afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door _anonymus_ »

Mijn voorvork (Fox F29 FIT Talas) is onlangs binnen geweest voor onderhoud.
Sinds deze terug is uit onderhoud, krijg ik hem niet meer helemaal naar mijn zin afgesteld.

Het grootste probleem is dat de vork de neiging heeft om ‘compressed’ te blijven tijdens lange en technische afdalingen met veel remmen en drops.
Standaard heb ik 120mm veerweg, maar als ik na een lange afdaling beneden kom blijft daar maar een vijftal centimeter meer van over. Daardoor verandert de geometrie tijdens de afdaling en stuurt de fiets nerveuzer op stukken waar ik net baat heb bij een wat slackere balhoofdhoek. Als ik dan even stop veert de vork langzaam uit en komt de veerweg weer naar 120mm.

Vroeger stak ik iets minder druk dan voorgeschreven in de vork, omdat ik graag een vork heb die wat ‘plush’ is.
Als ik dit nu doe, heb ik bij de minste afdaling bovenstaand probleem, zelf met de ‘low speed compression’ knop ingesteld op de hardste stand.
Als ik nu wat meer druk steek, is het probleem wat beter, maar komt het nog steeds voor wanneer ik de low speed compression instel naar mijn zin. Als ik meer druk steek én de low speed compression hard zet, is het probleem grotendeels verdwenen, maar dan vind ik de vork dan weer te ongevoelig voor kleine schokken en niet comfortabel genoeg meer naar mijn zin.

Iemand tuningtips?
Of zou er iets mis kunnen zijn gelopen tijdens het onderhoud?
Ik dacht dat aanvankelijk dat het de ‘low speed compression’-knop was die niet meer werkte en op de zachtste stand bleef staan. Ik heb de vork dan opnieuw binnen gestoken en ze hebben dit nagekeken, nu voel ik een zeer duidelijk verschil tussen de hardste en de zachtste stand dus deze knop lijkt te werken zoals het hoort.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door aresius »

Het lijkt alsof de rebound heel traag is ingesteld .. maar zo traag vind ik toch raar.
Misschien de vork eens wat op z'n kop draaien dat alle olie opnieuw verdeeld wordt..

Of er is tijdens het onderhoud iets mis gelopen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door _anonymus_ »

Ja, maar rebound is niet traag wanneer ik vlakkere stukken rij. Als het enkel aan de rebound zou liggen, zou de vork dan ook laag in zijn veerweg moeten blijven, maar dat is niet het geval.
Het is moeilijk om te simuleren, ik heb het ook aan de LBS zo uitgelegd maar als ik enkele keren met al mijn kracht inveer komt de vork mooi weer terug naar zijn oorspronkelijke positie. LBS zegt alles nog eens nagekeken te hebben en ziet geen probleem. Probleem komt enkel bij stevige Ardennenafdalingen naar boven, maar is wel vervelend, natuurlijk.
Merci voor de tip, ik heb mijn fiets eens een nachtje omgedraaid om de olie wat te laten herverdelen.
Morgen nog eens volledig opnieuw instellen, en misschien wat met de rebound spelen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door _alain_ »

Wie heeft het onderhoud gedaan?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door De Wreter »

Zelfde probleem gehad bij een (toen niet onderhouden) Fox. Slijtage binnenin ?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door _anonymus_ »

Arno van S-Bikes. Kent toch wel iets van vorken, lijkt me.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door spaghetti_2 »

Als het na een onderhoud is, dan zou ik er gewoon mee terug gaan.. Je betaalt er tenslotte genoeg voor.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door _anonymus_ »

Mijn probleem is nu intussen nog niet volledig opgelost.
Fiets binnen gedaan bij LBS, opnieuw nagekeken en het leek eerst beter.
Ik moet wel zeggen, even niet met die fiets gereden. Nu haal ik deze weer boven en opnieuw zelfde probleem.
Ook bij gewoon vlak op de weg fietsen zakt de vork langzaam in naar nog twee vingers veerweg.

Al vanalles geprobeerd: meer druk, meer rebound, minder 'low speed compression', maar de vork blijft inzakken. Daarnet gemerkt dat zelfs met de lockout aan, de vork langzaam inzakt. Wanneer ik dan afstap, komt hij langzaam terug naar zijn volledige veerweg.

Ik ga hem eens rechtstreeks bij Sabma binnen brengen, hopelijk vinden zij wat het probleem is.
brambobeers
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 08 dec 2014 16:32

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door brambobeers »

Bike suspension in NL lijkt me ook een zeer bekwame firma
Gebruikersavatar
frits motaar
Mountainbiker
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 jan 2009 11:59

Re: afstellen Fox na onderhoud: blijft 'compressed'

Bericht door frits motaar »

Ben je zeker dat je de juiste,naar jouw gewicht aantal psi hebt in gepompt?
Mij lijkt er gewoon te weinig boven-en onderdruk te zijn.
Plaats reactie