Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door EG6 »

Hallo,

Op mijn CUBE zitten Shimano BR-M315 remmen. Volgens "internet" horen daar B01S Resin remblokken in te zitten van Shimano. Na amper 300-350km merk ik dat de remblok aan 1 zijde achteraan reeds zijn beste tijd gehad heeft. Rem heeft nooit aangelopen. Maar goed, het zij zo.
Ik vind dit vrij vroeg, maar als ik op zoek wat ze kosten (7-10€ per set) kan je er natuurlijk weinig van verwachten.
Zijn er andere / betere remblokken die 1 op 1 monteerbaar zijn in deze remklauwen die wat beter zijn van kwaliteit of wat duurzamer zijn in gebruik (dat ze meer gaan kosten lijkt mij dan ook evident).

Sorry als ik een complete misopvatting heb, maar ik heb nogal de gewoonte van alles te spiegelen aan mijn auto-affiniteit, en daarom vind ik de 300km vrij weinig (dat ze geen 20.000km mee gaan weet ik ook) en vraag ik me ook af of de updates beschikbaar zijn. 8-[

Alvast bedankt voor de info.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door Free_ltd »

Ik heb met dezelfde blokjes 1500 km gedaan en kon mss nog wat meer ermee halen. Ik heb toen bij bike-discount die van Quaxtar besteld voor €4,98 omdat die van shimano net uit stock waren. Paar ritten mee gedaan en vond dat de fiets beter remde met deze blokjes.

350km is idd weinig.
E-M_mtb-er
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 05 dec 2016 07:56

Re: Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door E-M_mtb-er »

Hoeveel km's je met remplaketten kan doen hangt voor een groot stuk af van in welke omstandigheden je remt; ik bedoel daarmee als je in de blubber gaat rijden en remmen dan gaan je remplaketten misschien van 1 rit al weg zijn. Rij je als het droog is in de zomer, dan gaan dezelfde plaketten een pak km's meer mee.
Bij Shimano heb je naast de Resin plaketten ook de "Metal" versie; deze zijn wat harder, waardoor hun levensduur langer (zou moeten zijn) is.
De Metal remplaketten zijn wel een stuk duurder dan de Resin versie.
Je kan ook remplaketten van BBB aanschaffen; zijn dan nog wat duurder en gaan misschien langer mee ???.
Onthou vooral dat natte of modderige rijomstandigheden veel meer aan je remplaketten vreten dan remmen bij droge omstandigheden; daarom is het niet makkelijk om remplaketten met elkaar te vergelijken - welke gaan langste mee.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door Free_ltd »

Die 1500km was toch voor 40% in de blubber. Had de fiets in december gekocht en tot maart zowat elke week zitten ploeteren door de modder.

Alez, dat is de ervaring die ik ermee heb. In ons heel groepje is er maar 1 die voor de 1000km al heeft moeten vervangen.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door EG6 »

Moet toegeven dat van de 350km, er misschien 25km niét mee geploeterd is. Al de rest was in het veld, in serieuze modder/klei of vochtige omstandigheden.
Wist niet dat deze blokjes daar zo onderhevig aan waren. Zal dus wachten worden tot het weer mooier weer wordt om echt te gaan "vergelijken".
muro
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 21:42

Re: Shimano B01 Resin brake pad upgrade

Bericht door muro »

Ik heb ze aan 800 km moeten vervangen. Ze zijn ook vrij goedkoop dus beter niet te lang wachten om te vervangen anders vreet je aan je remschijven die wel duurder zijn. Bij nieuwe pads wel eens goed inremmen. Bij nat weer slijten ze vlugger, maar is bij alle pads zo denk ik. Ik heb nog originele B01S shimano brake pads te koop. http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 7&t=143613
Plaats reactie