Nieuwe banden schwalbe

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
G<<rT
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005 14:45
Rijdt met: Cube Ltd CC '05

Bericht door G<<rT »

G<<rT schreef:
pv schreef:
levka schreef:als het over swalbe gaat overdrijvenze vaak..
( RRalph was ook zo'n " testsieger" en nu geven indirekt ze toe dat het te weinig zijwaartse grip heeft door als voorband de N Nic te promoten...)
Dat begreep ik toch efkes anders: als het relatief droog ligt, rij ik helemaal RR. Gisteren heb ik daar een Jimmy voorband bijgelegd om iets vlotter modder te kunnen verteren en als 't veel geregend heeft of als ik in 't voorjaar naar de Ardennen ga, dan wordt het volledig Jimmy. Nu wordt dat dus Nobby Nic ipv Jimmy.

En nee, ik vind niet dat een RR in droog weer te weinig zijwaartse grip biedt. De 2.25 UST met 2 bar is voor mij een ideale zomercombinatie.
Heb nu zowel vanvoor als vanachter RR 26x2.25 (57-559).
Zou om de winter door te komen me mogelijk een paar NN 26x1.80 (47-559) willen aanschaffen (en combineren zoals pv beschrijft).
Zijn de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar??

Of schaf ik me toch beter een set Michelin XCR Mud aan? :-?

alvast bedankt voor de reacties...
niemand? :-?
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Ik heb alvast de NN besteld in 1.80, moet voldoende zijn om de winter door te komen.

Ik ben eens benieuwd!
Gebruikersavatar
G<<rT
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005 14:45
Rijdt met: Cube Ltd CC '05

Bericht door G<<rT »

Maar wat ik me vooral afvraag is of de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar zijn??
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

G<<rT schreef:Maar wat ik me vooral afvraag is of de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar zijn??
Persoonlijk zou ik voor en achter NN 1.80 steken.
Ga je toch combineren zou ik vooraan de breedste steken, aangezien hier de zijdelingse grip het belangrijkste is. Uw achterste wiel zal wel volgen :wink: .

Grtz...
S.
Gebruikersavatar
Freshmeat
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 12:40
Rijdt met: -) Orbea Scape Team & Kona Kula Primo
Contacteer:

Bericht door Freshmeat »

#Skull' schreef:
G<<rT schreef:Maar wat ik me vooral afvraag is of de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar zijn??
Persoonlijk zou ik voor en achter NN 1.80 steken.
Ga je toch combineren zou ik vooraan de breedste steken, aangezien hier de zijdelingse grip het belangrijkste is. Uw achterste wiel zal wel volgen :wink: .

Grtz...
S.
ik geloof ook nie in die zottigheid om 2 verschillende banden te leggen, ik volg skull zijn mening en ben tevens ook hevig voorstander van symmetrie :-D
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

G<<rT schreef:Heb nu zowel vanvoor als vanachter RR 26x2.25 (57-559).
Zou om de winter door te komen me mogelijk een paar NN 26x1.80 (47-559) willen aanschaffen (en combineren zoals pv beschrijft).
Zijn de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar??

Of schaf ik me toch beter een set Michelin XCR Mud aan? :-?

alvast bedankt voor de reacties...
Het principe is om de band met de meeste grip vooraan te leggen. Meestal is dat dus de breedste, of die met het meest uitgesproken profiel. Jij kiest echter een eigenaardige combinatie van 2.25 met 1.80 vooraan. Ben je zo mistevreden van je 2.25 RR dat je zoveel smaller wil gaan? Waarom geen NN 2.25 of desnoods 2.10 vooraan? Achteraan kan je je NN dan nog altijd een maatje smaller kiezen.

Met mijn 85 kg en de geplande Ardennen ritjes zal het wat mij betreft NN 2.25 worden. Een groter luchtvolume vind ik zeker in de Ardennen belangrijker dan het door de modder 'snijden' van smallere bandjes.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

Freshmeat schreef:
#Skull' schreef:
G<<rT schreef:Maar wat ik me vooral afvraag is of de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar zijn??
Persoonlijk zou ik voor en achter NN 1.80 steken.
Ga je toch combineren zou ik vooraan de breedste steken, aangezien hier de zijdelingse grip het belangrijkste is. Uw achterste wiel zal wel volgen :wink: .

