Geveerde voorvork

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Geveerde voorvork

Bericht door zaskar72 »

Ik weet niet of mijn bericht in deze topic mag staan anders mods verplaats maar...


Vraag:

Ik zou graag een geveerde vork kopen.
Rij nu met vaste maar zou graag marathons rijden a la GRHF in Malmedy etc...

Moet zijn voor:

29" & taperd & max 100mm veerweg. Bij voorkeur - €1.000 [-o<

Ik zou ze monteren voor marathons maar denk dat ik verder gewoon met starre vork zou blijven rijden als ombouw niet teveel werk is. Anders blijft ze steken. Omdat ik meestal in midden en oost België rijdt.

Gezien de GRHF deze periode is dacht ik ik ga is vragen wie met welke vork rijd op een hard tail.

Alle info, raad, advies, pos & neg opmerkingen zijn welkom
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Geveerde voorvork

Bericht door KrisMaes76 »

Er zijn tegenwoordig vrij veel merken die goede voorvorken maken: Fox, Rock Shox, SR Suntour, DVO, Lauf,...

Als het gewicht vrij belangrijk is en als ik je bericht goed lees, dan wil je wss een XC vork die niet te veel weegt.

Mss dan eens kijken naar een Fox Step cast of als het wat specialer mag zijn: een lauf vork.

Hou er wel rekening mee als je beide vorken wil gebruiken, dat je dan op de nieuwe vork ook een 'crown race' (ken de juiste NL benaming niet) moet steken die compatibel is met de balhoofdlagers die nu in je frame zitten.
Als je de oude vork niet meer gaat gebruiken, dan kan je die ring wel versteken naar de nieuwe vork (mits je deze niet te bruut demonteert)

En uiteraard ook letten op de juiste as voor de nieuwe vork (QR, steekas, boost,...), zodat je geen nieuw voorwiel moet kopen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Geveerde voorvork

Bericht door spaghetti_2 »

Als je een XC/marathon vork wilt, dan zijn Fox Step-cast 32 en Rockshox SID de twee voornaamste modellen om naar uit te kijken. Een Rockshox RS-1 valt al buiten beschouwing omdat je hiermee je wielen niet kan hergebruiken. Komt het niet op 100 g meer of minder, dan kan een Rockshox Reba ook goed zijn. De SID RL vind ik zelf redelijk star, de SID RLC is aangenamer.

Persoonlijk zou ik in jouw geval eens rondkijken in het verkoopstopic op dit forum. Een goede vork is in naverkoop redelijk duur.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Geveerde voorvork

Bericht door BertG »

De vork die ik op dit moment zou aanraden is een SID met Charger demper (vanaf 2017). Bangelijk goede vork en prijs/kwaliteit top (600-700 euro). Ben er zelf zeer tevreden van en alle reviews, die ik gelezen heb toch, zijn positief.
Wil je toch wat meer uitgeven dan is er nog de carbon World Cup versie die een 100g lichter is. Fox is hier veel te duur voor wat het is imho.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Geveerde voorvork

Bericht door Dickie »

Ik heb een Rock Shox Sid XX in 120mm versie met hydro lockout.
Je hoort over die hydraulische lockouts wel eens klagen, maar ik vind deze iig solide en consistent.
De vork waar ik tot nu toe het meeste nut van heb ondervonden.
Soepel aanspreken, de lockout voelt aan als een rigid vork.
Voor het occasionele stukje asfalt wordt mijn fully een rigid hardtail in combinatie met de Monarch XX en full sprint lock out.
Zat toen wel maar aan de helft van uw budget.
Kan dus best zijn dat de nieuwe dempers voordelen extra hebben...

Tien jaar geleden was Fox de top maar zij blijken precies toch wat pluimen te hebben gelaten.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Geveerde voorvork

Bericht door spaghetti_2 »

BertG schreef:De vork die ik op dit moment zou aanraden is een SID met Charger demper (vanaf 2017). Bangelijk goede vork en prijs/kwaliteit top (600-700 euro). Ben er zelf zeer tevreden van en alle reviews, die ik gelezen heb toch, zijn positief.
Wil je toch wat meer uitgeven dan is er nog de carbon World Cup versie die een 100g lichter is. Fox is hier veel te duur voor wat het is imho.
Ik heb ook een SID RL vork waarin ik demper vervangen heb voor een Charger demper, en het verschil in soepelheid is inderdaad zeer merkbaar. Maar als ik het goed gelezen heb zit deze Charger demper in de nieuwste modellen ook in de SID RL.
Plaats reactie