Hollowtech II vervangen of alternatief?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door Panda Aars »

Nadat mijn MTB een paar weken had stilgestaan :oops: , ging mijn trapas (Shimano Hollowtech II SM-BB70) heel stroef.
Ik ben er mee gaan fietsen, maar erna ging het nog bijna even stroef.
Ik heb mijn crankarmen en de afdekkapjes van de lagers er af gehaald en de lagers zijn wat geroest en er zit zand tussen. Blijkbaar zat er ook wat water in de as.

Ik heb wat zitten opzoeken en er zijn blijkbaar veel mensen die de lagers vervangen door betere lagers i.p.v. de cups volledig te vervangen. Dan moeten de lagers er uit getikt worden, vermits zij zijn vastgelijmd. Ik heb dit geprobeerd met een haakse schroevendraaier, maar krijg er eigenlijk geen beweging in. Ik heb nu wel speling op de lager waar ik op heb zitten tikken, dus nu moet ik hen zeker vervangen. Anders had ik er wat vet in kunnen doen en dan kon ik wrs nog even verder.

Op forums wordt dikwijls gezegd dat dit geen goede bottom bracket is en dat hij snel stroef loopt.
Maar hij kost dan ook minder dan 20 € en het is gemakkelijk te vervangen. Is het dan wel de moeite om hier andere lagers voor te kopen? Of loont het de moeite om een volledig nieuwe, duurdere (betere) BB te steken?

Dit zijn volgens mij de opties:

1) Volledige BB vervangen door dezelfde of gelijkwaardig. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing. En als je dat bv. jaarlijks moet vervangen, is dat ook snel gebeurd.

2) Volledige BB vervangen door een betere BB met keramische lagers. Maar deze kosten een stuk over de 100 €. Zijn hier nog voordelen aan buiten de duurzaamheid? Want als het enkel daarvoor is, moeten ze al 7 keer zo lang meegaan.

3) De cups laten zitten en de lagers vervangen door beter lagers. Maar welke?

Wie heeft hier wat ervaring mee en wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door rombaft »

ik vervang gewoon jaarlijks de trapas, goedkoop en simpel.
Dat stroef lopen is zeer relatief.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door R1ALAIN »

Ik veronderstel dat het externe lagers zijn van HOLLOWTECH II??
Indien zo kan ik u twee alternatieven geven, deze van HOPE of deze van C-BEAR gebruiken.
Op mijn scott scale heb ik 3 jaar gereden met deze van HOPE (goudkleurige). Deze kosten ongeveer 100 euro bij bike-components.de, maar op termijn ben je goedkoper af.
Ik vet ze soms zelf in. Ik demonteer het bracket, leg dit wat op een goede warme plaats en haal er het plastic afdekkapje en met een fijne schroevendraaier haal ik er de rubberen dichting af Dan goed wat lagervet opleggen en dan de dichting en plastic afdekkapje erop. Het vet wordt zo door de kogeltjes geduwd. Je kan dat om de 4 a 5 maanden herhalen , maar dan komt er uiteindelijk toch wat speling op en moet het vervangen worden....
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door Panda Aars »

Ik heb even die Hope en C-bear BB's bekeken.
Bij Hope vind ik precies niet direct iets over de kwaliteit, terwijl bij C-bear staat dat de kwaliteit ABEC 5 met grade 3 lagers.
De prijs ligt precies ook wat lager.
Maar wat ik me dan nog afvraag: C-bear verkoopt ook keramische lagers voor in een Shimano Hollowtech II BB.
Heeft het dan nut om het volledige BB te vervangen i.p.v. juist de lagers te vervangen door keramische?
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door jfcb »

R1ALAIN schreef:Ik veronderstel dat het externe lagers zijn van HOLLOWTECH II??
Indien zo kan ik u twee alternatieven geven, deze van HOPE of deze van C-BEAR gebruiken.
Op mijn scott scale heb ik 3 jaar gereden met deze van HOPE (goudkleurige). Deze kosten ongeveer 100 euro bij bike-components.de, maar op termijn ben je goedkoper af.
Ik steek gewoon die van shimano. Ze kosten 20 euro per stuk (xtr).
http://www.rose.nl/artikel/shimano-xtr- ... aid:274227
Dus terwijl jij 3jaar met duurdere hopes rondrijd en om de 5 maanden tijd steekt in het reinigen van je lagers, kan je voor het zelfde geld 5jaar doen met shimano's. (bij mij verslijten ze niet sneller dan een jaar)
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door R1ALAIN »

