Tubeless op racefiets

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Tubeless op racefiets

Bericht door Edlisjas »

Even een tubeless-racefiets vraagje. Sinds enkele maanden rij ik op de racefiets met schwalbe one tubeless banden op mijn ultegra wielen. Op enkele maanden tijd 2 banden "kapot" gereden, redelijke "snap" in beide banden, de latex komt er langs deze gaatjes uit. Mijn vraag is of deze banden te herstellen zijn of voor de vuilbak zijn. Indien niet te herstellen is het wel een kostelijke zaak om na elke beschadiging nieuwe buitenbanden te moeten kopen.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Kevin82 »

Is het niet mogelijk om een kleine plakker te plakken langs de binnenzijde van de band?
Er bestaan plakkers om op een buitenband te plakken.
Bij de mtb is mij dit al eens gelukt maar een racefietsband zal allicht iets moeilijker zijn.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Swannie »

Vuilbak. Tubeless op de koersvlo is imo niet echt een meerwaarde.
Latex binnenbandje en deftig buitenbandje is veel makkelijker en rijdt bijna zo zacht al een tube.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Edlisjas »

Swannie schreef:Vuilbak. Tubeless op de koersvlo is imo niet echt een meerwaarde.
Latex binnenbandje en deftig buitenbandje is veel makkelijker en rijdt bijna zo zacht al een tube.
Het is me vooral te doen tegen het lekrijden. Ik gebruik de racer vooral voor woon- werkverkeer. Zeker tijdens deze donkere dagen probeer ik zoveel mogelijk langs hoofdwegen te rijden omwille van de verlichting. Dit heeft als gevolg dat ik veel over slechte fietspaden moet rijden en de kans op lekrijden veel groter is. Als de dagen langer zijn rij ik via het fietsroutenetwerk waar de wegen veel beter zijn en veel minder rotzooi ligt. Nu op korte tijd al gaten in 2 banden. Ik heb echt geen zin om 's ochtend om 6 uur banden te staan wisselen...:-(
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Japie carbon »

Helpt de latex bij jou wel? Lees toch erg vaak dat het op de racer toch niet zo goed dicht.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door BertG »

Japie carbon schreef:Helpt de latex bij jou wel? Lees toch erg vaak dat het op de racer toch niet zo goed dicht.
Zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat racebandjes een veel lager luchtvolume hebben en de druk aanzienlijk hoger is dan bij MTB banden en de latex zodoende minder de kans/tijd krijgt om het lek te dichten? Ik zeg maar wat.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Edlisjas »

Japie carbon schreef:Helpt de latex bij jou wel? Lees toch erg vaak dat het op de racer toch niet zo goed dicht.
Ik ben 2 keer thuis geraakt met een lekke band. Bij de mountainbike werkt het zeker beter. De schade aan de band bij de racefiets is dan ook veel groter dan bij de mtb. Er ligt gewoon veel rotzooi op de weg die echt veel schade kan toebrengen, zeker als je over industrieterreinen rijd en wegen waar veel vrachtverkeer passeert.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Reflex »

Ik gebruik op de winter racer gewoon een 28mm Continental Grand prix 4 season. Lekrijden doe je dan ook minder snel, en het is nog veiliger ook door de breedte. Blijkbaar liggen de wegen er in jouw omgeving wel erg vuil bij want ik rij bijna nooit lek. Zelfs deze zomer enkele duizenden km's gedaan met Vittoria Corsa evo tubes.
Robin21
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 13 dec 2010 17:19
Rijdt met: Cube Elilte Super HPC SLT 29
Contacteer:

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door Robin21 »

Ik zou je aanraden om te zoeken naar nieuwe bandjes. Schwalbe heeft op het gebied van lekrijden toch sowieso al niet een al te goede reputatie?

Ikzelf heb dit jaar voor de eerste keer tubeless geprobeerd op de koersfiets... en ik was direct verkocht! Zowel qua rijgevoel als niet meer lekrijden. Ik heb een heel seizoen met 1 set banden gekoerst en getraind, en maar 1x een lek gehad (dat trouwens mooi dichtte zodoende dat ik toch nog kon verder rijden met een goeie 4 a 5 bar). Ik kan je verzekeren, in koers kijk je soms nog minder waar je rijdt en krijg je soms serieuze klappen te verduren!

Met welke band reed ik? Hutchinson Fusion 3 Tubeless. Natuurlijk niet de lichtste band, maar ik verkies toch de zekerheid. Ook op de mountainbike enkel Hutchinson voor mij. http://www.hutchinsontires.com/fr/route ... eless.html

In combinatie met de latex van Hutchinson zeker een topcombinatie!
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Tubeless op racefiets

Bericht door kootje »

Ben, net als Reflex, ook erg tevreden over de lekbestendigheid van de Conti GP 4 Season.
Rij er nu 3 jaar mee (ook w-w verkeer), nog geen enkele lekke band gehad.

1 nadeel: Wat zijn die dingen duur geworden het afgelopen jaar!! :-?
Plaats reactie