Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

trainingsbeest schreef:wat ik niet heel goed begrijp

je wil een andere demper omdat je niet wil omkijken naar de werking van de demper
maar toch wil je eentje terug met lockout

met de vork is dat toch net hetzelfde of ben ik mis?

je hebt 3 standen voor en achteraan (normaal gezien)
met je fox demper zal je dan ook je lockout hendel gaan gebruiken

al is een fox demper wel goed (beter dan de dt m210 in die tijd) nu rij ik met de vorige nude versie en die 3 standen vind ik geweldig

ik vind het eigenlijk raar
de dempers hebben de 3 standen als je telkens de middelstand wil gebruiken is dat in afdalingen slecht voor je demper en lagers in je achterbrug aangezien de demper dan niet de volledige losse capaciteit heeft vangen andere onderdelen de schokken op

Ik wil een demper die niet veert wanneer ik aan het rijden ben op vlak terrein, dit doet de nude demper wel tenzij ik deze volledig lock. Bij mijn vorige fiets (specialized epic met brain demper) veerde deze ook enkel wanneer je in een put of dergelijke rijdt.

Ik wil wel een lockout om te klimmen maar niet om gewoon te rijden op vlot berijdbaar terrein. Bij mij in de buurt zijn er veel mtb tochten waarbij er toch geregeld wat asfalt in komt. Ik wil de demper dan gewoon op een stand laten staan die zich kan aanpassen aan het wegdek.

De dt demper kan je inkorten in veerweg maar ik vind niet veel verschil tussen de 100mm en de 70mm veerweg... Ik gebruik enkel de 100mm of de lockout. Wanneer ik dan de lockout gebruik op vlot bereidbaar terrein dan heb ik weer te weinig comfort van mijn vork...

Ik wil dus een andere afstelling tussen voor- en achtervering.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk en wil daarom niet zeggen dat de dt zijn werk niet doet.

Ik kom gewoon van een ander soort fiets en mis die demping wel...
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door funkstar »

Ik heb een fox ctd op mijn salsa spearfish.
Zowel de climb als de trail stand zijn op "F" getuned.
Dde demper is een 165mm met 38mm travel.
Wanneer ik lles op 10mm sag (wat zo hoort voor de travel van 38mm) zet, hebben de pedalen nauwelijks tot geen invloed op de pedalen.
De climb stand gaat dan alleen in bij zeer zware belasting.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

funkstar schreef:Ik heb een fox ctd op mijn salsa spearfish.
Zowel de climb als de trail stand zijn op "F" getuned.
Dde demper is een 165mm met 38mm travel.
Wanneer ik lles op 10mm sag (wat zo hoort voor de travel van 38mm) zet, hebben de pedalen nauwelijks tot geen invloed op de pedalen.
De climb stand gaat dan alleen in bij zeer zware belasting.

Hey Fukstar,

Bedankt voor de toelichting !
Ik ga nog een firma contacteren om te horen of ze mijn dt demper kunnen aanpassen aan mijn wensen.
Anders zal het sowieso een ctd demper worden...
Dan nog de juiste versie kiezen uiteraard.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Pashley 24Mhz »

Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »


Hey,

Ik heb al een mailtje gestuurd naar tftuned. Trainingsbeest had deze ook al aangeraden.
Ik wacht op hun antwoord. Blijkbaar kunnen zij ook veel met de dt dempers.

Misschien kan de demper op mijn wensen ingesteld worden, anders zal het een nieuwe worden.

Bedankt voor de tip !
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

Effe een update...

Heb een risico genomen en mij een kashima CTD demper besteld met remote...
Hopelijk krijg ik er geen spijt van. Waar ik mij wat zorgen om maak is of ik de remote kan koppelen aan de twinlock van mijn spark.

Ik heb enkele voorbeelden gevonden waar de demper vervangen is door een fox exemplaar maar geen enkele met remote.

De 2014 Spark is te bezichtigen op de website van Scott en deze is uitgerust met een Fox demper (zoals al langer geweten). Ik wou aanvankelijk zo eentje proberen te pakken te krijgen maar heb volgende tekst gelezen :

We are more concentrated on suspending the movement of the rider instead of negating pedaling forces.

Mijn besluit stond snel vast dat ik beter een demper in de verkoopsmarkt koop omdat ik het risico niet wil nemen dat deze demper ook reageert op mijn kracht die ik zet op de trappers.

De volledige tekst staat hier :

http://www.scott-sports.com/us/en/techn ... ck_by_FOX/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

Ik heb vandaag mijn demper ontvangen, ik dacht meteen even monteren MAAR dan zag ik dat ik een spacer te weinig had besteld...

Heb 6x22,2mm nodig en had er maar eentje besteld...
Nog even geduld dus voor mij ](*,)

Dus als er iemand interesse heeft in een nude2 demper dan laat je het maar weten :-)
Bokkerijder Oevel
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 aug 2015 15:19
Rijdt met: Trek Superfly 9

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Bokkerijder Oevel »

hoi, mag ik eens vragen wat het nu geworden is met de demper?
ik zit hier ook met de twijfel om de dt demper te vervangen, is het de moeite waard?
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

Ja het is goed gegaan met de demper maar heb hem wel laten finetunen door Sabma. Heb er meer stikstof in laten plaatsen waardoor deze stugger is nu. Deze was nog iets te zacht (vooral in de climb stand).

Nu ben ik er echt tevreden over, een echte aanrader. De DT demper veerde echt veel te veel in (uitgezonderd in de lock stand).

De demper werkt ook perfect met de twinlock.
Het voordeel bij fox is dat je gewoon rechtstreeks alles met Sabma kunt regelen.
Bokkerijder Oevel
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 aug 2015 15:19
Rijdt met: Trek Superfly 9

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Bokkerijder Oevel »

bedankt voor het antwoord,
maar ik vind ze wel tamelijk prijzig allemaal.
als je dan rockshox monarch rt 3 vergelijkt zit ie wel wat goedkoper in prijs, ik zou eens willen weten waar het verschil eigenlijk zit en of je dit verschil daadwerkelijk voelt.
De DT swiss veert idd te hard in
blijft de fox demper stabiel als je trapt als op climb staat? ook als je klimt?
Ik vind het niet makkelijk om een nieuwe te kiezen. ken je toevallig de specs van uw demper zodat ik weet naar wat ik moet zoeken.
Plaats reactie