden. Schijven waren lichtbruin van de hitte en blokken stonken dat het niet normaal was. Maar remmen doen ze nog steeds perfect :-D
Bij nat weer piepen ze wel...
Gebruikersavatar
Destn
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 apr 2002 02:00
Rijdt met: Wilier 501XN Full XT
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Destn »

Een beetje piepen stoort mij niet, zolang ze voldoende remmen, maar dit is schreeuwen en deze resonantie heeft blijkbaar ook gevolgen op de remcapaciteiten.

Ik heb mijn schijven al ontvet, mijn blokjes al gebrand, nieuwe blokjes gestoken, alles wat ik reeds op het Internet gevonden heb en na een week heb ik opnieuw dezelfde problemen.

Geen idee of het ook zo is met de laatste versies van de XT remmen, maar ik ben het iig wel een beetje beu, dus overweeg sterk om die Hopes te bestellen.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door uncle sam »

Heb dit ook vaak, vooral na een tijdje de mtb niet te gebruiken of langere tijd niet te kuisen.
Zoals je ook kunt terugvinden op het internet, ligt het helemaal niet aan de remmen of olie die lekt, maar bij de samenstelling van de remblokken van shimano (G01A en G02A).
Zelfs al haal je de remblokken uit je klauwen, laat je de mtb maand staan, steek je dezelfde remblokken terug, ze piepen gruwelijk en niks remkracht.
Wat op dat moment helpt is ofwel eff wat water opspuiten op de remklauw/blokken, en terug goed remmen.
Andere stoken ze heet met een brander, of gebruiken simpelweg remblokken van een ander merk (trickstuff, swissstop, ....)
De oorzaak ligt bij soort van "vervuiling" van die sintered/organisch materiaal van de remblokken. Precies of die stukjes metaal verglanzen en vettig worden na verloop van tijd.
Spliternieuwe remblokken hebben dit niet, kosten ook amper 6eur/set bij den duits, en zolang je wekelijks je mtb gebruikt is er niks aan de hand.
Heb mij er al suf opgezocht wat de oorzaak kan zijn, maar eenmaal ze beginnen piepen zonder remkracht, is het beste er meestal vanaf.
Tip: genoeg mtb'n, genoeg mtb kuisen met water, en vaak es modderrit doen, zodat die "vervuilde" bovenlaag afslijt.

Let wel: andere remblok merken kosten tot 3x de prijs van shimano, dus valt te overwegen of het de moeite is :wink:
Gebruikersavatar
Destn
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 apr 2002 02:00
Rijdt met: Wilier 501XN Full XT
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Destn »

uncle sam schreef:Heb dit ook vaak, vooral na een tijdje de mtb niet te gebruiken of langere tijd niet te kuisen.
Zoals je ook kunt terugvinden op het internet, ligt het helemaal niet aan de remmen of olie die lekt, maar bij de samenstelling van de remblokken van shimano (G01A en G02A).
Zelfs al haal je de remblokken uit je klauwen, laat je de mtb maand staan, steek je dezelfde remblokken terug, ze piepen gruwelijk en niks remkracht.
Wat op dat moment helpt is ofwel eff wat water opspuiten op de remklauw/blokken, en terug goed remmen.
Andere stoken ze heet met een brander, of gebruiken simpelweg remblokken van een ander merk (trickstuff, swissstop, ....)
De oorzaak ligt bij soort van "vervuiling" van die sintered/organisch materiaal van de remblokken. Precies of die stukjes metaal verglanzen en vettig worden na verloop van tijd.
Spliternieuwe remblokken hebben dit niet, kosten ook amper 6eur/set bij den duits, en zolang je wekelijks je mtb gebruikt is er niks aan de hand.
Heb mij er al suf opgezocht wat de oorzaak kan zijn, maar eenmaal ze beginnen piepen zonder remkracht, is het beste er meestal vanaf.
Tip: genoeg mtb'n, genoeg mtb kuisen met water, en vaak es modderrit doen, zodat die "vervuilde" bovenlaag afslijt.

Let wel: andere remblok merken kosten tot 3x de prijs van shimano, dus valt te overwegen of het de moeite is :wink:

Mja, ik heb en racefiets en mtb, in de zomermaanden gebruik ik meer de racer. Die heeft toevallig ook schijfremmen van Shimano en heeft dat probleem niet (heel de winter stilgestaan).
Remblokken waren gewoon nieuw en zijn 1 maal gebruikt geweest en na een maand zelfde probleem. Dus versleten kunnen ze niet zijn. Ja als je door de slijk rijdt gaat het eventjes beter, maar eens ze opnieuw 'schoon' zijn, zelfde probleem. Ik heb al olieresten gezien op de remklauw en op de velg net onder de remklauw, dus volgens mij lekt er toch wel iets soms...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Free_ltd »

Ik heb de XT M785 reeks. Echter enkel achteraan nog maar nieuwe remblokjes gestoken en vooraan nog altijd de originele. Zijn verre van op, maar toch remmen ze niet echt. Alez, remmen wel, maar bijten niet. Achteraan hangt het er een beetje vanaf. Soms remmen ze zeer goed, andere keren ook weer niet. Vreemd 8-[ Maar achteraan zou het wel kunnen liggen aan de blokjes van €5 :lol:

Maar stel me de vraag of het ook niet aan de schijven kan liggen. Hebben thans nu mss iets van 1800km of zo.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door BertG »

uncle sam schreef:Heb dit ook vaak, vooral na een tijdje de mtb niet te gebruiken of langere tijd niet te kuisen.
Zoals je ook kunt terugvinden op het internet, ligt het helemaal niet aan de remmen of olie die lekt, maar bij de samenstelling van de remblokken van shimano (G01A en G02A).
Zelfs al haal je de remblokken uit je klauwen, laat je de mtb maand staan, steek je dezelfde remblokken terug, ze piepen gruwelijk en niks remkracht.
Wat op dat moment helpt is ofwel eff wat water opspuiten op de remklauw/blokken, en terug goed remmen.
Andere stoken ze heet met een brander, of gebruiken simpelweg remblokken van een ander merk (trickstuff, swissstop, ....)
De oorzaak ligt bij soort van "vervuiling" van die sintered/organisch materiaal van de remblokken. Precies of die stukjes metaal verglanzen en vettig worden na verloop van tijd.
Spliternieuwe remblokken hebben dit niet, kosten ook amper 6eur/set bij den duits, en zolang je wekelijks je mtb gebruikt is er niks aan de hand.
Heb mij er al suf opgezocht wat de oorzaak kan zijn, maar eenmaal ze beginnen piepen zonder remkracht, is het beste er meestal vanaf.
Tip: genoeg mtb'n, genoeg mtb kuisen met water, en vaak es modderrit doen, zodat die "vervuilde" bovenlaag afslijt.

Let wel: andere remblok merken kosten tot 3x de prijs van shimano, dus valt te overwegen of het de moeite is :wink:
Interessant om te lezen want ik zit ook met krijsende remmen (G0A1 blokken) terwijl ik geen problemen kan vinden, doet zich wel enkel voor als ze warm zijn. Ik ga BBB is proberen, vroeger altijd gebruikt op mijn Magura remmen en nooit problemen mee gehad.
Plaats reactie