Forumoverzicht Productinfo Fietsonderdelen Upgrade slx naar xt

Upgrade slx naar xt

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan


Bericht vr 21 apr 2017 16:01
Marvinator Mountainbiker

Berichten: 21
Mijn bike: Trek Fuel Ex 7
Ik ga mijn Trek Fuel Ex 7 wat upgraden, maar ik wil er zeker van zijn dat ik de goede onderdelen bestel, kan iemand eens checken aub? Of moest er een beter alternatief zijn voor deze onderdelen, u zegt maar

Huidig:

Derailleur achter: shimano slx RD-M675-SGS shadow plus
Derailleur voor: Shimano slx FD-M671 direct mount
Crank: shimano FC-M552 10-speed 175mm
Casette: shimano HG62 11-36 10 speed
Trapas: PF92 press fit, breedte trapas 89.5 mm

Upgrade:

Derailleur achter: XT M786 SGS Shadow Plus
Derailleur voor: XT M781 High, Direct Mount
Crank: XT M780 triple 175mm
Casette: XT M771 11-36 10 speed
Trapas: ?????? shimano BB71 of XTR SM-BB94?
ketting: KMC X10.93 10s

Bericht vr 21 apr 2017 17:32
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2819
Mijn bike: Turner Flux v3 & On One 456 evo2
Tenzij je huidige groep echt versleten is, lijkt dit me niet echt een upgrade.
Oke je hebt een "hogere" categorie van shimano onderdelen maar qua werking zal je volgens mij niet veel van de upgrade merken.

Als je SLX onderdelen nog goed zijn, zou ik deze volledig verslijten en dan kan je bij het vervangen nog steeds een duurdere versie steken.
Of ineens een 11/12sp setup .. carbon cranks .. chris king trapas, dat zijn eerder upgrades in mijn ogen.

Bericht za 22 apr 2017 08:54
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1112
Mijn bike: big wheels - steel is real
Ik snap wel dat je eens wil upgraden, maar waarom dan niet ineens naar XT 8000 (1x11 of 2x11)?
Upgraden naar opnieuw 10-speed biedt, buiten wat gewichtswinst, weinig meerwaarde vind ik.
Met SLX is trouwens weinig mis, ik heb onlangs mijn Sram X0 9-speed groep vervangen door een mengeling van XT (achterderailleur), XTR (shifter) en SLX (crank, ketting, cassette). Zeer tevreden over de upgrade naar 1x11.

Bericht za 22 apr 2017 10:10
MTBartL Mountainbiker

Berichten: 7
Ik vrees dat ik bovenstaande reacties moet volgen..
Ik had indertijd gewoon deore op de mtb zitten en alles opgereden, nadien heb ik de update gedaan naar een 2x10 hollowcrank van slx en de shifters.
Nu is alles slx en ik moet zeggen dat alles vrij vlot werkt,
Het is wel wat onderhoudsgevoeliger dan pakweg een xt groep, omdat je vrij vaak moet opnieuw fijn afstellen.

Bericht za 22 apr 2017 11:24
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 626
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Ik ga ook bovenstaanden bijtreden.

SLX en XT is niet zo een heel groot verschil en dus zou ik het geld er niet aan geven. Het is 1 klasse verschil en voor amateur zeker niet merkbaar. Als ge nu lagere klasses had als SLX, dan zou ik het mss ook nog overwegen.

Bericht za 22 apr 2017 13:32
Wacky-S Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 884
Mijn bike: Custom Wacky-S

Zoals hierboven meerdere keren is aangehaald, je gaat er weinig tot niets van merken. SLX is een goede groep, XT is beetje lichter en gaat iets langer mee, maar de investering om in 1 keer alles te veranderen is het niet waard. Gewoon rijden tot je onderdeel op is en dan eventueel vervangen door een XT model.
Je kan beter investeren in een goede wielset (houdt de oude voor de wintertochten), daar heb je meer plezier van.

Bericht za 22 apr 2017 13:51
Marvinator Mountainbiker

Berichten: 21
Mijn bike: Trek Fuel Ex 7
Ik was tevreden met de huidige SLX, maar mijn voorderailleur heeft een serieuze duw gehad bij een val en de kettingbladen van mn crank zijn zo stomp dat ik geen
volle kracht meer kan zetten wat de ketting neemt niet meer zo goed en schiet af en toe door. Ook zijn de 2 kleinste bladen van mn casette scheef getrokken (geen ideé hoe dit komt).

Reden waarom ik XT wil gaan is omdat ik bijna even veel betaal voor de SLX als voor XT onderdelen. XT 8000 lijkt me ook nog een optie. Ik begin binnenkort aan toertochten in binnen en buitenland en ben een 2 weekse fietstocht aan het plannen in de Alpen deze zomer. Aangezien het geld niet echt een probleem is ga ik het toch bij XT houden.

Ik was aan het kijken naar een XT M8000 groepset, maar deze bestaat enkel in 1x11, 2x11 en 3x11. Ik verkies dan 3x11 omdat ik ook veel gewoon op de baan rijd en hierbij redelijke snelheden behaal.
Ik heb eigenlijk geen ideé of ik die 3x11 kan steken op mijn mtb?

Bericht ma 24 apr 2017 00:03
Marvinator Mountainbiker

Berichten: 21
Mijn bike: Trek Fuel Ex 7
Ik heb besloten om een 3x11 XT M8000 aandrijf groep te bestellen. Voor 370 euro kan je niet klagen denk ik =P~

crank: XT FC-M8000-3 Hollowtech II 175mm
casette: XT CS-M8000 11-speed cassette 11-40
achterderailleur: XT RD-M8000-SGS
voorderailleur: XT M8025 dual pull high mount
trapas: XT BB-MT800-PA pressfit
ketting: CN-HG701 Ultegra/XT HG-X

Over de remmen, wat is het verschil met SLX en XT? Verwaarloosbaar?

Bericht ma 24 apr 2017 11:21
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2819
Mijn bike: Turner Flux v3 & On One 456 evo2
Met een 3x11 zul je zeker bereik genoeg hebben
Als de kleinste van de triple een 22t is heb je geen excuus meer om elke helling/muur op te rijden.. :-)

Over de remmen kan ik niets nuttig vertellen

Bericht ma 24 apr 2017 11:46
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1112
Mijn bike: big wheels - steel is real
Goeie keuze.
Nu kan je effectief van een upgrade spreken, je hebt een veel groter bereik met 3x11 t.o.v. 3x10.
En elke nieuwe generatie van een schakelgroep schakelt toch net weer iets beter dan de vorige, vind ik.


Keer terug naar Fietsonderdelen