Klopt, maar eens gereden te hebben met XTR of een C-BEAR, zal je het verschil wel voelen.
C-BEARS draaien gewoon véééél soepeler.
Inzake afdichting, weet ik het niet echt, maar vroeger met SHIMANO's mocht ik na een paar keer "kärcheren" ze opnieuw invetten. Tweemaal per jaar ze opnieuw invetten is geen must. Ik zie dit als preventief onderhoud.
Je kan deze ook steken https://www.bike-components.de/index.ph ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;,
Je kan dan door jaarlijks 1 te steken 10 jaar verder....
jfcb schreef:
R1ALAIN schreef:Ik veronderstel dat het externe lagers zijn van HOLLOWTECH II??
Indien zo kan ik u twee alternatieven geven, deze van HOPE of deze van C-BEAR gebruiken.
Op mijn scott scale heb ik 3 jaar gereden met deze van HOPE (goudkleurige). Deze kosten ongeveer 100 euro bij bike-components.de, maar op termijn ben je goedkoper af.
Ik steek gewoon die van shimano. Ze kosten 20 euro per stuk (xtr).
http://www.rose.nl/artikel/shimano-xtr- ... aid:274227
Dus terwijl jij 3jaar met duurdere hopes rondrijd en om de 5 maanden tijd steekt in het reinigen van je lagers, kan je voor het zelfde geld 5jaar doen met shimano's. (bij mij verslijten ze niet sneller dan een jaar)
elangelo
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: do 24 jan 2008 11:30
Rijdt met: anthem x

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door elangelo »

R1ALAIN schreef:Klopt, maar eens gereden te hebben met XTR of een C-BEAR, zal je het verschil wel voelen.
C-BEARS draaien gewoon véééél soepeler.
ben er 99.999999999% zeker van dat dat tussen je 2 oren zit. Op een blinde test haal je die er niet uit

R1ALAIN schreef:Inzake afdichting, weet ik het niet echt, maar vroeger met SHIMANO's mocht ik na een paar keer "kärcheren" ze opnieuw invetten.
](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
mensen die hun mtb met een hogedruk spuit afkuisen mogen ze van mij tegen een muur zetten.
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door Panda Aars »

jfcb schreef:Ik steek gewoon die van shimano. Ze kosten 20 euro per stuk (xtr).
http://www.rose.nl/artikel/shimano-xtr- ... aid:274227
Dus terwijl jij 3jaar met duurdere hopes rondrijd en om de 5 maanden tijd steekt in het reinigen van je lagers, kan je voor het zelfde geld 5jaar doen met shimano's. (bij mij verslijten ze niet sneller dan een jaar)
Die redenatie had ik ook gemaakt. Dan is het simpel: lagers lopen stroef, nieuwe BB er in en klaar.
En dit voor max. 20 €. Als je dat één keer per jaar moet doen, is dat niet de grootste ramp.
Ik heb er ook minstens een jaar mee gedaan. Het was pas wanneer mijn fiets een tijdje stil stond dat hij stroef ging. Waarschijnlijk dat het water dan te tijd kreeg om in te werken of zo?
En als je deze lagers af en toe eens opnieuw invet, zullen ze waarschijnlijk ook langer meegaan denk ik.
Bij mij is er nu geen spatje vet meer te bespeuren.
En als je de as die door de hollowtech gaat regelmatig invet, verklein je de kans dan niet dat er water in kan komen?
elangelo schreef:
R1ALAIN schreef:Klopt, maar eens gereden te hebben met XTR of een C-BEAR, zal je het verschil wel voelen.
C-BEARS draaien gewoon véééél soepeler.
ben er 99.999999999% zeker van dat dat tussen je 2 oren zit. Op een blinde test haal je die er niet uit
Dat is dus hetgeen ik me afvraag. Maar telkens als er een onderdeel moet vervangen worden, is dit een goede gelegenheid om mijn fiets te upgraden. En theoretisch gezien, denk ik wel dat het een verschil zal geven. Of dit ook echt merkbaar zal zijn, en de meerkost waard is, is natuurlijk een ander paar mouwen.
elangelo schreef:
R1ALAIN schreef:Inzake afdichting, weet ik het niet echt, maar vroeger met SHIMANO's mocht ik na een paar keer "kärcheren" ze opnieuw invetten.
](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
mensen die hun mtb met een hogedruk spuit afkuisen mogen ze van mij tegen een muur zetten.
:-) Iedereen doet voor mijn part wat hij zelf wilt, maar mij zal je het niet zien doen. Al neemt dit niet weg dat er anders geen water in de lagers terechtkomt. De mijnen zaten goed vol.
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door JLSteve78 »

ik probeer dit volledig te volgen aangezien ik van een xt 3x10speed naar een 2X10speed wil overschakelen en meteen aan de voorste kettingbladen, cranks, BB enz... aan kwaliteit wil winnen. echter het is volledig chinees voor me ...BB, lagers, cups, externe lagers...Chinees!

bovendien las ik er een gans artikel over zonder er wijzer van te worden
Gebruikersavatar
Leo 95
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mei 2011 19:58
Rijdt met: KTM ultra race 29er 2014

Re: Hollowtech II vervangen of alternatief?

Bericht door Leo 95 »

Mijnen bracket (hollowtech) liep ook zeer stroef na een erge moddertocht, en eerlijk gezegd verwaarlozing achteraf...

Ben daar nadien gewoon mee blijven rijden en die loopt nu weer als een naaimachientje.

Men had mij verwittigd dat er nu snel speling op ging komen, maar 200 vtt kilometers later loopt dat nog altijd prima.

Niet te snel panikeren?
Plaats reactie