Trek 8000: voorvork en de rest...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Vincent_
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 mar 2015 23:09
Rijdt met: TREK 8000

Trek 8000: voorvork en de rest...

Bericht door Vincent_ »

Hello iedereen, ik rijd met een trek 8000 van 2011. De eerste jaren kon ik weinig klagen en was ik heel tevreden van de koop... Tot ongeveer een jaar geleden dat werkelijk alles eraan moest geloven met de voorvork die voor mij letterlijk en figuurlijk de druppel is... Eerst alle bladen en ketting vervangen (ok, normale slijtage waar ik kan inkomen), lagers van de pedalen, stuurpen en nog wat kleinigheden. In totaal een rekeningetje van om en bij de 600 euro. Volgens de dealer was mijn fiets terug zo goed als nieuw... Dat moet vorig jaar in april geweest zijn. In mei stel ik na een ritje vast dat mijn voorvork lekt en bij putten helemaal indrukt. Terug binnen dus en fiets voor 2weken kwijt... Kost 150 euro. Korte tijd later blijkt hetzelfde probleem op te duiken... Opnieuw binnen en ik krijg een reservevork deze keer. Door mijn verlof de fiets uiteindelijk pas tegen september terug gaan inwisselen en sindsdien praktisch niet meer mee gereden.Vorige maand sinds lang nog is van stal gehaald en wat blijkt, trapaslagers (nog niet lang vervangen dus) opnieuw muurvast. Opnieuw vervangen, 50 euro. 2 weken geleden in de Ardennen gaan biken en ja hoor, opnieuw lekkende vork die helemaal indrukt op ruw terrein... Vork dus opnieuw binnen en ik rijd nu terug op vervangvork rond. Blijkbaar mag een dealer daar niet aankomen en moet ze telkens terug naar Luxemburg worden gestuurd. Eerlijk is eerlijk, de fiets ziet praktisch nooit de baan, het zijn dus altijd 'harde' km's. Maar ik ben mijn geduld en vertrouwen in Trek nu echt helemaal kwijt... Alleen al wanneer ik de naam hoor schiet mijn bloeddruk de hoogte in :evil: Op den duur trouwens een heel dure hobby aan het worden... Technisch gezien ken ik er niets van maar enkele van mijn meer ervaren vrienden op dat vlak zijn zelf verwonderd bij het horen van al de miserie. Graag had ik eens jullie mening geweten. Heb ik pech of ontbreekt het bij Trek echt aan kwaliteit? Zijn de fietsen misschien iets te high tech en de onderdelen bijgevolg wat te broos om er constant zware mtb mee te doen??? Thx.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Trek 8000: voorvork en de rest...

Bericht door Edlisjas »

Eerst en vooral heeft dit eigenlijk weinig met Trek zelf te maken, althans de onderdelen op zich. De voorvork is een rockshox reba denk ik. In principe een goede basisvork waar mits het nodige onderhoud over het algemeen weinig problemen mee zijn.

Een goede fietsenmaker kan die vork zelf servicen en hoeft helemaal niet opgestuurd te worden. Dat is een uurtje werk, nog niet zelfs.

Slijtage aan onderdelen ga je altijd hebben, het is een pak goedkoper als je de onderdelen online koopt en zelf monteert of laat monteren.

Ik denk dat jouw fiets XT afgemonteerd is, dat is niets high-techs en deze onderdelen kunnen duizenden km's aan.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Trek 8000: voorvork en de rest...

Bericht door tek-zotic »

600 euro voor die onderdelen? dat was de laatste keer dat die fietsboer mij zou zien.

trapas lagers zijn wel een jaar oud, dusja, dan zijn ze bij mij ook op hoor. Poets je de fiets met de hogedruk? want dan kan er vocht in je lagers komen, en als hij dan lange tijd stil staat is het einde verhaal
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek 8000: voorvork en de rest...

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je frame breekt kan je over Trek klagen maar met al de rest heeft Trek niks te maken zeg maar. Een Fox vork, een XT-groep ... dat wordt op zowat elk merk geplaatst. Als je betaalt voor telenet digitale tv en de vrt zend slechte programma's uit ligt dat aan telenet?

Met je Fox vork heb je duidelijk pech, de rest is normale slijtage als je gaat mountainbiken. De enige manier om de prijs te drukken is dingen zelf doen. Als ik mijn grasmaaier binnenlever ben ik ook los 100 euro kwijt. Als ik zelf het mes slijp, er nieuwe motorolie in doe, de filter eens kuis en om de paar jaar eens een nieuwe bougie steek doe ik amper geld op.

Je fiets goed onderhouden scheelt ook. Ik ben deze ochtend 2 uur bezig geweest met mijn fiets eens grondig te kuisen. De ketting en tandwielen blinken weer alsof hij net uit de showroom komt, als je ziet hoe sommigen rondkarren op een TT, met de vettigheid en vuiligheid van maanden maar blijven rijden.
Vincent_
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 mar 2015 23:09
Rijdt met: TREK 8000

Re: Trek 8000: voorvork en de rest...

Bericht door Vincent_ »

Heel erg bedankt voor de reacties, brengt voor mij heel wat klaarheid. Het is me nu inderdaad duidelijk dat ik het bij die vork bij Fox moet zoeken en niet bij Trek want dat is effectief de grootste flop :oops: ... Normaal krijg ik hem deze week terug en ga er dit weekend een TT in de Ardennen mee doen. Ik hoop dat het nu wel is opgelost :-? .
@Tek-zotic: Ik moet toegeven dat ik hem voor de laatste rit vergeten was af te spuiten en die vastgeraakte trapaslagers zijn dus waarschijnlijk grotendeels mijn schuld...
+ mag ook worden gezegd: als ie rijdt is het echt wel een topfiets...
Plaats reactie