Triple race-crankset op mtb

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 19 dec 2002 22:40
Rijdt met: Commençal VIP - Stevens S6

Triple race-crankset op mtb

Bericht door Wouter »

Gegroet,

Na een lange periode op de koersfiets stapte ik onlangs terug over op mijn mountainbike, en ik voelde meteen dat er iets niet juist zat: mijn kniëen kunnen helemaal niet overweg met de nogal forse Q-waarde van een gemiddeld mtb-crankstel.

Gisteren vond ik op het internet een mogelijke oplossing voor een lagere q-factor: monteer een triple-crank voor de racefiets (105, ultegra e.d.), laat het grootste blad weg, en vervang het kleine en middenplateau door een 28-42-combinatie. Je moet dan wel geluk hebben dat je chainstays niet in de weg zitten van je cranks of je tandwielen... Heeft iemand dit al geprobeerd, zoja, met of zonder succes?
Ik heb al gezocht naar de precieze afmetingen van een 105-triple crankset om te kijken of het zou passen, maar die zijn niet meteen terug te vinden...

mvg
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Volgens mij zijn de afmetingen van de bottom bracket van een wegfiets en een mtb verschillend.
vb: pressfit: 86mm voor weg 92mm voor mtb
Dus de as van die 105 zal 6mm te kort zijn.
Ik vrees ook dat je chainstays in de weg gaan zitten. Mountainbikes zijn sterker gebouwd en hebben bredere banden dus is de q factor hoger.
De XX crank kan je kopen voor BB30 en gxp met een q factor van q156 ipv q166 maar die zijn niet compatibel met alle frames (tandwielen tegen frame of traparmen tegen chainstays.
Ik ben wel benieuwd hoe ze een 105 op een mtb frame gekregen hebben. Stuur je de link eens door ?
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Bericht door Real Epic '89 »

Met een oude 105 met een langere isis of vierkante as.

Er zijn nog steeds merken die cranks aanbieden voor een vierkante trapas waarbij je naar hartelust kunt rommelen met trapas lengte.

Bv;
http://www.middleburn.co.uk/cranks.php
Gebruikersavatar
Wouter
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 19 dec 2002 22:40
Rijdt met: Commençal VIP - Stevens S6

Bericht door Wouter »

Op onderstaande link zie je iemand die er blijkbaar wel in geslaagd is, het gaat hier wel om een dura-ace. En inderdaad, het ziet er allemaal vrij krap uit, dus het hangt vooral van je kader af. Ik had er niet bij stilgestaan dat een race- en mtb-crankset verschillende afmetingen heeft, ik zal eens te rade moeten gaan bij de fietsenmaker hiervoor.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=52361

Hier trouwens nog een voorbeeld van een dura-ace triple op een mtb. In uitzonderlijke gevallen is het dus toch wel mogelijk blijkbaar.
http://picasaweb.google.com/cyclingraci ... 0313263074
Plaats reactie