kettingblad 20 T

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

kettingblad 20 T

Bericht door lowie »

Iemand enig idee of er nog een kettingblad-fabrikant bestaat die voor de nieuwe 11 sp-XTR triple (9000-serie) nog een 20 tanden blad maakt ?
Bij mijn vorige XTR had ik een stambecco van Mountaingoat, maar voor de nieuwe xtr-groep wordt dat (nog ?) niet gemaakt.

Jullie denken allicht : overkill - maar mijn leeftijd wordt ook overkill, en ik kan vrij goed sturen bij lage snelheid :-) .
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: kettingblad 20 T

Bericht door madskatingcow »

Een 20T, is dat geen synoniem voor wandelen? ;-)

Zo ziet het er uit :

Afbeelding

On topic :

De steek is 96/64, officieel is 22T het kleinste blad. Probleem is de ongelijkmatig verdeling van de spiderarmen over de omtrek, waardoor je geen 'standaard' 4 gaats 64 BCD blad kan monteren.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: kettingblad 20 T

Bericht door Speedy G. »

Lowie,

Kan je uw probleem niet oplossen met hun 40t of 42t cassette?
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: kettingblad 20 T

Bericht door lowie »

Speedy G. schreef:Lowie,

Kan je uw probleem niet oplossen met hun 40t of 42t cassette?
Ik heb al een 40 t xtr cassette - misschien de nieuwe xt 42 cassette dan maar (scheelt 5% tov 10% van 22>20).
Zoals ik al zei : het lijkt overkill, maar mijn benen worden er niet jonger op, en op die manier kan ik veel langer heel steile Alpen-klimmen aan.
Ik vermoed dus ook n niet dat er een fabrikant is die een 20 maakt voor de nieuwe XTR.
Dan maar de 10 speed xtr-triple monteren : daar heb ik een 20 tanden op zitten van Mountaingoat. Ik heb dan wel een 32 als middenblad ipv nu een 30, wat toch wel handiger is. Maar dan liever die 20.
Toch bedankt om mee naar oplossing te zoeken
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: kettingblad 20 T

Bericht door BertG »

Verschil tussen een 20-40 en een 22-42 verzet is toch maar marginaal klein, namelijk 0,50 tegen 0,52 gear ratio oftwel 0,2km/h verschil bij een cadans van 80 à 100?

Bij dat soort verzetten moete inderdaad toch al ne goeie evenwichtskunstenaar zijn zenne Lowie.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: kettingblad 20 T

Bericht door prideandglory1891 »

BertG schreef:Verschil tussen een 20-40 en een 22-42 verzet is toch maar marginaal klein, namelijk 0,50 tegen 0,52 gear ratio oftwel 0,2km/h verschil bij een cadans van 80 à 100?

Bij dat soort verzetten moete inderdaad toch al ne goeie evenwichtskunstenaar zijn zenne Lowie.
Ik fiets ook liever hoor ipv wandelen. Al fiets ik trager dan ik wandel, toch verkies ik het eerste.
Nu, ik kom veel te weinig in de ardennenn ed om er mijn vertanding naar aan te passen maar moest ik zoals Lowie bijna wekelijks daar rijden, steek ik ook een koffiemolen-verzetje :-D
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: kettingblad 20 T

Bericht door lowie »

BertG schreef: Bij dat soort verzetten moete inderdaad toch al ne goeie evenwichtskunstenaar zijn zenne Lowie.
daarom kan ik dikwijls nog blijven fietsen met mijn koffiemolen terwijl die snotapen van 30 of 40 eraf moeten :-D
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: kettingblad 20 T

Bericht door prideandglory1891 »

lowie schreef:
BertG schreef: Bij dat soort verzetten moete inderdaad toch al ne goeie evenwichtskunstenaar zijn zenne Lowie.
daarom kan ik dikwijls nog blijven fietsen met mijn koffiemolen terwijl die snotapen van 30 of 40 eraf moeten :-D
Dat is het net, misschien 5% van alle mbt-ers in België is gebaat met xx1 of andere toestanden. De rest zou héél blij moeten zijn met die "koffie" verzetjes :lol:
Wat maakt het uit als je op bvb 1 van uw "ride's" aan 10km/h rijdt of aan 8...
Mtb'en is zo veel meer dan enkel snel rijden (voor mij toch)
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: kettingblad 20 T

Bericht door tek-zotic »

of misschien die 40 van de XTR cassette vervangen door een one-up van 45 tanden?
http://int.oneupcomponents.com/collecti ... rocket-18t
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: kettingblad 20 T

Bericht door BertG »

prideandglory1891 schreef:
lowie schreef:
BertG schreef: Bij dat soort verzetten moete inderdaad toch al ne goeie evenwichtskunstenaar zijn zenne Lowie.
daarom kan ik dikwijls nog blijven fietsen met mijn koffiemolen terwijl die snotapen van 30 of 40 eraf moeten :-D
Dat is het net, misschien 5% van alle mbt-ers in België is gebaat met xx1 of andere toestanden. De rest zou héél blij moeten zijn met die "koffie" verzetjes :lol:
Wat maakt het uit als je op bvb 1 van uw "ride's" aan 10km/h rijdt of aan 8...
Mtb'en is zo veel meer dan enkel snel rijden (voor mij toch)
Gasten ge moet niet teveel zoeken achter mijn opmerking hoor, ik fiets ook liever dan te wandelen en ik rij soms ook tegen 3km/u naar boven, maar als ik trager ga val ik om. Voordeel van die nog kleinere verzetten is misschien dat je je cadans hoger kan houden.
Mijn kleinste versnelling is nu een 22-36 en overweeg over te stappen naar 2x11 met een 40 of 42, vooral voor het buitenland. Ik denk wel dat als je met een 22-42 niet boven geraakt, het met een 20-42 waarschijnlijk ook niet gaat lukken.
Plaats reactie