Grtz...
S.
ik geloof ook nie in die zottigheid om 2 verschillende banden te leggen, ik volg skull zijn mening en ben tevens ook hevig voorstander van symmetrie :-D
Wat jij zegt lijkt me niet helemaal 'skull zijn mening' te volgen. Je noemt dit zottigheid, maar dit is ook wat op de site van Schwalbe gepromoot wordt. En als je dan toch zo'n voorstander bent van symmetrie, dan leg je voor- en achterband waarschijnlijk ook in dezelfde richting :lol:

Verder lijkt mij dit de goedkoopste manier om met 4 banden 3 verschillende weertypes/ondergrond aan te kunnen.
Gebruikersavatar
G<<rT
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005 14:45
Rijdt met: Cube Ltd CC '05

Bericht door G<<rT »

pv schreef:
G<<rT schreef:Heb nu zowel vanvoor als vanachter RR 26x2.25 (57-559).
Zou om de winter door te komen me mogelijk een paar NN 26x1.80 (47-559) willen aanschaffen (en combineren zoals pv beschrijft).
Zijn de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar??

Of schaf ik me toch beter een set Michelin XCR Mud aan? :-?

alvast bedankt voor de reacties...
Het principe is om de band met de meeste grip vooraan te leggen. Meestal is dat dus de breedste, of die met het meest uitgesproken profiel. Jij kiest echter een eigenaardige combinatie van 2.25 met 1.80 vooraan. Ben je zo mistevreden van je 2.25 RR dat je zoveel smaller wil gaan? Waarom geen NN 2.25 of desnoods 2.10 vooraan? Achteraan kan je je NN dan nog altijd een maatje smaller kiezen.

Met mijn 85 kg en de geplande Ardennen ritjes zal het wat mij betreft NN 2.25 worden. Een groter luchtvolume vind ik zeker in de Ardennen belangrijker dan het door de modder 'snijden' van smallere bandjes.
Ik ben niet misteveden over mijn RR 2.25 maar ik vind dat deze zo moeilijk "lopen". :drunk: (zeker op de vlakkere stukken.. kan ook een gevoel zijn.. ben er niet zo ervaren in).
Gaan smallere banden niet makkelijker "lopen"? Zoals ik al zei.. ben geen expert, vandaar ook hier mijn vragen in dit topic.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

G<<rT schreef:
pv schreef:
G<<rT schreef:Heb nu zowel vanvoor als vanachter RR 26x2.25 (57-559).
Zou om de winter door te komen me mogelijk een paar NN 26x1.80 (47-559) willen aanschaffen (en combineren zoals pv beschrijft).
Zijn de verschillende bandbreedtes (vanvoor NN 1.80 <-> vanachter RR 2.25) wel combineerbaar??

Of schaf ik me toch beter een set Michelin XCR Mud aan? :-?

alvast bedankt voor de reacties...
Het principe is om de band met de meeste grip vooraan te leggen. Meestal is dat dus de breedste, of die met het meest uitgesproken profiel. Jij kiest echter een eigenaardige combinatie van 2.25 met 1.80 vooraan. Ben je zo mistevreden van je 2.25 RR dat je zoveel smaller wil gaan? Waarom geen NN 2.25 of desnoods 2.10 vooraan? Achteraan kan je je NN dan nog altijd een maatje smaller kiezen.

Met mijn 85 kg en de geplande Ardennen ritjes zal het wat mij betreft NN 2.25 worden. Een groter luchtvolume vind ik zeker in de Ardennen belangrijker dan het door de modder 'snijden' van smallere bandjes.
Ik ben niet misteveden over mijn RR 2.25 maar ik vind dat deze zo moeilijk "lopen". :drunk: (zeker op de vlakkere stukken.. kan ook een gevoel zijn.. ben er niet zo ervaren in).
Gaan smallere banden niet makkelijker "lopen"? Zoals ik al zei.. ben geen expert, vandaar ook hier mijn vragen in dit topic.
Ik vind de RRs net de best lopende banden (met toch nog voldoende grip)... Probeer eens iets anders, en waarschijnlijk zal je zien dat je RRs toch wel goed lopen. Op de site van Schwalbe kan je vinden waarom een brede band beter loopt dan een smalle; het grootste bezwaar tegen brede banden is de luchtweerstand. Die luchtweerstand wordt belangrijker aan hogere snelheden, maar MTB is net een sport waar de gemiddelde snelheid laag ligt in vergelijking met bvb wielrennen.

Ik denk dat je om de breedte van een band te kiezen moet letten op volgende zaken:
- je gewicht: hoe lichter, des te smaller de band mag zijn
- de grip die je wil: hoe breder, des te minder druk, des te meer grip
- je technische bagage: iemand die technisch heel sterk is, kan waarschijnlijk beter met smallere banden overweg dan iemand die net begint te MTB
- het comfort dat je wil: een bredere band kan je minder hard oppompen en is dan comfortabeler.

Dit geldt echter niet bij echte modderomlopen...
Gebruikersavatar
G<<rT
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005 14:45
Rijdt met: Cube Ltd CC '05

Bericht door G<<rT »

Wat raad je me dan aan om de winter door te komen (ook in nattere omstandigheden)?
Zit ook zo rond de 80kg vermoed ik en ben nog niet zo lang bezig (dus enorm technisch zal ik nog wel niet aangelegd zijn :roll: ) .
Plaats reactie