Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door madskatingcow »

Het wisselend drukpunt met de XTR BR-M9020 heb ik zelf ook meermaals ondervonden. Ook fading bij lange afdalingen met haarspeldbochten.

De Magura's vind ik enkel interessant in combinatie met de kleinere remhendels, maar die moet je apart bijkopen en monteren. De standaard hendels zijn gewoon te groot wil je met 1 vinger remmen. Bij het intrekken van de hendel met je wijsvinger plet je met het uiteinde van de hendel je middenvinger op het stuur.

Ondertussen heb ik al 2 jaar de SRAM Guide RSC S4's, niks dan lof over deze remmen. Niks fading, beter moduleerbaar en liggen perfect in de hand. Beste upgrade voor deze remmen zijn de Trickstuff Power remblokken, dan haal je er nog dat tikje meer uit :wink:
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door spaghetti_2 »

Dit topic nog eens even van onder het stof halen. Ik ben het wisselend drukpunt bij mijn XT M8000 remmen stilaan beu. Dit weekend alles nog eens ontlucht, maar dit verandert niets. Bij de eerste remslag kan ik mijn hendel bijna tegen het stuur drukken, pas bij de 2e en 3e remslag (snel na elkaar) grijpen de blokken snel aan. Als ik 2 seconden wacht, dan kan ik mijn hendel weer bijna tegen het stuur drukken. Op internet zijn zeer veel mensen tevreden van de XT remmen en staan ze bekend als 'bijtend' en 'minder modulatie dan bij andere merken' maar mijn ervaringen zijn dus tegenovergesteld. Ik kan het niet beter omschrijven dat met onderstaande review: "Inconsistent bite points on several test sets are a concern"

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/cate ... kes-50361/

Het blijkt niet bij alle setjes zo te zijn, maar blijkbaar heb ik dus al twee maal op rij een set die last heeft van dit probleem. Ik overweeg een nieuwe set te steken, maar omdat ik een bleedkit, extra remblokken en schijven van Shimano heb, zou het handig zijn om bij Shimano te blijven. Eventueel 2dehands een XTR setje kopen (m985 of m9000) in de hoop dat deze een consistent drukpunt hebben? Anders heb ik wel interesse in Sram Guide RS(C) remmen, maar niet iedereen is hier even tevreden van precies tov Shimano. Ik heb graag remmen die kunnen 'bijten'. En liefste vanaf de eerste remslag :)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door spaghetti_2 »

De Magura MT5 remmen staan nu voor een setje inclusief schijven aan 200€ bij mantel. Lijkt me wel een goede deal, en ik lees er redelijk veel positiefs over.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Hans wynants »

ik heb hetzelrde probleem met men XT M8000 remmen... heb al alles uitgewisseld en er achter gekomen dat het aan de lever zelf ligt! calipers al voor met achter gewisseld met zelfde resultaat. het probleem wordt ook erger bij koudere temperaturen, wanneer de olie dikker is. vanaf +15° heb ik hier haast geen last meer van .

de blokken komen dan idd te traag terug naar hun nulpositie , waardoor je gaat remmen deze sneller zullen bijten omdat ze minder afstand af te leggen hebben tot de schijf.


zelf heb ik vroeger 2 x de MT6 remen gehad, zonder problemen . wel telkens maar een paar maanden mee gereden.

hope Race X2 en Tech X2 ook gehad, deze primeren wel in kwaliteit. toen al enorme afstand tussen blokjes en schijven, waar de andere merken nog enorm weinig speling hadden...

als het probleem bij mij erger wordt zal er dus sterk getwijfeld worden over een Hope setje . al vind je ze minder en minder frequent terug voor XC bikes...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door BertG »

spaghetti_2 schreef:Dit topic nog eens even van onder het stof halen. Ik ben het wisselend drukpunt bij mijn XT M8000 remmen stilaan beu. Dit weekend alles nog eens ontlucht, maar dit verandert niets. Bij de eerste remslag kan ik mijn hendel bijna tegen het stuur drukken, pas bij de 2e en 3e remslag (snel na elkaar) grijpen de blokken snel aan. Als ik 2 seconden wacht, dan kan ik mijn hendel weer bijna tegen het stuur drukken. Op internet zijn zeer veel mensen tevreden van de XT remmen en staan ze bekend als 'bijtend' en 'minder modulatie dan bij andere merken' maar mijn ervaringen zijn dus tegenovergesteld. Ik kan het niet beter omschrijven dat met onderstaande review: "Inconsistent bite points on several test sets are a concern"

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/cate ... kes-50361/

Het blijkt niet bij alle setjes zo te zijn, maar blijkbaar heb ik dus al twee maal op rij een set die last heeft van dit probleem. Ik overweeg een nieuwe set te steken, maar omdat ik een bleedkit, extra remblokken en schijven van Shimano heb, zou het handig zijn om bij Shimano te blijven. Eventueel 2dehands een XTR setje kopen (m985 of m9000) in de hoop dat deze een consistent drukpunt hebben? Anders heb ik wel interesse in Sram Guide RS(C) remmen, maar niet iedereen is hier even tevreden van precies tov Shimano. Ik heb graag remmen die kunnen 'bijten'. En liefste vanaf de eerste remslag :)
Maar even meegeven dat XTR m9000/9020 remmen dezelfde problemen hebben met een wisselend drukpunt. Eén setje m9000 remmen dat ik heb werkt perfect een ander dan weer niet, het is een beetje als met de lotto spelen. Volgende keer maar gewoon voor de Saints denk ik :roll: .
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Hans wynants »

Ik heb net de lever apart besteld . Ook een tuttorial gevonden op YouTube om de lever te service zodat blijkbaar het probleem word opgelost . Misschien uit nieuwsgierigheid dit ook eens proberen , enkel al om te zien of het probleem dan daadwerkelijk ook verdwijnt .
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door BertG »

Hans wynants schreef:Ik heb net de lever apart besteld . Ook een tuttorial gevonden op YouTube om de lever te service zodat blijkbaar het probleem word opgelost . Misschien uit nieuwsgierigheid dit ook eens proberen , enkel al om te zien of het probleem dan daadwerkelijk ook verdwijnt .
Waarda op YouTube?
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Hans wynants »

Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door erwin.91 »

Als er iemand intresse heeft in een setje XTR M9020 remmen, ik heb er te koop.

Een remset om ook eens naar te kijken volgens mij is de Magura MT trail sport, deze gebruik ik nu zelf
veel kan ik er nog niet van zeggen omdat ik er nog maar enkele lokale tt’s mee gereden heb.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ga uiteindelijk voor Formula Cura gaan, al veel goeds over gelezen en gehoord.
Plaats reactie