Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

Zoals in de titel al staat ben ik aan het uitkijken naar een andere demper voor mijn Scott Spark RC frame. Het is een 29" van modeljaar 2012.

De huidige DT Swiss demper ,nude 2, doet zijn werk wel maar ben al enkele jaren gewoon aan een fox demper. Ik wil een demper die niet veert wanneer ik aan het trappen ben.

Ik kan de lockout functie wel gebruiken maar ik kijk liever niet om naar de werking van de demper tijdens het rijden (tenzij in extreme gevallen uiteraard).

Nu heb ik Sabma reeds gecontacteerd maar ik krijg geen reactie van hen...
Ook heb ik al eens contact opgenomen met o2 bikers maar deze durven mij ook geen zeker antwoord geven.

Ondertussen heb ik iemand gevonden die een fox demper heeft op zijn RC frame maar deze wil mij blijkbaar niet helpen... Het is teveel gevraagd om mij het type van demper door te geven... ](*,)

Ik hoop dat ik hier verder kan geholpen worden.

Is er iemand die in zijn Scott Spark 29" frame een fox demper gemonteerd heeft ?
Zoja welk tupe van demper heb je dan gemonteerd ?

Heb ik een RP23 demper nodig of beter een CTD versie ?
Ik zou liefst de twinlock blijven gebruiken maar is deze compatibel met de ctd demper met remote ?

Ik weet dat ik een 165x38 demper nodig heb van afmetingen maar welke rebound/compression tune ik nodig heb weet ik niet. Of is dit gelijk als je een factory demper koopt.

Het zou zonde zijn om de foutieve basisdemper aan te kopen... Ik heb al gelezen dat er zijn die een foutieve basisdemper gekocht hebben en er dus niets kunnen mee aanvangen.

Alvast bedankt voor de moeite !
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door IPPE »

Als uw goed Engels goed is...

http://forums.mtbr.com/scott-sports/ctd ... 32800.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

IPPE schreef:Als uw goed Engels goed is...

http://forums.mtbr.com/scott-sports/ctd ... 32800.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey Ippe,

Bedankt voor de link maar er staat nog niets concreet tussen.
Welke rebound/compression tune heb ik nu nodig als basisdemper ?

De ene keer zegt er een forumlid dat de twinlock niet werkt omdat men er teveel kracht moet opzetten en de andere keer zegt dezelfde persoon dat het wel gaat [-(

Niet echt overtuigend allemaal...
Het is echt moeilijk blijkbaar om iemand te vinden die een duidelijk antwoord kan geven.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door eL Tee »

Ik heb een RP23 165/38 liggen die je eens kan probeerselen ;-)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

eL Tee schreef:Ik heb een RP23 165/38 liggen die je eens kan probeerselen ;-)

Hey El Tee, bedankt voor het voorstel maar van welke fiets komt de demper ?
Dit is omdat de spacers ook verschillen, ik heb 6x 22,2mm nodig.

Welke rebound/compression tune heeft de demper ?

Het liefst zou ik een ctd demper hebben omdat ik deze misschien kan combineren met de twinlock van mijn Scott.

Ik heb al vernomen dat de Scott 2014 modellen wel met een fox demper uitgerust gaan worden maar zouden niet passen omdat deze dikker zijn dan de huidige dempers (en hierdoor dus niet in mijn frame passen). De dempers zullen trouwens toch niet te verkrijgen zijn op de gewone markt...
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door eL Tee »

Is een after market gekochte demper, komt dus niet uit een specifieke fiets...

Specs weet ik niet, en ik kan ze pas na 3 sept voor je opsnorren: ik zit in zuiderser oorden ;-)

Demper is niet te koop, is enkel een voorstel om te testen...
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Kevin82 »

eL Tee schreef:Is een after market gekochte demper, komt dus niet uit een specifieke fiets...

Specs weet ik niet, en ik kan ze pas na 3 sept voor je opsnorren: ik zit in zuiderser oorden ;-)

Demper is niet te koop, is enkel een voorstel om te testen...

Ok, bedankt voor de moeite alvast ! Ik hoor het later dan wel.

Indien iemand enige ervaring heeft met een ctd demper in een Scott Spark frame dan hoor ik het graag...
Capitol
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006 22:02
Rijdt met: Scott Spark 700 RC

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Capitol »

De 2014 Spark modellen zijn inderdaad uitgerust met een Fox demper (en Fox voorvork) ipv DT Swiss. Maar zelfs intern is dat niet puur Fox, er zijn aanpassingen gebeurd door Scott intern in de dempers.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door Bulkie »

Capitol schreef:De 2014 Spark modellen zijn inderdaad uitgerust met een Fox demper (en Fox voorvork) ipv DT Swiss. Maar zelfs intern is dat niet puur Fox, er zijn aanpassingen gebeurd door Scott intern in de dempers.
Het kan best zijn dat Scott aan Fox gevraagd heeft naar bepaalde instellingen, maar intern is dat, Fox kennede, 100% Fox en 100% Made by Fox.

Voor de Spark: Als de Twinlock hendel 2014 dezelfde is als de 2013, dan kun je idd een CTD demper nemen van Fox, ik raad je dan wel aan een demper te nemen die GEEN Boost Valve heeft. Deze dempers werken super op comfort en zijn ideaal voor Fully's met langere veerweg, maar de Spark is een XC/ Marathon raket en zoals je zelf aangeeft wil je een Harde Climb-setting (van de CTD he). De Boost-Valve zal altijd een beetje blijven pompen, ongeacht de instelling. De Niet-BoostValve versies zijn harder.

Ken
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: Welke fox demper in Scott Spark RC frame...

Bericht door trainingsbeest »

wat ik niet heel goed begrijp

je wil een andere demper omdat je niet wil omkijken naar de werking van de demper
maar toch wil je eentje terug met lockout

met de vork is dat toch net hetzelfde of ben ik mis?

je hebt 3 standen voor en achteraan (normaal gezien)
met je fox demper zal je dan ook je lockout hendel gaan gebruiken

al is een fox demper wel goed (beter dan de dt m210 in die tijd) nu rij ik met de vorige nude versie en die 3 standen vind ik geweldig

ik vind het eigenlijk raar
de dempers hebben de 3 standen als je telkens de middelstand wil gebruiken is dat in afdalingen slecht voor je demper en lagers in je achterbrug aangezien de demper dan niet de volledige losse capaciteit heeft vangen andere onderdelen de schokken op
Plaats reactie