Shimano XT Schakelprobleem

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zbably
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 22 jun 2006 08:50
Rijdt met: Thompson Pro Team

Shimano XT Schakelprobleem

Bericht door Zbably »

Dag allemaal.
Ik heb onlangs een thompson ProTeam gekocht met een full XT-groep. Nu vroeg ik mij af of het normaal is dat je, als je van voor het middenblad kiest, je niet alle tandwielen achter kan kiezen zonder dat de ketting tegen de zijkanten van de voorderailleur sleept.
Achter liggen er dus 9 tandwielen op. Ik heb al proberen te fijnregelen, maar als ik op het middenblad geen sleepeffect heb komt het terug als ik op het grote blad schakel.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in mijn uitleg :oops: .

Alvast bedankt voor het advies.

Groetjes,
Zbably
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Dat is een lastig probleem wat wel te verhelpen is maar het kost sommige veel moeite. Zorg eerst dat de ketting goed op het kleine blad kan (voor) met de deraialleur zo min mogelijk tegen het frame, zonder dat de ketting er tegenloopt als je achter op de grootste zit en voor op de kleinste.

Ps.
Kijk ook of je derrailleur echt recht staat tov je tandwielen als die iets schuin staat heb je ook minder ruimte.

Shimano geeft wel aan dat je op het middenblad de twee uiterste eigenlijk niet moet gebruiken, maar op somminge banen is het wel handig ik doe het dan ook gewoon en het gaat.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik (we het wel)

Succes, Marcel
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Eigenlijk is dat normaal, als je ketting op het middenblad ligt mag je eigenlijk niet op het grootste of kleinste tandwiel achteraan schakelen.
Heeft te maken met de te schuine kettinglijn...
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Flip FSR schreef:Eigenlijk is dat normaal, als je ketting op het middenblad ligt mag je eigenlijk niet op het grootste of kleinste tandwiel achteraan schakelen.
Heeft te maken met de te schuine kettinglijn...
idd, je mag de ketting nooit te schuin leggen , dit werkt alleen maar slijtage van de ketting in de hand en ontregelen uw derrailleurs(beide) veel sneller ..en is net zo goed waar bij een goedkoop acera/alivio/deore-systeem feitelijk ..lees ook :

http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... tions.html
Gebruikersavatar
Zbably
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 22 jun 2006 08:50
Rijdt met: Thompson Pro Team

Bericht door Zbably »

Flip FSR schreef:Eigenlijk is dat normaal, als je ketting op het middenblad ligt mag je eigenlijk niet op het grootste of kleinste tandwiel achteraan schakelen.
Heeft te maken met de te schuine kettinglijn...
Ik had al zo'n vermoeden...
Bedankt voor jullie advies.

Zbaby
Plaats reactie