XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door chrisper »

dit probleem die jullie hebben is steeds bij de metal blokjes? of ook bij de organische (zachtere blokjes)

ik heb het echt nog nooit gehad, maar ik gebruik dan ook de mtb meermaals per week (mijn enige fiets)
en kuisen doe ik ook zo goed als elke week (in de zomer sla ik soms es een weekje over als hij enkel wat stoffig is)

is het misschien ook een idee om de remklauwen nog es goed uit te lijnen?
misschien dat er daardoor wat meer resonantie is als ze iets scheef staan?
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door uncle sam »

We spreken hier over de G01A en G02A blokjes, organisch/sintered, niet de puur metal blokken.
Het doet zich enkel voor nadat een zekere laag is afgesleten van de remblokjes, en de remmen gedurende langere tijd niet meer gebruikt werden.
De remblokken vertonen een soort van verglazing van de stukjes metaal in het organische compound, en de blokken grijpen zich niet meer op de schijf.
Soort van doorslippen met alle olifant geluiden als gevolg.
Wanneer je de blokjes opschuurt of zeer warm laten komen (via een brander of via een lange afdaling), dan beginnen de blokken zich terug te pakken.
Door er bv water op te spuiten creeer je een "aangrijplaag" tussen blok en schijf, en zul je de volle remkracht ook snel terug voelen.
Bij de puur metal remblokken, wat trouwens overkill is indien je geen downhill rijdt, duurt het zowieso langer alvorens je de max remkracht voelt.
De sintered/organische remblokken zijn zachter en bijten sneller, trouwens ook beter voor je ice-tech remschijven tov die metal blokken.

Indien je vochtige remklauwen hebt, dan is het probleem daar te zoeken natuurlijk. Check vooral de banjo waar de remleiding wordt op de remklauw bevestigd.
Bovenstaande fenomeen van de remblokken doet zich trouwens voor zelfs al haal je de remblokken uit de fiets, en berg je ze een maand in de kast, weg van alle olie.
Zodra het "doorslippen" begint, is het ofwel iedere rit opnieuw opschuren, ofwel andere blokken steken.
Het enige dat je kan doen is bij de start goed inremmen, en nadien genoeg blijven biken en de blokken goed hun werk laten doen.
Bij mij komt het vooral voor wanneer ik te weinig de mtb kuis (stoffige zomerritten), of tijdens winterritten met mtb op de baan.
In het volle mtb marathon en modder seizoen heb ik dit fenomeen nooit.

Steek je nieuwe remblokken is het geluid direct weg, en heb je volle remkracht.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door chrisper »

Als ik het voorgaande lees zal ik er ook nog mee te maken krijgen dus.
In de zomer rij ik met de organische blokken met vin, en in de winter steek ik de metal versie, omdat de organische door de modder harder slijten.
Dan leg ik de organische in de kast, wachtend op volgende zomer. Nu dus 2de zomer gedaan met 1 set organische. Ik steek ze wel op zelfde plek terug. Links voor, rechts voor, enz.....
Deze schijven en klauwen zijn de m8000 reeks.
Wel bij nieuw paar keurig ingeremt, 20x versnellen tot 30-35 en vrij hard remmen, zonder te blokkeren.
Tot op heden nog geen probleem gehad, maar ik hou hout vast
Gebruikersavatar
Destn
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 apr 2002 02:00
Rijdt met: Wilier 501XN Full XT
Contacteer:

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door Destn »

Volgens mij heb ik G03S blokjes trouwens.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: XT Disc brakes, maken meer lawaai dan ze remmen

Bericht door chrisper »

ik heb de blokken J02A en J04C
Plaats reactie